استاندار در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری اتاق اندیشه‌ورزی استان تأکید کرد

اتکای هوشمندانه به افکار نخبگانی راه عبور از ساختار ناکارآمد اداری

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برخی ناکارآمدی‌های ساختارهای رسمی، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های اندیشه‌ورزانه و پیشنهادهای کارشناسی کارگروه‌های اتاق اندیشه‌ورزی برای عبور از بحران‌های مزمن استان تأکید کرد.
به گزارش ایران، غلامحسین مظفری در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری اتاق اندیشه‌ورزی استان که با حضور رؤسای کارگروه‌ها و اعضای شورای سیاست‌گذاری اتاق اندیشه‌ورزی برگزار شد، با قدردانی از مشارکت نخبگان استان گفت: بهره‌گیری از نکات دقیق و عمیق اعضای اتاق و تلاش‌های مجموعه‌هایی که در طراحی این ساختار نقش داشتند، باعث شده تا امروز شاهد شکل‌گیری تدریجی کارگروه‌هایی باشیم که برخی از آن‌ها به ثبات و انسجام رسیده‌اند و برخی دیگر همچنان در حال تکمیل هستند.
وی افزود: از زمان طرح ایده اتاق اندیشه‌ورزی، بحث‌های محوری و جدی شکل گرفته که در ماه‌های گذشته به قوام بیشتر ساختار کمک کرده است؛ برخی ایده‌ها هنوز در مرحله بررسی هستند، اما روند پیشرفت کار نشان می‌دهد که ظرفیت تبدیل این اتاق به یکی از مراکز اصلی سیاست‌سازی استان کاملاً فراهم شده‌است. استاندار در ادامه با تأکید بر هدف اصلی این ساختار، بیان کرد: فلسفه وجودی اتاق اندیشه‌ورزی، کمک به فرآیند سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای استان است و قرار نیست این اتاق وارد حوزه اجرا شود اما می‌توانیم با تمرکز بر مسائل اولویت‌دار در کارگروه‌های مشورتی و تخصصی، راهبردهایی مؤثر برای مدیران اجرایی تدوین کنیم. 
به گفته مظفری، خراسان رضوی با چالش‌های متعددی مواجه است و نقش چنین اتاقی در مواجهه با این چالش‌ها حیاتی خواهد بود.
وی با اشاره به برنامه‌های موجود از جمله سند توسعه هفتم، سند استانی و برنامه‌های سالانه، نیز تأکید کرد: مسیر کلی برای توسعه استان تا حد زیادی مشخص است و کارگروه‌ها می‌توانند با تکیه بر این اسناد و اولویت‌های موجود، برنامه‌های خود را تدوین کنند.
استاندار، همچنین با انتقاد از ناکارآمدی بروکراسی حاکم بر ساختار اداری کشور و استان نیز گفت: حتی در استانداری نیز با گره‌های اجرایی جدی مواجه هستیم، بسیاری از مسائل اولویت‌دار، سال‌هاست که معطل مانده و درباره آن‌ها حتی بحث کارشناسی هم صورت نگرفته است، این در حالی است که نخبگان حاضر در کارگروه‌ها می‌توانند، بر اساس تجربه‌های ۳۰، ۴۰ و حتی ۵۰ ساله خود، چالش‌ها را به‌درستی تحلیل و اولویت‌بندی کنند. وی در ادامه با اشاره به رویکرد مورد انتظار از کارگروه‌ها تصریح کرد: ما در اتاق اندیشه‌ورزی خواستار پیشنهادهای مطالعه‌شده هستیم، نمونه موفق این رویکرد را در پروژه‌هایی می‌بینیم که با تعریف اولیه از سوی اعضای اتاق، برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط واگذار شده‌اند. 
به عقیده استاندار خراسان رضوی، این شیوه اگر به‌درستی ادامه یابد، می‌تواند بخشی از چالش‌های اجرایی و ساختاری را پوشش دهد. استاندار پیشنهاد داد که معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به صورت هدفمند در جلسات تخصصی کارگروه‌ها حضور یابند تا تبادل دیدگاه‌ها و تصمیم‌سازی بر پایه واقعیت‌های میدانی تسهیل شود. 
وی با اشاره به تجربه، تخصص و سابقه اعضای کارگروه‌ها، این اتاق را فرصتی استثنایی برای بهره‌گیری از نخبگان در سیاست‌گذاری دانست و افزود: جمع حاضر ترکیبی از افراد باتجربه به همراه دهه‌ها فعالیت در سطوح مدیریتی و تخصصی است که شناختی دقیق از مسائل و اولویت‌های استان دارند و می‌توانند در حوزه‌های خود، راهکارهایی کاربردی ارائه دهند؛ همچنین، تعریف پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف و واگذاری اجرای آن‌ها به دستگاه‌های مسئول، می‌تواند مدلی موفق برای پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای استان باشد. به گفته مظفری، این مدل هم از ورود به اجرا پرهیز دارد و هم به لحاظ نظری و تحلیلی نقش‌آفرین است. استاندار، همچنین با اشاره به برخی چالش‌های فرابخشی، از جمله پروژه کشف‌رود و مسائل حوزه ورزش نیز خواستار ایجاد تیم‌های مشترک بین دستگاهی برای طراحی و اجرای طرح‌های راهبردی شد.وی، این پروژه‌ها را نیازمند هماهنگی‌های حقوقی، زیربنایی، شهرسازی و محیط‌زیستی دانست و از کارگروه‌های مشورتی و تخصصی خواست تا با رویکردی تلفیقی، پیشنهادهایی منسجم ارائه دهند.
 استاندار، همچنین با اشاره به برخی طرح‌ها و لوایح در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی نظیر لایحه مربوط به معادن و لایحه ناظر بر سازمان ملی مهاجرت، از اتاق اندیشه‌ورزی خواست در این زمینه‌ها نیز نقش مشورتی خود را فعال‌تر ایفا کند. 
مظفری خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی با توجه به جایگاه ژئوپلیتیک، موقعیت معدنی و سهم بالای اتباع خارجی، در مرکز اثرگذاری این قوانین قرار دارد و عدم مشارکت فعالانه در فرآیندهای ملی، موجب تضعیف منافع استانی خواهد شد. 
استاندار خراسان رضوی در ادامه بیان اینکه چنین ساختاری نباید وابسته به دولت‌ها باشد، تأکید کرد: اگر بتوانیم این نهاد را از وابستگی سیاسی و اجرایی دور نگه داریم، احتمال تبدیل آن به یک نهاد عمومی غیردولتی یا حتی سازمان مردم‌نهاد نیز وجود دارد؛ این ماندگاری به شرط ایجاد ساختارهای مستقل، قابل تحقق است. مظفری از دبیرکل اتاق اندیشه‌ورزی خواست گزارشی جامع و قابل ارائه در سطح ملی از عملکرد یک‌ساله اتاق تهیه و به تهران ارسال کند.
وی، همچنین با قدردانی از زحمات دبیرخانه اتاق اندیشه‌ورزی و اعضای فعال کارگروه‌ها، بر لزوم استمرار جلسات تخصصی، ارتباط مؤثر با معاونت‌ها و پیگیری جدی پروژه‌ها تا حصول نتیجه تأکید کرد. گفتنی است؛ در این نشست، رؤسای کارگروه‌های مشورتی و تخصصی اتاق اندیشه‌ورزی، به تشریح دیدگاه‌ها، پیشنهادها و دغدغه‌های خود، پرداختند. لازم به ذکر است؛ سعید رضادوست، دبیرکل اتاق اندیشه‌ورزی در آغاز این نشست گزارشی کوتاه از فرآیند طی شده کارگروه‌های مشورتی و تخصصی ارائه کرد.