کار امروز به فردا نیفتد

بهرام عین‌اللهی در تهران و در سال 1337 متولد شده است، او متخصص چشم پزشکی است. او مدرک فوق تخصص قرنیه اش را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دریافت کرده است. دکتر عین اللهی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و رئیس قطب چشم‌پزشکی این دانشگاه بوده است. او همچنین مبدع و مخترع بیوایمپلنت بدون بخیه چشمی است. عین اللهی در طول سال های دفاع مقدس در تمام عملیات‌ها حضور داشته است، و از ابتدای جنگ تا سال 1363 به عنوان پزشک و پس از آن تا سال 1367 به عنوان مسئول امر بهداری رزمی در دفاع مقدس فعالیت داشته است. او در شهریور ماه سال 1400 به عنوان وزیر بهداشت توسط شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان وزیر بهداشت فعالیت خود را آغاز کرد.

گفت‌وگو با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم

لطفا درباره اینکه چگونه و در چه شرایطی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شدید، توضیح بدهید.
ساعت حدود 6 و نیم صبح بود که با بنده تماس گرفتند و گفتند نام شما را به عنوان وزیر بهداشت به مجلس ارسال کرده ایم. ساعت 10 صبح هم در مجلس اعلام شد، ولی من فقط رزومه داده بودم و هنوز با شهید آیت‌الله رئیسی صحبت نکرده بودم. یعنی بدون اینکه با من صحبت کنند، مرا به تشخیص خودشان معرفی کرده بودند. حوالی ساعت 11یا 11 و نیم خدمت ایشان رسیدم و ایشان درخواست داشتند که با توجه به اینکه در آن مقطع مسئله کرونا، تهدید جدی کشور بود من باید با همه توانم برای کنترل این موضوع تلاش کنم.
در آن وضعیت چگونه توانستید با همکاری شهید آیت‌الله رئیسی و دیگر اعضای دولت، روند انجام واکسیناسیون در کشور را بهبود بخشیده و محموله‌های اولیه واکسن را وارد کشور کنید؟
بعد از آن گفتگو، با راهنمایی حضرت آیت‌الله رئیسی کار شبانه روزی را شروع کردیم. در آن روزها ما روزانه 50 هزار فرد مبتلا داشتیم. 50 هزار رقم بسیار بزرگی است. یعنی به اندازه نصف یک استادیوم 100 هزار نفری در روز مراجعه کرونایی داشتیم. در روز 20 هزار نفر بستری می‌شدند، 8 هزار نفر مریض بدحال داشتیم. روزانه 700 نفر و در هفته 5 هزار نفر فوت می‌کردند. وضعیت بسیار بدی بود، به‌گونه‌ای که وقتی به‌عنوان اعضای هیأت دولت خدمت حضرت آقا رسیدیم، ایشان قبل از همه چیز فرمودند کرونا را کنترل کنید.
 آقای رئیسی شب و روز خودش را گذاشت که کرونا کنترل شود. تا لحظه‌ای که دولت رسماً تحویل دولت مردمی سیزدهم شد کلاً 18 میلیون دوز واکسن زده شده بود و روزانه در کل کشور حدود 70 هزار تزریق انجام می‌شد، ولی شهید آیت الله رئیسی در یک اقدام بی‌سابقه شخصاً وارد قضیه شدند و با رئیس جمهور چین تماس گرفتند و پیگیری‌های لازم را انجام دادند تا اولین محموله که حدود 10 میلیون دوز واکسن بود، وارد کشور شد. پس از آن نیز محموله‌های واکسن بعدی پشت سر هم با پیگیری‌های شخص ایشان به دستمان رسید.
وزارت بهداشت توانست با توصیه شهید آیت‌الله رئیسی و ایجاد یک جنبش مردمی، مردم را نسبت به انجام واکسیناسیون اقناع و میزان تزریق واکسن را به حد قابل قبولی افزایش دهد. این مسئله چگونه محقق شد؟
بله. مسئله بعدی پس از تأمین محموله‌های واکسن ‌این بود که این واکسن‌هایی که به‌طور مستمر و با این حجم عظیم وارد می‌شود را در چه فرایندی تزریق کنیم. به توصیه حضرت آیت‌الله رئیسی یک جنبش مردمی ایجاد شد و ظرفیت همه حسینیه‌ها، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و... به شکل شبانه‌روزی در خدمت این امر قرار گرفت. حتی ایجاد امکان واکسیناسیون به صورت خودرویی فراهم شد و به‌نوعی همه مردم وارد کار واکسیناسیون شدند.
 چیزی که موجب شد این اتفاق بزرگ در موضوع واکسیناسیون رقم بخورد، مردمی سازی این تلاش بود. ایجاد این جنبش مردمی باعث شد که در اواسط آذر ماه میزان تزریق واکسنمان به حد قابل قبولی برسد. از ابتدای شروع کرونا تا آن موقع 122 هزار فوتی داشتیم. ولی از اواسط آذر 1400 تا سال 1401 ما فقط 21 هزار نفر فوتی داشتیم که اینها هم جزو افرادی بودند که یا واکسن تزریق نکرده بودند و یا افراد مسن یا دارای بیماری‌های زمینه ای بودند و قطعاً اگر شهید رئیسی رئیس جمهور نبود، این موفقیت حاصل نمی‌شد.
یکی از تأکیدات همیشگی ایشان این بود که «کار امروز را به فردا نیندازید. انسان از فردای خودش خبر ندارد. کاری که می‌خواهید فردا انجام بدهید را همین الان که نه الان، بلکه همین لحظه انجام بده. کار را برای بعد نگذارید.» با همین پشتکار فراوانی که داشتند باعث شدند ما بتوانیم میزان واکسن و واکسیناسیون را به حد قابل قبولی برسانیم.
چگونه توانستید در ستاد کرونا تحت فرماندهی شهید آیت‌الله رئیسی، مسائلی مانند توسعه ظرفیت بستری برای بیماران کودک، ایجاد اعتماد عمومی در برنامه واکسیناسیون و احیای اقتصاد کشور را مدیریت کنید؟
مشکل دیگر مربوط به زمان شیوع اُمیکرون بود. دلیلش هم این بود که اُمیکرون بیشتر کودکان را گرفتار می‌کرد و ما فقط 500 تخت پی‌آی‌سی‌‌یو ویژه بستری کودکان در کشور داشتیم، لذا با کمک و تأکید ایشان توانستیم در فاصله یک ماه، میزان این تخت‌ها را به دو برابر افزایش داده و به یک هزار تخت برسانیم.
فرماندهی ستاد کرونا با آیت‌الله رئیسی بود و ایشان به معنای واقعی هم، فرماندهی می‌کردند. ستاد کرونا بالاترین مرجع کشور در این موضوع بود و حضرت آقا اختیارات داده بود. فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح، دادستانی و نمایندگان مجلس نیز در این ستاد عضو بودند، ولی فرماندهی آن بر عهده شهید رئیسی بود.
در ابتدای آغاز به کار دولت مسافرت‌ها ممنوع بود، مردم زیاد از منزل بیرون نمی‌آمدند، کسب و کار راکد و بسیاری از واحدهای تولیدی، مراکز آموزشی و حتی مذهبی تعطیل بودند و مجموعا امنیت روانی جامعه از بین رفته بود. حتی برخی به خاطر نبود واکسن در تلاش برای تزریق واکسن در کشورهای دیگر بودند و این، نوعی ناکارآمدی را القا می‌کرد، ولی با پیگیری‌هایی که در ستاد کرونا و با فرماندهی و عزم راسخ آقای رئیسی در کنترل کرونا انجام ‌شد آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا به‌تدریج کاهش یافت و از سویی مدارس و دانشگاه‌ها هم کم‌کم باز شدند و اقتصاد کشور و زندگی روزمره با حمایت و پشتکار ایشان به روال عادی برگشت.
 تا قبل از آن بسیاری از مردم تصور می‌کردند بعد از این دیگر باید در همین شرایط سخت زندگی کنند، ولی با افزایش روند واردات و تولید واکسن و نیز افزایش میزان واکسیناسیون، مردم به‌تدریج به زندگی عادی و کار و فعالیت برگشتند و در این موضوع ما واقعاً مدیون مدیریت قدرتمند و شجاعت ایشان و البته حمایت گسترده مردمی هستیم. به‌گونه‌ای که بعد از چند ماه در حالی که کشورهایی مثل امریکا و انگلیس همچنان دارای آمار بالای فوت ناشی از این بیماری بودند، ما جزو کشورهای موفق در مهار این بیماری شدیم.
در خصوص مسیری که شهید آیت‌الله رئیسی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره که سالهای متمادی ناتمام مانده بود طی کردند توضیح دهید؟
یکی از ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی این بود که سلامت مردم، یکی از مهمترین اولویت هایش بود. ایشان می‌گفت این پروژه‌های نیمه‌تمام که مردم سال‌های سال است به آن چشم امید دارند و به خاطر نبود امکانات نیمه‌کاره رها شده، باید تکمیل شوند. یکی از این پروژه‌ها پروژه بیمارستان ولی‌عصر(عج) اراک است که سال‌ها نیمه‌کاره رها شده بود. این پروژه در زمان آیت‌الله رئیسی به‌طور کامل آماده شد و ما قصد داشتیم به دست مبارک ایشان افتتاح کنیم که متأسفانه میسر نشد و ایشان به شهادت رسیدند. بیمارستان کودکان همدان هم از این جنس پروژه‌‌ها بود که در این دولت با کمک ایشان تکمیل و در خرداد ماه افتتاح شد و درمان کودکان را در این استان مهم کشور تسهیل کرد. پروژه‌های این چنینی که منتظر بودیم به دست مبارک ایشان افتتاح شود، زیاد داریم.
در دولت سیزدهم 16 هزار تخت افتتاح شد و تعداد کل تخت‌های بیمارستانی، به 150هزار تخت رسید، یعنی نزدیک به 12 درصد به مجموع تخت‌های بیمارستانی اضافه شد. تا آخر امسال نیز 15 هزار تخت دیگر آماده افتتاح است. ایشان بیمارستان هزار تختخوابی حضرت مهدی(عج) که در شروع دولت سیزدهم در یک وضعیت رها شدگی قرار داشت، تکمیل شد و در سال 1401 و روز میلاد آقا امام زمان(عج) افتتاح کردند. افتتاح بیمارستان غدیر با 820تخت در میدان تجریش و راه‌اندازی بیمارستان شهریار بعد از 34 سال از دیگر اقدامات ایشان در این زمینه است.
به چه صورت شهید آیت‌الله رئیسی توانستند با تأکید بر تولید داخلی و تشویق به استفاده از دانشمندان کشور، در حوزه بهبود سلامت مردم پیشرفت‌هایی داشته باشند؟ در نیروی انسانی بخش درمان چه بهبودی رقم خورده است؟
یکی از موضوعاتی که حضرت آیت‌الله رئیسی همواره بر آن تأکید می‌کرد نگاه به داخل و استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی تولید بود. این که اگر تجهیزاتی در داخل تولید می‌شود، حتماً باید از تولید داخل استفاده کنید و نباید به واردات وابسته باشیم . این نگاه نشأت‌گرفته از اعتماد ایشان به دانشمندان کشور بود. شش نوع از واکسن‌های تزریقی ما در زمان کرونا تولید داخل و دستاورد دانشمندان کشورمان بود.
اولین سفری که بنده همراه ایشان بودم، سفر به بومهن بود. در آنجا بازدیدی از شهرک علم و فناوری و دستگاه‌های دیالیزی که در آنجا تولید می‌شد، داشتیم. ایشان همان جا بابت تولید این محصول تشکر و تشویق کردند و بر گسترش تولید چنین محصولاتی تأکید داشتند.
در فردیس کرج با 700 هزار نفر جمعیت هنوز یک بیمارستان دولتی نداشتیم. ولی بیمارستان «شهید سلیمانی» را با حمایت و با حضور ایشان افتتاح کردیم. ایشان می‌گفتند حضرت آقا فرموده‌اند هیچ مریضی نباید جز بیماری خودش درد دیگری داشته باشد و ما باید این مراکز را آنقدر گسترش دهیم که بتوانیم به مردم به‌خصوص مردم محروم خدمت‌رسانی کنیم. مکتب شهید رئیسی، مکتب محرومیت‌زدایی بود. ایشان گفتمان محرومیت‌زدایی را در کشور احیا کردند و همه باید تلاش کنیم که این میراث ایشان زنده بماند.
نکته دیگر در خصوص نیروی انسانی مورد نیاز بخش درمان است. نیروی انسانی به دلیل امتیازاتی که در خارج از بخش دولتی برایشان وجود داشت، تمایل چندانی به کار در بخش دولتی نداشتند. لذا تلاش شد حقوق و مزایای دریافتی کادر درمان افزایش پیدا کند و همین موضوع منجر به ارتقاء محسوس عملکرد نیروی انسانی حوزه سلامت شده است. از سازمان استخدامی کل کشور مجوز 25 هزار استخدام جدید را گرفتیم ، آزمون استخدامی برگزار شد و در تلاش برای به سرانجام رساندن آن هستیم.
با توجه به اهمیتی که دولت سیزدهم به بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی پرستاران و تلاش‌هایی که شخص شهید آیت الله رئیسی برای رسیدگی به مشکلات آنان داشت، لطفاً توضیح دهید که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری چه تأثیری بر شرایط کاری و معیشتی پرستاران داشته است؟
بله . موضوع دیگر بحث تعرفه خدمات پرستاری است که در سال 1388 مصوب شده بود، اما متأسفانه تا زمان آغاز به کار دولت سیزدهم اجرا نشده بود. آقای رئیسی از آنجا که در تعامل گسترده و مستقیم با همه اقشار جامعه بود، در همان سفر اولشان به لرستان مستقیماً با خود پرستاران جلسه گذاشتند و به آنها قول دادند که مشکلاتی همچون تعرفه خدمات پرستاری را مرتفع کنند و این قانون مدتی است که اجرایی شده است.
در سفرهای استانی که همراه ایشان به مراکز درمانی سر می‌زدیم، ایشان با همه کارکنان دیدار و گفتگو می‌کردند. در همین سفر آخر به مازندران در بیمارستان قائم‌شهر علی‌رغم اینکه به‌شدت خسته بودند،با همه کارکنان بیمارستان صحبت کردند و از آنها خواستند مشکلاتشان را مطرح کنند. در پایان هم از کارکنان تشکر کردند و به آنها روحیه دادند. این کار، اثر مستقیمی بر افزایش امید و روحیه خدمت در کارکنان نظام سلامت گذاشت.
شهید رئیسی به نخبگان و دانشمندان کشور توجهی خاص داشتند. مطالبه ایشان از هیأت دولت و وزرا این بود باید با اساتید، دانشمندان و متفکران کشور جلساتی به طور مستمر برگزار شده و از نظرات ارزشمند آنان بهره‌مند شوند. تکیه کلام همیشگی‌شان این بود که: «و شاورهم فی الامر و فاذا عزمت فتوکل علی الله». می‌گفتند شما همیشه باید مشورت کنید و با توجه به مشورت‌های انجام‌شده تصمیم نهایی را بگیرید.
به اذعان همه ناظران، ویژگی خاص شهید رئیسی مردمی بودن بود و البته تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شهید آیت‌الله رئیسی برای رسیدگی به مشکلات مردم، در حضور خیره کننده آنان در تشییع شهدای خدمت پاسخ داده شد. با توجه به رویکرد مردمی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، لطفاً بفرمایید چه دستاوردهایی از بیمه رایگان پنج دهک پایین جامعه حاصل شده است و این اقدام چه تأثیری بر دسترسی افراد محروم به خدمات درمانی داشته است؟
دقیقا یکی از ویژگی‌های ایشان خستگی‌ناپذیری و مردمی بودن بود. گاهی اوقات جلسات سفرهای استانی تا پاسی از شب طول می‌کشید، ولی ایشان همچنان با پشتکاری که داشت پای کار بود.
تواضع و محبتی که ایشان به مردم نشان می‌داد را در کمتر مسئولی سراغ دارم، نگاه جهادی به کار در سفرهای استانی، آن هم به آن شکل که بعضاً لباس، عبا و عمامه‌شان پر از خاک می شد، خاطره ای به‌‌یادماندنی از روحیه این خادم مردم برجا گذاشته است. در بازدید از مراکز درمانی اصرار داشت که من حتماً از بیماران ملاقات کنم. با بیماران صحبت می‌کرد. اگر آن فرد، کودک بیماری بود، با محبتی پدرانه او را نوازش می‌کرد. از مادر آن کودک سئوال می‌کرد که آیا از وضعیت رسیدگی راضی هستید؟ مشکلی ندارید؟ بیمه دارید یا نه؟ یکی از نکاتی که ایشان همواره بر آن تأکید می‌کردند خدمت به محرومین بر محور بیمه بود. ایشان 5 دهک پایین جامعه را به صورت رایگان بیمه کردند، چون خیلی‌ها بودند که توان پرداخت حق‌ بیمه را نداشتند و فاقد بیمه بودند و الان بیمه هستند و هزینه های خدمات درمانی برایشان بسیار کمتر شده است.
