ایشان یک شخصیت بین‏المللی بود

محسن پاک‏آیین، متولد ۱۳۳۳ فسا استان فارس، سیاستمدار، دیپلمات و نویسنده ایرانی است. پاک‏آیین فعالیت در وزارت امور خارجه ایران را از سال ۱۳۶۰ آغاز کرد و در فاصله سال‏های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ سفیر ایران در زامبیا بود. او از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ به‏عنوان سفیر ایران در ازبکستان فعالیت می‏کرد و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ سفیر ایران در تایلند بود. پاک‏آیین همچنین در فاصله سال‏های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ بعنوان سفیر ایران در جمهوری آذربایجان فعالیت داشت. پس از آن هم برای چند سال در دفتر حفظ و نشر آثار سید علی خامنه‏ای به‏عنوان معاون بین‏الملل حضور داشت. از دیگر سوابق کاری او می‏توان به معاون اداره هفتم سیاسی، معاون اداره آمریکا، مشاور وزیر امور خارجه و رئیس گروه مطالعات آفریقا و رئیس اداره اول آسیای شرقی اشاره کرد.

گفتاری از معاون بین‏الملل دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی

بعد از شهادت حضرت آیت‏الله رئیسی؛ همراهی و واکنش‏های کشورهای مختلف اعم از مقامات و مردم در سطح جهان در این فقدان بسیار مهم بود. این یک اتفاق بی‏سابقه بود. نه تنها کشورهای همسایه که کشورهای دورتر و نه تنها کشورهای مسلمان، بلکه کشورهای غیر مسلمان هم همدردی کردند. سری لانکا که یک کشور بودائی است که اخیرا میزبان آیت الله شهید رئیسی بودند، غیر از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی، یک روز عزای عمومی اعلام شده است. در میان کشورهای همسایه هم همین‏طور.
پیام‏های تسلیتی که می‏آید و حضور روسای جمهور در سفارت‏خانه‏های ایران برای امضای دفتر یادبود و هم‏زمان برای ابراز همدردی با ایران، نشان‏دهنده این است که جایگاه بین‏المللی آیت‏الله رئیسی جایگاه والایی است. روسای جمهور زیادی از دنیا رفتند، ولی این وضعیتی را که امروز برای آیت‏الله رئیسی می‏بینیم مشاهده نکردیم.
از اولین ساعات اعلام خبر حادثه شاهد ابراز نگرانی‏های بین‏المللی بودیم و اخبار را رصد می‏کردند. بعد از اعلام شهادت هم کشورهای مختلف با صدور پیام‏های مختلفی اعلام همدردی کردند و برخی هم از یک تا سه روز اعلام اعزای عمومی کردند. این وضعیت بی‏تردید حاصل تلاش و نگرش آیت‏الله شهید رئیسی و وزیر خارجه ایشان، آقای دکتر امیر عبداللهیان در حوزه سیاست خارجی است.
در طول این سه سال، ارتباطات چند جانبه و دوجانبه ایران با حفظ اصول و بر مبنای اصل مهمی که رهبر معظم انقلاب ترسیم فرمودند، یعنی عزت، حکمت و مصلحت، شکل گرفته و مرحوم شهید رئیسی با ارتباطات نزدیکی که با رؤسای جمهور داشتند، با حضور فعالانه در مجامع بین‏المللی، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، سازمان همکاری اسلامی، همچنین در اجلاس‏هایی مثل شانگهای و بریکس و تلاش‏هایی که برای عضویت ما در این سازمان‏ها کردند و همچنین ارتباطات دوجانبه‏ای که برقرار کردند، در کنار این ارتباطات رسمی نوعی رابطه دوستانه و عاطفی بین رئیس جمهور محترم و همتایان ایشان در کشورهای مختلف برقرار شد. تماس‏های تلفنی که در مقاطع مختلف انجام می‏شد، تمام اینها باعث شدند که علاقه‏ای نسبت به شهید آیت‏الله رئیسی در میان سران کشورهای مختلف ایجاد شود و ایشان با همکاری شهید امیر عبداللهیان که همکار ما بود و دل ما به خاطر شهادت ایشان سوخت، پرونده‏هایی را دنبال کردند و به نتیجه رساندند که ثمره آن، این استقبال جهانی و مراتب همدردی از سوی همه کشورهاست. در شورای امنیتی که آمریکا حضور دارد و حیاط خلوت آمریکاست یک دقیقه سکوت اعلام می‏شود. دبیرکل مجمع عمومی سازمان ملل پیام می‏دهد. همه این‏ها نشان دهنده شخصیت بین‏المللی آیت‏الله رئیسی است.

جستجو
آرشیو تاریخی