نعمت خداوند برای مردم ایران بود

سید عبدالرحیم موسوی متولد ۱۳۳۸، وی از ۱۳۹۶ به‏عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‏کند. موسوی دانش‏آموخته دکتری مدیریت دفاعی از دانشگاه عالی دفاع ملی و آموزش‏دیده دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش است و در طول جنگ ایران و عراق به‏عنوان یکی از فرماندهان ارتش در رسته توپخانه، حضور داشت. او از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ ریاست ستاد مشترک ارتش را برعهده داشت و در فاصله سال‏های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ به‏عنوان جانشین فرمانده کل ارتش فعالیت می‏کرد. موسوی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بود.

گفت‌وگو با فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

برای شروع اگر نکته و خاطره‏ای در مورد شهید عزیزمان دارید بفرمائید.
بسم‏الله الرحمن الرحیم. سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران و همه نیروهای مسلح خودشان را خادم ملت بزرگ ایران می‏دانند و هر کاری که از دستمان بربیاد برای این کشور، نظام، انقلاب و مردم انجام بدهیم، آن را یک توفیق الهی می‏دانیم و از این توفیق الهی سپاسگزاریم.
اما در مورد شهید بزگوار، خادم الرضا(ع)، حضرت آیت‏الله رئیسی، رئیس‏جمهور محترم واقعاً ایشان یک نعمت خداوند برای این ملت بلکه برای همه محرومان و مستضعفان بودند. ما توفیق داشتیم که در موارد زیادی درباره موضوعات مرتبط با ایشان به خصوص در دو سه سال اخیر با ایشان محشور باشیم، اگرچه از قبل هم خدمتشان ارادت داشتیم. از جمله در جلسات مداوم شورای امنیت ملی که در محضر ایشان به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی بودیم.
آن چیزی که واقعاً بسیار برجسته بود، توکل، ولایت‏مداری، صداقت، سعه صدر، حوصله، آرامش و دلسوزی ایشان واقعاً برجسته بود. تصمیم و جدیت برای اعتلای کشور و انقلاب و رفع مشکلات مردم در تمام اعمال ایشان به وضوح نمایان بود.
شما دلیل این امر را چه می‏دانید؟
بخشی از این حادثه‏ای که پیش آمد مربوط به تحرک فوق‏العاده جناب رئیسی بود. مرتباً به همه جای کشور سر می‏زدند. در سفرها هم یا به مناسبت یا به خاطر کاری یا همراه ایشان یا میزبان بودیم. در سفری به جاسک هوا بسیار گرم و سوزان و برنامه سفر هم بسیار فشرده بود. من به همراهان ایشان توصیه کردم که شما یک کمی به فکر سلامتی حاج آقا باشید. این فشار و بی‏خوابی، نه هیچ آبی، نه غذائی و دائماً در حال رفتن به جاهای مختلف برای رفع مشکلات مردم. آنها گفتند: ایشان می‏گویند برای خدمت به محرومان یک دقیقه را هم نباید از دست بدهیم. من این را به عینه در این سفرها دیده‏ام. همان روز برنامه سنگین و فشرده و طاقت‏فرسائی در مسجد جاسک برگزار شد. تعداد زیادی از کودکان آمدند و دور آقای رئیسی جمع شدند. من نگاه می‏کردم. آن‏قدر این مرد با مهربانی و با حوصله با اینها گرم گفتگو شده بود که آدم احساس نمی‏کرد که این مرد از صبح زود تا حالا برنامه‏های سنگین و فشرده داشته. علاقه‏اش به مردم، علاقه‏اش به پیشبرد کارها و پیشبرد کار انقلاب و نظام و این که با سرعت عقب‏ماندگی‏ها جبران بشود که ما بتوانیم زودتر به وضعیتی برسیم که در شأن ملت ایران است. ما این را در تمام اعمال و گفتار ایشان می‏دیدیم.
از قول برخی از دوستان حفاظت هم نقل شده بود که «ما گاهی نگران حال دکتر رئیسی» می‏شدیم.
بله همین‏طور است.
نکته پایانی؟
ملت شریف ایران مستحضر باشند که نیروهای مسلح بهترین خلبانان و عوامل فنی را دراختیار دارد. شهید مصطفوی 15سال دشوارترین مأموریت‏های بالگردی را انجام داده بودند و یکی از بهترین خلبانان کشور ما بودند. البته تیم‏های فنی بررسی خواهند کرد تا علت سقوط بالگرد مشخص شود. از این فرصت استفاده و ادای دین می‏کنم به شهید آل‏هاشم که یک مجاهد کم‏نظیر و همواره حاضر در میدان و یک مسئول سازده‏زیست بودند. من سعادت این را داشتم که مدتی همسایه ایشان بودم.
خاطره‏ای از ایشان هم دارید؟
از سال‏های اول جنگ افتخار این را داشتیم که در مناطق جنگی در محضر ایشان باشیم. یک عالم فوق‏العاده مهربان که به ساده‏ترین شکل ممکن با همه ارتباط برقرار می‏کرد. ارتش جمهوری اسلامی بسیار به ایشان مدیون است. تمام آحاد ارتش و خانواده‏هایشان به ایشان عشق داشتند و دارند. به روح بلند همه این شهدا درود می‏فرستیم، اما ما از این وقایع کم ندیده‏ایم. همه در تاریخ اسلام از این وقایع فراوانند، هم در تاریخ انقلاب. حتماً این شهادت‏ها با قدرت خفیه الهی به انسجام ملی ما اضافه خواهد کرد و این ملت بزرگ این راه پرافتخار و روشن را به رهبری نعمت بزرگ خداوند حضرت آقا به بهترین نحو و بهتر از پیش ادامه خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی