آغاز اولین گرنداسلم فصل 2023 برای دنیای راکت

ملبورن ستاره‌باران می‌شود

فصل جدید رقابت‌های تنیس در سال 2023 از بامداد دوشنبه 26 دی ماه سال‌جاری به میزبانی ملبورن برگزار خواهد شد، رقابت‌هایی که یکی از چهار گرنداسلم معتبر فصل است و قهرمانی در آن با توجه به نبود آلکاراس که به علت مصدومیت در این مسابقات حاضر نیست فرد قهرمان می‌تواند به رتبه اول جدول رده‌بندی انجمن برترین تنیس‌بازان جهان معروف به ATP برسد. اولین گرنداسلم فصل اما نکات جذاب دیگری هم دارد که در ادامه نگاهی به آن خواهیم انداخت.

امیررضا همایون
خبر‌نگار


اولین گرنداسلم بدون راجر و سرنا
بدون شک مهم‌ترین غایبان اولین گرند اسلم فصل را راجر فدرر در بخش مردان و سرنا ویلیامز در بخش زنان تشکیل می‌دهند، دو اسطوره‌ای که در پایان فصل گذشته تنیس جهان از دنیای راکت خداحافظی کردند و بدین ترتیب جهان تنیس پس از سال‌ها شاهد حضور آنها در گرنداسلم استرالیا نخواهد بود، شاید مهم‌ترین فردی که به علت عدم حضور سرنا در این رقابت‌ها از حضور در استرالیا انصراف داده است، ونوس ویلیامز خواهر سرنا بوده که تا سال گذشته به همراه خواهرش در رقابت‌های دوبل (دونفره) رقابت‌های مختلف تنیس جهان شرکت می‌کرد اما او پس از خداحافظی خواهرش از تنیس ترجیح داده است که در رقابت‌ها حضور پیدا نکند، حالا باید دید او طی چند ماه آینده به طور رسمی به مانند خواهرش از دنیای تنیس خداحافظی می‌کند یا اینکه در ادامه فصل با همراهی یک بازیکن دیگر در رقابت‌های دونفره حضور پیدا خواهد کرد؟
از سوی دیگر اوپن استرالیا در سال 2023 یک غایب بزرگ دیگر هم دارد و او کسی نیست جز راجر فدرر معروف به استاد سوئیسی که فصل گذشته و در رقابت‌های لیورکاپ 2022 که مهرماه امسال به میزبانی شهر لندن پایتخت انگلستان برگزار شد از دنیای راکت خداحافظی کرد تا علاقه‌مندان به رقابت‌های آزاد استرالیا در سراسر جهان دیگر شاهد حضور او در این رقابت‌ها پس از 24 سال حضور مداوم در استرالیا نباشند، فدرر از سال 1998 به طور رسمی در تورنمنت‌های مختلف دنیای تنیس شرکت کرده است.
 
صدر قطعاً تغییر می‌کند
یکی از مهم‌ترین اتفاقات دنیای تنیس در سال 2022 ظهور کارلوس آلکاراس و قهرمانی تنیسور جوان اسپانیایی در رقابت‌های آزاد امریکا بود، قهرمانی‌ای که او را به صدر جدول انجمن برترین تنیس‌بازان جهان رساند. به همین علت بسیاری از هواداران تنیس امیدوار بودند تا او را در استرالیا هم ببینند اتفاقی که به علت مصدومیت رخ نداد و این بازیکن هفته گذشته با انتشار پستی در فضای مجازی به‌صورت رسمی اعلام کرد در جریان تمرینات پیش‌فصل از ناحیه پا دچار مصدومیت شده و اولین گرند اسلم فصل را از دست خواهد داد.
این موضوع زمانی تلخ می‌شود که بدانیم عدم حضور او در این مسابقات به معنای از دست دادن صدر جدول رنکینگ خواهد بود، نکته‌ای که رقابت برای کسب عنوان قهرمانی را بین مدعیانی همچون نواک جوکوویچ، رافائل نادال، اندی ماری، دنیل مدودف و سایر مدعیان داغ‌تر از گذشته خواهد کرد، زیرا تنیسوری که این رقابت‌ها را با قهرمانی به پایان برساند به رتبه اول جدول رده‌بندی برترین تنیس بازان جهان خواهد رسید.
 
بازگشت جوکو به استرالیا
یکی از اتفاقات عجیب دوره گذشته مسابقات عدم حضور نواک جوکوویچ در مسابقات بود، مرد شماره یک اسبق جهان که در آن زمان در اوج آمادگی خود قرار داشت و امیدوار بود در این مسابقات به‌ عنوان قهرمانی برسد به علت خودداری از تزریق واکسن کرونا پس از جنجال‌های بسیار از استرالیا اخراج شد و به همین علت بسیاری از مسابقات فصل گذشته را هم از دست داد. اما او در این فصل با وجود پیش آمدن مصدومیتی از ناحیه همسترینگ که باعث رها کردن یکی از تمرینات نهایی خودش پیش از آغاز مسابقات شد در رقابت‌ها حضور خواهد داشت و به گفته رسانه‌ها نواک جوکوویچ، ایگا اشوبانتک و کارولین گارسیا شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی اولین گرند اسلم فصل در بخش مردان و زنان هستند، موضوعی که باید منتظر ماند و دید رخ می‌دهد یا اینکه بازیکن دیگری اجازه کسب عنوان قهرمانی به تنیسور‌های فوق را نخواهد داد.

 بازگشت زورف پس از رولان‌گاروس
یکی از اتفاقات جالب این مسابقات بازگشت الکساندر زورف آلمانی و قهرمان رقابت‌های انفرادی بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو به میادین پس از درمان مصدومیتش که در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات رولان‌گاروس گریبانگیرش شده بود، است. او اولین گرند اسلم خودش را پشت سر خواهد گذاشت. حالا باید منتظر ماند و دید زورف که در رقابت‌های تور 250 امتیازی آدلاید آغاز خوبی نداشت در اولین گرنداسلم فصل چه نمایشی از خودش ارائه می‌دهد. آیا او پس از 7 ماه دوری از میادین موفق می‌شود به مراحل پایانی گرند اسلم استرالیا برسد یا اینکه به مانند مسابقات آدلاید وداع زودهنگامی با مسابقات خواهد داشت.
 
تیم- روبلف و ماری- برتینی جذاب‌ترین مصاف‌های دور اول
روز پنجشنبه هفته گذشته به وقت ایران قرعه کشی رقابت‌های آزاد استرالیا برگزار شد و بازیکنان مختلف حریفان خودشان در دور نخست را شناختند، بر این اساس دو نبرد بین تمام نبرد‌ها درخشان‌تر خواهد بود. یکی از این نبرد‌ها مصاف اندی ماری اسکاتلندی دارنده دو مدال طلای بازی‌های المپیک تابستانی و آندری روبلف روس است. این مصاف از آن جهت برای علاقه‌مندان به تنیس اهمیت دارد که این دو تنیسور طی چند سال اخیر عملکرد خوبی نداشته‌اند و حالا همه در انتظار این هستند برنده این رقابت مشخص شود.
یکی دیگر از رقابت‌های جذاب دور نخست مصاف دومنیک تیم اتریشی با متئو برتینی ایتالیایی است، این رقابت از آنجا اهمیت دارد که این دو بازیکن طی چند سال گذشته با هم رقابت زیادی داشته‌اند و باید دید چه اتفاقی برای این مسابقه هم رخ می‌دهد.
 به هر حال استرالیا به مانند سال‌های گذشته میزبان اولین گرند اسلم فصل است، رقابت‌هایی که پس از یک سال با بیشترین ستاره برگزار خواهد شد. به نوعی می‌توان گفت ملبورن از 26 دی تا 9 بهمن ستاره باران خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی