نقاط محروم هم باید به حق خود در ورزش برسند

کیومرث هاشمی متولد 1344 در ملایر است. سیاست‌مدار، معاون سابق سازمان تربیت بدنی، قائم مقام سابق وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم بوده است. هاشمی همچنین از سال 1392 تا 1396 رئیس سابق کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی از سال ۱۴۰۲ سمت وزیر ورزش و جوانان را در دولت سیزدهم برعهده دارد.

گفت‌وگو با وزیر ورزش و جوانان در دولت سیزدهم

از چه تاریخی آشنایی و همکاری شما با شهید آیت‌الله رئیسی آغاز شده و چگونه این همکاری در طول زمان تکامل یافته است؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم. شهادت سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان‌شان را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. بنده از سال 96 که برای دور اول ریاست‌جمهوری کاندیدا شدند، با ایشان آشنا و در خدمت‌شان بودم، اما این افتخار را داشتم که برای کمتر از ده ماه گذشته به عنوان عضوی از کابینه در خدمت این بزرگمرد باشیم و همواره از بزرگمردی ایشان یاد بگیرم.
این روزها به ویژگی‌های برجسته شهید آیت‌الله رئیسی اشاره‌های زیادی می‌شود، شما می‌توانید یک نمونه خاص از زمانی که ایشان با اقدامات خود باعث ایجاد وحدت و همبستگی در میان اعضای کابینه یا گروه‌های مختلف شدند را بیان کنید؟
بله دقیقا این روزها توسط افراد مختلف خصائص و ویژگی‌های ایشان بیان می‌شود؛ اخلاص، خستگی‌ناپذیری، ولایت‌پذیری، اخلاق‌مداری، پرکاری، مردمی بودن و در خدمت مردم بودنشان. اما چیزی که من در مدتی که خدمت این عزیز چه در کابینه دولت، چه در زمانی که به شکل اختصاصی در جامعه ورزش و در حوزه جوانان بودم می‌توانم بگویم این است که چیزی را که می‌گفتند خودشان عامل به آن بودند و حرف و عملشان واقعاً یکی بود.
در کل کشور عامل وحدت بودند. بعضی وقت‌ها گلایه‌هائی مطرح می‌شد، ولی همیشه تأکید ایشان این بود که بایستی در کابینه، در بین احزاب و گروه‌ها وحدت‌آفرین باشیم. به خاطر همین است که می‌بینید مخالفین ایشان دارند نسبت به این بزرگمرد به شکل‌های مختلف اظهار لطف می‌کنند. به هر حال این توفیق را داشتیم که در کمتر از هشت ماه گذشته ایشان دو دیدار با جامعه ورزش داشته باشند. یکی با قهرمانان و مدال‌آوران که برای تجلیل از آنها حضور پیدا کردند.
با توجه به اینکه شهید آیت‌الله رئیسی همیشه تأکید داشتند که ارتباط با پیشکسوت‌ها، نخبگان و قهرمانان حفظ شود آخرین دیدار شهید آیت‌الله رئیسی با جامعه ورزش چه زمانی بود و این دیدار چه تاثیراتی داشت؟
همواره تأکیدشان به بنده به عنوان خدمتگزار جامعه ورزش این بود که ارتباط خودتان را با پیشکسوت‌ها، نخبگان و قهرمانان حفظ کنید چون اینها با قهرمانی‌های خودشان دل مردم را شاد می‌کنند و با مدال‌آوری‌هایشان باعث خوشحالی مردم می‌شوند. این برای ایشان یک اصل بود و ما پذیرفته بودیم که در کنار این قهرمانان باشیم.
 آخرین بار هم 14 روز قبل از شهادت‌شان بود که در بین جامعه ورزش حضور پیدا کردند. جامعه ورزش واقعاً خرسند و خوشحال بود. قبلاً گلایه داشتند، ولی این‌بار همه راضی بودند که دولت هر چیزی را که تعهد کرده بود انجام داده است. این نشان می‌دهد که آیت‌الله رئیسی هر چیزی را که در جامعه ورزش گفت و مطرح کرد انجام داد. ما وظیفه خودمان می‌دانیم که این راه را ادامه بدهیم.
آیا می‌توانید درباره تعهد خود به ادامه راه و خدمت به جامعه ورزش و جوانان کشور پس از از دست دادن علمدار دولت، شهید آیت الله رئیسی، توضیح دهید و برنامه‌هایتان را برای این زمینه مطرح کنید؟
 ما از هشت سال دفاع مقدس یاد گرفته‌ایم که هر زمانی سربازی شهید می‌شد، اسلحه به زمین افتاده‌اش را فرد دیگری بلند می‌کرد و راهش را ادامه می‌داد. در حال حاضر که علمدار دولت در بین ما نیست، بایستی راهش را به بهترین شکل ممکن ادامه بدهیم. این قول را به مردم عزیزمان و به جامعه ورزش و جوانان می‌دهیم که به تعهد خودمان در زمانی که مسئولیت گرفتیم، به تعهدنامه خودمان عمل کنیم و خدمتگزار خوبی برای حوزه ورزش و جوانان کشور باشیم.
شهید آیت‌الله رئیسی برای حل دغدغه‌های مهمی مانند شغل و مسکن جوانان در حوزه دولت و وزارت ورزش چه مسائلی مطرح می‌کردند و چه تدابیری اتخاذ شد تا به این اهداف برسند؟
ایشان سه بار شورای عالی جوانان را برگزار کردند و سه دغدغه مهم داشتند. شغل و مسکن جوانان. درست است که اینها در حیطه کار وزارت ورزش نبود، ولی من در هیئت دولت می‌دیدم که به شکل‌های مختلف این دغدغه‌ها را مطرح می‌کردند. در سفرهای استان‌ها طرح‌هائی را که برای مسکن جوانان در کنار شغل آنها داشت. در کنار اینها وظیفه ما پیگیری بحث ازدواج جوانان بود.
در سال گذشته با تأکیدات و پیگیری‌های ایشان که ماهی یک‌بار در هیئت دولت مطرح می‌کرد، من وظیفه داشتم از طریق بانک مرکزی پیگیری کنم، در سال گذشته 157 هزار میلیارد تومان وام و تسهیلات ازدواج فراهم شد. این مسئله خیلی برای ایشان مهم بود و می‌گفتند باید هر چه سریع‌تر شرایطی را برای جوانان فراهم کنیم که ازدواج کنند. ازدواج برای جوانان برکت دارد.
چگونه شهید آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اتمام و تکمیل پروژه‌های ورزشی باقی‌مانده از دولت‌های گذشته، به توسعه و ترویج ورزش در کشور کمک کردند؟
 در حوزه ورزش هم خدمات خوبی داشتند. من فقط می‌توانم اشاره کنم برای اولین‌بار در تاریخ کشور یک رئیس‌جمهور به وزارت ورزش آمد و شورای عالی ورزش را برگزار کرد. تأکیدات مختلف بر اتمام پروژه‌های مختلف که از دولت سابق باقی مانده بود تمام و تکمیل شدند. ما در سال گذشته 920 پروژه را با حمایت و کمک ایشان تکمیل کردیم و قول دادیم که در پایان این دولت تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کنیم.
اعتقاد داشتند که آن عدالتی که همه ما از آن دم می‌زنیم، در اجرای طرح آمایش سرزمین کشور است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان، اجرائی کردن طرح آمایش سرزمینی بود که به نقاط محروم و کم‌برخورداری کمک کند تا به حق خود در ورزش برسند. طرح ملی پیشرفت ورزش کشور نیز یکی از پروژه‌هایی بود که به من یک فرصت چهار ماهه داده شد تا آن را تمام کنم. این فرصت ارزشمند به من داده شده است تا با اجرای این پروژه، به تحقق اهداف و پیشرفت ورزش کشور کمک کنم.
چگونه شهید آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اصول و مبانی مردمی‌سازی و مشارکت شهروندان در مسائل ورزشی، به حل مسئله واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پرداختند و چه تأثیری بر ورزش کشور داشت این تصمیم؟
اما یکی از بزرگ‌ترین یادگاری‌های این بزرگمرد در زمینه ورزش بحث واگذاری دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس بود که سی‌سال تمام روی زمین مانده بود و دولت‌های مختلف دغدغه‌های زیادی درباره آن داشتند. ساده‌ترین کار این بود که به دلیل اینکه مشکل این باشگاه‌ها حل بشوند، مالکیت یکی از این دو باشگاه را می‌گرفتیم و به وزارتخانه دیگری می‌دادیم و مسئله حل می‌شد، اما خدا می‌داند و شهادت می‌دهم که ایشان می‌گفت این شکل واگذاری اصلاً درست نیست و این را به مردم واگذار کنید و به بخش خصوصی بدهید.
این دو باشگاه مردمی هستند و باید دراختیار مردم باشند. پیگیری‌های ایشان باعث شد که این اتفاق بزرگ بیفتد و مشکل این دو باشگاه برای همیشه حل بشود و دیگر هیچ‌وقت این دغدغه را نداشته باشیم.
در آخر چگونه شما به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در جلسات بین‌المللی، با تأکید بر تعهدات و اصول کشورتان، برای حفظ حقانیت و جایگاه ایران در حوزه ورزش و جوانان به فعالیت خواهید پرداخت؟
ان‌شاءالله با تأکیدات ایشان در راستای ورزش و جوانان تا زمانی که سرباز کوچک جامعه ورزش هستیم، بتوانیم کوچکی کنیم و نقطه‌نظرات این بزرگمرد را اجرا کنیم. در همین راستا باز هم تأکیدات حضرت آقا بود که کارها زمین نمانند و سریع دنبال بشوند. از تأکیدات خود ایشان بود که کاری را که امروز می‌توانید انجام بدهید به فردا نیندازید. در این راستا من این افتخار را دارم که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به جلسه وزرای خارجه و وزاری ورزش کشورهای عضو شانگهای بروم که آقای امیرعبداللهیان باید حضور پیدا می‌کرد که این ضایعه رخ داد و من به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این نشست شرکت و از حقانیت جمهوری اسلامی دفاع خواهم کرد. ان‌شاءالله نماینده خوبی در حوزه ورزش از طرف کشورمان باشم و بتوانم مسائلی را بیان کنم و نقطه‌نظرات خودم را به سمع و نظر کشورهای دیگر برسانم و بخشی از کار را خدمت مردم عزیزمان رسانه‌ای خواهیم کرد. ان‌شاءالله همان‌طور که مردم عزیزمان این سید بزرگوار را دعا کردند، خدمتگزاران خودشان را هم دعا کنند که بتوانیم خدمت خوبی را به جامعه عرضه کنیم.

 

دغدغه نقاط محروم و کم‌برخوردار
مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان، اجرائی کردن طرح آمایش سرزمینی بود که به نقاط محروم و کم‌برخورداری کمک کند تا به حق خود در ورزش برسند. طرح ملی پیشرفت ورزش کشور نیز یکی از پروژه‌هایی بود که به من یک فرصت چهار ماهه داده شد تا آن را تمام کنم. این فرصت ارزشمند به من داده شده است تا با اجرای این پروژه، به تحقق اهداف و پیشرفت ورزش کشور کمک کنم

جستجو
آرشیو تاریخی