با توجه به نگاه ویژه شهید آیت‌الله رئیسی به سلامت کودکان و تلاش‌های ایشان برای تأمین درمان رایگان برای کودکان زیر هفت سال، لطفاً توضیح دهید که این اقدامات چگونه بر سلامت و آینده کودکان تأثیر گذاشته و خواهد گذاشت؟
ایشان واقعاً عاشق کودکان بود. درمان رایگان کودکان زیر هفت سال توسط ایشان ابلاغ شد. برخی به این اقدام ایشان نقد داشتند که در این وضعیت تحریمی که مشکلات زیادی داریم این کار برای دولت بار مالی دارد. اما استدلال ایشان این بود که درمان کودکان، افزایش محسوس امید به زندگی را در پی دارد. اگر ریه یک کودک درمان نشود، تبدیل به آسم می‌شود، چشمش درمان نشود، دچار تنبلی چشم می‌شود و... کودکانی که مشکل شنوایی دارند، اگر تا سن چهار سال درمان نشوند دچار مشکل گفتاری هم خواهند شد. لذا ایشان برای کودکان زیر چهار سالی که مشکل شنوایی داشتند، دستور دادند کاشت حلزون رایگان انجام شود و این اتفاق بزرگ باعث شد که نوبت‌ برای کاشت حلزون حذف شود و از بسیاری از مشکلات شنوایی در آینده جلوگیری کرد. اثرات این نگاه ویژه ایشان به موضوع سلامت کودکان، در سالهای دیگر در پیشرفت و توسعه کشور نمایان خواهد شد.
در مورد اقدامات دولت سیزدهم برای ارتقای سیستم بهداشت صحبت کردید. می‌توانید توضیح دهید که چگونه برنامه‌های شهید آیت الله رئیسی برای افزایش تعداد خانه‌های بهداشت و ترویج بارداری تأثیرات مثبتی بر سلامت عمومی و نرخ فرزندآوری داشته است؟
یکی از نکات بسیار مهم که شاید کمتر کسی به آن اشاره کرده باشد و برخلاف آنچه که برخی ناجوانمردانه دولت را متهم به آن می‌کردند، نگاه سلامت محور بود.ایشان همواره تأکید می‌کردند که «پیشگیری مهم‌تر از درمان است». می‌گفتند به‌جای اینکه ما روی درمان تمرکز کنیم، باید به پیشگیری توجه ویژه ای کنیم. به همین علت دو هزار و هفتصد خانه بهداشت اضافه شد و قرار بود این مراکز تا پایان دولت سیزدهم به چهار هزار و چهارصد واحد برسد، چون خانه‌های بهداشت یک نقش محوری دارند.
از دیگر موضوعات مورد توجه ایشان که به‌عنوان یک راهبرد اصلی به آن نگاه می‌کردند بحث جوانی جمعیت بود. با تلاش‌های ایشان و پیگیری‌های ستاد جوانی جمعیت، سیر نزولی تولد متوقف شد و ان‌شاءالله TFR(نرخ فرزندآوری) سیر صعودی خواهد گرفت. استفاده از داروهای مکمل برای مادران باردار نیز از دستوراتی بود که ایشان صادر کردند.
پیش از این دولت، تا مدت‌ها کنترل جمعیت و ترویج داروهای ضد بارداری به وظیفه ماماها و بهورزها تبدیل شده بود. تغییر رویکرد این همکاران و قرار گرفتن در ریل ترویج و تشویق به بارداری و افزایش جمعیت، کار بزرگی بود که در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد. در همین راستا ایشان دستور دادند دو واکسن بسیار مهم پنوموکوک و روتاویروس برای جلوگیری از مرگ و میر کودکان در برنامه واکسیناسیون قرار بگیرد که فعلاً در هفت استان این کار شروع شده است.
با توجه به برنامه‌های تحول‌آفرین شهید آیت‌الله رئیسی در حوزه بهداشت و درمان، می‌توانید توضیح دهید چگونه ایشان با اجرای طرح سلامت خانواده و افزایش مراکز بهداشت، موجب تقویت سیستم بهداشتی کشور و ارتقای جایگاه ایران در منطقه شدند؟
طرح بسیار مهمی که الان در حال اجراست سلامت خانواده است. این موضوع که در حال حاضر تبدیل به یک برنامه جهانی شده، عبارت است از اصلاح سبک زندگی همه اعضای خانواده در جهت پیشگیری از بیماری. این یک طرح انقلابی است که اکنون در 195 شهرستان در حال اجراست و قرار بود تا پایان دولت سیزدهم همه شهرهای کشور را پوشش بدهیم.
 شهید رئیسی نشان دادند که با توکل بر خدا می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. همانگونه که پیش از این گفتم یکی از جفاهایی که به دولت ایشان شد این بود که ایشان به بهداشت و درمان توجه ندارد. در حالی که با تلاش‌های ایشان، ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که قوی‌ترین شبکه سلامت در منطقه را داریم. همه کشورهای منطقه اذعان دارند که قوی‌ترین حوزه سلامت متعلق به ماست. با اقدامات دولت سیزدهم میزان گردشگری سلامت به دو برابر افزایش پیدا کرده است.
چگونه زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه سلامت توسط شهید آیت‌الله رئیسی، به جهش در آموزش و پژوهش در این حوزه کمک کرده‌‌اند و چگونه این اقدامات می‌توانند در تأمین نیازهای کشورهای همسایه نقش داشته باشند؟
آقای رئیسی زیرساخت‌هایی در حوزه سلامت ایجاد کرد که نه فقط باعث جهش در حوزه بهداشت و درمان، بلکه باعث جهش در آموزش و پژوهش این حوزه نیز شد و ما امید داریم که با افزایش این زیرساخت‌ها در آینده نه تنها نیاز کشور خودمان را تأمین کنیم، بلکه پاسخگوی نیازهای کشورهای همسایه نیز باشیم.
 تاکنون تاسیس دانشگاه در کشور های دیگر توسط جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته است. اما اکنون ایران در شهر کربلا دانشگاه «سبطین» را تأسیس کرده است که تأمین نیروهای تخصصی آن توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران با هزینه دولت عراق انجام می شود. ما به آن حد از توانمندی در آموزش رسیده‌ایم که می‌توانیم برخی نیازمندی‌‌های کشورهای همسایه به استاد در حوزه پزشکی را تأمین کنیم. در دیدارهای اخیر رئیس جمهور کشور تاجیکستان از ما درخواست پزشک و نیروی متخصص داشته است. اکنون همه کشورها متوجه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران شده‌اند و برای استمرار این مسیر، نیازمند استمرار مشی مدیریتی شهید رئیسی هستیم.

 

شهید رئیسی شخصاً وارد قضیه شدند
تا لحظه‌ای که دولت رسماً تحویل دولت مردمی سیزدهم شد کلاً 18 میلیون دوز واکسن زده شده بود و روزانه در کل کشور حدود 70 هزار تزریق انجام می‌شد، ولی شهید آیت الله رئیسی در یک اقدام بی‌سابقه شخصاً وارد قضیه شدند و با رئیس جمهور چین تماس گرفتند و پیگیری‌های لازم را انجام دادند تا اولین محموله که حدود 10 میلیون دوز واکسن بود، وارد کشور شد.

 

تواضع و محبت به مردم
تواضع و محبتی که ایشان به مردم نشان می‌داد را در کمتر مسئولی سراغ دارم، نگاه جهادی به کار در سفرهای استانی، آن هم به آن شکل که بعضاً لباس، عبا و عمامه‌شان پر از خاک می شد، خاطره ای به یادماندنی از روحیه این خادم مردم برجا گذاشته است. در بازدید از مراکز درمانی اصرار داشت که من حتماً از بیماران ملاقات کنم. با بیماران صحبت می‌کرد. اگر آن فرد، کودک بیماری بود، با محبتی پدرانه او را نوازش می‌کرد. از مادر آن کودک سئوال می‌کرد که آیا از وضعیت رسیدگی راضی هستید؟ مشکلی ندارید؟ بیمه دارید یا نه؟ یکی از نکاتی که ایشان همواره بر آن تأکید می‌کردند خدمت به محرومین بر محور بیمه بود. ایشان 5 دهک پایین جامعه را به صورت رایگان بیمه کردند، چون خیلی‌ها بودند که هزینه پرداخت حق‌ بیمه را نداشتند و فاقد بیمه بودند و الان بیمه هستند و هزینه های خدمات درمانی برایشان بسیار کمتر شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی