نوآوری جدید یامــاهـــا

موتورسواران دیگر زمین نخواهند خورد

اضطراب موتورسواران از زمین خوردن در سرعت‌های پایین اغلب از چالش‌های موتورسواری است؛ ولی به زودی شاهد کاهش این استرس‌ها خواهیم بود. یاماها به منظور ایمن‌سازی موتورسیکلت و ایجاد تعادل آن در سرعت زیر 5 کیلومتر بر ساعت، در حال توسعه سیستم جدیدی به نام AMSAS، مخفف واژه‌های لاتین به معنی «سیستم کمکی ثبات پیشرفته موتورسیکلت» است. تا چند سال آینده موتورهای یاماها به این فناوری انقلابی تجهیز خواهند شد.
اغب اولین و آخرین متر از مسیری که موتورسوار هنگام استارت زدن یا متوقف کردن وسیله می‌پیماید، دشوارترین لحظات برای کنترل وسیله نقلیه است. هرچه سرعت کمتر، ایجاد تعادل سخت‌تر می‌شود و سرعت حیاتی که موتورسوار باید تعادل دو چرخ را در دست بگیرد در همین زمان است. زیرا اثر ژیروسکوپی چرخ‌ها با کاهش سرعت، قدرت تثبیت‌کنندگی خود را از دست می‌دهد. در این زمینه، یاماها برای تعادل موتورسیکلت در سرعت‌های پایین، در حال توسعه فناوری جدید AMSAS به منظور جلوگیری از سقوط وسیله نقلیه و راکب است. به زودی به لطف این فناوری جدید دیگر موتورسواران در سرعت‌های پایین اولیه و آخرین حرکت به زمین نخواهند خورد و خطر کمتری آنها را تهدید خواهد کرد.
پروژه «سیستم کمکی ثبات پیشرفته موتورسیکلت (AMSAS)» با استفاده از سنسورهای متعددی که داده‌ها را به واحد اندازه‌گیری اینرسیایی 6 محوره (IMU) ارسال می‌کند، به طور خودکار وسیله نقلیه را هنگام رانندگی با سرعت پایین، متعادل نگه می‌دارد. این سیستم حتی دارای قابلیت مدیریت نیروی محرکه با هدف ایجاد تعادل بیشتر است. این فناوری با استفاده از دو موتور الکتریکی، یکی روی فرمان و دیگری روی چرخ جلو، به ترتیب حرکت فرمان و چرخ را کنترل می‌کند. موتورسیکلت با کمک این فناوری و ایجاد تعادل دینامیکی در سرعت‌های زیر 5 کیلومتر در ساعت، متعادل خواهد ماند.
در ویدئویی که از آزمایش اولیه این سیستم پس از نصب روی یک یاماها R3 پخش شد، سازنده ابراز امیدواری کرده است که آن را در تمامی موتورسیکلت‌های سری میان مدت خود توسعه بدهد.
جستجو
آرشیو تاریخی