دوست ارزشمند ما بود

گفت‌وگو با سپهبد گریگوریو چوریو، فرمانده دوم ستاد کل نیروهای مسلح بولیواری ونزوئلا

ابتدا خودتان را معرفی بفرمائید.
بنده سپهبد ویستور گریگوریو چوریو هستم. فرمانده دوم ستاد کل نیروهای مسلح بولیواری ونزوئلا، از میهن و سرزمین سیمون بولیوار و فرمانده هوگو چاوز.
درود بر آن‏ها. آیا انتخاب شهید آیت‏الله رئیسی به‏عنوان رئیس‏جمهور در ونزوئلا انعکاس ویژه‏ای داشت؟
رئیس‏جمهور شهید، آقای سید ابراهیم رئیسی، روابط بین کشور ما و کشور شما را افزایش داد. شما بیش از چهل سال است که به انقلاب اسلامی دست پیدا کرده و توانسته‏اید امپریالیسم و متحدان‏شان را شکست دهید. ما بعد از آقای فرمانده، هوگو چاوز که انقلاب بولیواری ما را تأسیس کردند، مثل شما هستیم. ایشان بر خود واجب دانست ونزوئلا را از چنگ امپریالیسم آزاد کند. یک کودتا علیه ملت ما صورت گرفت، ولی او این مسئولیت را به‏خوبی انجام داد. به همین دلیل ما او را قهرمان ملی می‏دانیم. ما ایالات متحده آمریکا را عقب راندیم تا آزاد باشیم.
پیروزی فرمانده، هوگو چاوز پیریاس، ما را بسیار به وجد آورد و در خیابان‏ها به شادی برخاستیم. پیروزی در این انتخابات برای ما چنین خاطره‏ای را تجدید کرد. ما می‏خواهیم آزاد باشیم و به آنها یک «نه» محکم می‏گوئیم.
آیا این جریان به انقلاب اسلامی ایران مربوط می‏شود؟
بله. ما دیدیم که انقلاب اسلامی همه آن‏ها را کنار زد. انقلاب اسلامی می‏تواند برای جهان پتانسیل بسیار بالائی را ایجاد کند و ما بسیار خوشحال هستیم که با یک ملت مستقل، آزاد و بدون وابستگی به دیگران رابطه داریم. در پی درگذشت آقای دکتر رئیسی، ما حامل پیام همدردی و همبستگی از سوی رئیس‏جمهور ونزوئلا، آقای نیکلاس مادورو هستیم. ما ملتی داریم که هیچ گاه اشتباه نمی‏کند و قائل به اتحاد و همبستگی با ملت‏های مستقل و مبارزه با دشمنان است. در حال حاضر مردم کشور من متحدتر از همیشه و پیروز و آماده‏اند و لذا از شمال امریکای جنوبی و از کشوری که هموار درگیر جنگ بوده است، برای ملت شما پیام دوستی و برادری آورده‏ایم. ما همواره با شما برادر بوده‏ایم، هستیم و خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران برای ما الگوست. ما شاهد تحریم‏های ظالمانه و یک‏جانبه علیه کشور خود و کشور شما بوده‏ایم و اینک برای تبادل ایده‏ها و افکار در اینجا حضور پیدا کرده‏ایم و می‏خواهیم برای رشد و پیشرفت کشورمان با ایران تبادل نظر داشته باشیم.
به عنوان سوال آخر؛ در مورد شهید آیت‏الله رئیسی نکته‏ای دارید که بگویید؟
ایشان دوست بسیار ارزشمندی برای ما بودند؛ ولی خدا بزرگ است. خدا می‏داند که دارد چه کار می‏کند و حواسش به ما هست. ما می‏دانیم که ایشان در محضر خدا برای ما دعا می‏کنند و با کمک خداوند، ما را در پیشبرد اهداف‏مان کمک می‏کنند ان‏شاءالله!
متشکر از وقتی که گذاشتید.

جستجو
آرشیو تاریخی