دنیا چگونه به قدرت نظامی ایران معترف شد؟

حسن خلق، تواضع و فروتنی و کارآمدی از ویژگی‏های برجسته شهید حسین امیرعبداللهیان بود. این موضوع را ابوالفضل عمویی مطرح می‏کند، فردی که سابقه شناخت او از وزیر شهید به 18 سال پیش باز می‏گردد. او که در دوران وزارت امیرعبداللهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود، دوره تصدی او بر وزارت امور خارجه ایران را یکی از دوره‌های مثال زدنی در تاریخ کشور عنوان می‏کند و معتقد است که تعامل قوی میان کمیسیون امنیت ملی و وزارت امور خارجه در این دوران شکل گرفت. عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس که 18 سال پیش با امیرعبداللهیان آشنا شده است، می‏گوید: در جلسات مختلف کاری با این شهید مراوده و گفت‏وگو داشته‏ام. هرچه به اواخر عمر پر برکت این شهید بزرگوار نزدیک می‏شدیم، ارتباط کاری ما هم بیشتر می‏شد.

شهید امیرعبداللهیان دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت

ابوالفضل عمویی، سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: مسیر کاری ما با این شهید پیش از شروع مجلس یازدهم روشن شده بود. در آن زمان اقای امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی بود و بعد هم که به عنوان مدیر کل امور بین‏الملل مجلس منصوب شد، کار خود را با ایشان پیش بردیم. گفت‏و‏گوهای زیادی صورت گرفت و مسیر همکاری‏ها روشن شد.
این کارشناس سیاسی وزارت امور خارجه تاکید می‏کند: این همکاری‏های نزدیک حدود یک سال در مجلس و پس از آنکه او به عنوان وزیر معرفی شد، تعامل همچنان برقرار بود. گاهی وقت‏ها گفت‏وگوهای دو نفره درباره موضوعات مختلف داشتیم و بنده از مباحث او استفاده می‏کردم. همچنین آنچه که درباره موضوعات مختلف به نظرم می‏آمد به او می‏گفتم. علاوه بر جلسات رسمی که با او داشتیم ارتباط ما از راه پیام رسان‏ها یا جلسات جنبی همیشه وجود داشت.
عمویی به اینکه درس‏های بزرگی از شهید امیرعبداللهیان آموخته افتخار می‏کند و امیدوار است، اکنون که او به جایگاه متعالی درست پیدا کرده است، نقش هدایتگری پر رنگ‏تری داشته باشد.
سردبیر اسبق روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز حسن خلق و تواضع را از ویژگی‏های برجسته سیره اخلاقی این شهید عنوان می‏کند و می‏گوید: همه افرادی که این شهید را می‏شناختند به برخورد دوستانه و صمیمی ایشان معترف هستند. بارها شاهد بودم که او بدون تکلف و بدون در نظر گرفتن جایگاه افراد متواضعانه با آنان گفت‏وگو می‏کرد و با صمیمیت حال و احوال می‏پرسید. این رفتار او برای همه درس‌آموز بود.
او ادامه می‏دهد: اخلاق محمدی به معنای اینکه حضرت رسول(ص) الگوی او بود، در این شهید دیده می‏شد. او در گفت‏وگوها گوش شنوای فوق‏العاده‏ای بود. همچنین دفترچه کوچکی را همراه خودش داشت و از هر گفت‏وگویی جدا از جایگاه افراد نکاتی را یادداشت و به آن رجوع می‏کرد. من شاهد بودم که این یادداشت برداری‏ها هیچ‏گاه تصنعی نبود؛ بلکه واقعی و از سر توجه بود. حسن خلق ایشان رابطه صمیمانه‌ای را با همه افراد شکل داده بود که جدا از رویکردهای اجتماعی، سیاسی افراد مختلف می‏توانستند با ایشان ارتباط بگیرند و در نزد شهید امیر عبداللهیان همه افراد محترم بودند. از باغبان و دربان تا نمایندگان مجلس و مقامات عالی با همه به احترام برخورد می‏کرد. به طوریکه اگر فردی سلام می‏گفت، پاسخی بلندتر دریافت می‏کرد.
عمویی حسن خلق شهید امیرعبداللهیان را از ویژگی‏هایی می‏داند که همه افراد به آن اذعان داشتند و تصریح می‏کند: شهید امیرعبداللهیان چه در جایگاه مدیرکل و چه در جایگاه وزیر، سمت هر فردی که می‏دید حرکت و با او گفت‏وگو می‏کرد. این موضوع به دلیل تواضعی بود که او داشت. در جلسات تلاش می‏کرد که نفر آخر صحبت کند تا از نکات دیگران استفاده کند. همه این موارد درس‏های بزرگی برای افرادی بود که با این شهید آشنا هستند. حسن خلق این شهید نقطه مشترک همه افرادی است که این بزرگوار را می‏شناختند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم، دوره وزیر بودن امیرعبداللهیان را یکی از دوره‌های پر ثمر وزارت امور امورخاجه می‏داند و ابراز می‏کند: دوره کاری او نسبت به وزیرهایی که ما می‏شناختیم طولانی نبود و کمتر از سه سال مدیریت کرد. واقعیت این است که وقتی به آن دوران نگاه می‏کنم یکی از دوره‌های پر ثمر و مفید وزارت امور خارجه پس از انقلاب اسلامی را می‏بینم. در همین دوره جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان همکاری شانگهای شد. پیش از 15 سال بود که درخواست عضویت در این سازمان را داده بودیم. همچنین ایران به عضویت مجموعه بریکس درآمد که آینده اقتصاد جهانی را رقم خواهد زد.
دبیر دوم اسبق سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن یادآور می‏شود: روابط ایران و عربستان و به تبع آن ارتقای روابط با سایر کشورهای عربی منطقه در همین دوره رخ داد. این ارتباط سبب شد تا سطح تجارت ما با کشورهای همسایه از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و روسیه افزایش پیدا کند. ما در همین دوره رکورد رقابت‏های خارجی کشور را ثبت کردیم. این موضوع حاصل تلاش همه افرادی بود که در دولت آقای رییسی پیگیر این موضوع بودند. اما تلاش‏های وزارت امور خارجه و شخص امیرعبداللهیان در آن مفید بود.
عمویی معتقد است که دوره اوج کاری فعالیت شهید امیرعبداللهیان با توجه به تخصص او درباره مسائل منطقه و محور مقاومت مربوط به چندماه اخیر در موضوع طوفان الاقصی است که این شهید به صدای مقاومت در مجامع بین‏المللی تبدیل شده بود.
وی می‏افزاید: در شرایطی که شاید همه گروه‏های مقاومت فلسطینی، لبنانی و یمنی امکان بهره‏مندی در مجامع بین‏المللی را نداشتند، این شهید با حضور مکرر در مجامع بین‏المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی ملل متحد، همچنین شورای حقوق بشر صدای مقاومت مردم مظلوم فلسطین را به طور پیوسته تکرار و با علاقه این موضوع را پیگیری می‏کرد.
او برای پایان جنگ در غزه و رفع فشار از مردم مظلوم فلسطین تلاش می‏کرد. به همین دلیل در همین بازه زمانی سه دور سفر منطقه ای به کشورهایی مانند سوریه، لبنان و قطر که در ارتباط با این موضوع فعال بودند، داشت.
این کارشناس سیاسی وزارت امور خارجه کشور معتقد است که در همین مقطع زمانی نقطه کانونی ماجرای دفاع دستگاه دیپلماسی از توان نظامی کشور در عملیات وعده صادق اتفاق افتاد.
عمویی تصریح می‏کند: وعده صادق، نقطه عطفی در رویکردها و موقعیت منطقه‏ای ایران است. چرا که این شهید با کنار هم قرار دادن توان نظامی در کنار توان دیپلماسی کشور هم مشروعیت این عملیات را تبیین و هم زمینه بهره‏برداری سیاسی از این قدرت دفاعی کشور را فراهم کرد. در همین راستا تماس‏های تلفنی پیوسته‏ای برقرار شد. اثر آن‏ها این بود که دنیا به توان و قدرت ایران و جایگاه آن در منطقه غرب آسیا معترف شد. به این جهت دوره آقای امیر عبداللهیان دوره کاری مهمی در وزارت امور خارجه بود. علی رغم اینکه از نظر زمانی سه ماه هم از سه سال کمتر است حتما در تاریخ آینده کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت. در این دوران ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیوسته با ایشان در تعامل بودیم.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی می‏گوید: آقای امیرعبداللهیان به دلیل حضور چندین ساله‏ای که در مجلس داشت به تعامل مجلس با دولت اهتمام ویژه‏ای داشت. به همین دلیل او در برخی نشست‏هایی که با کمیسیون امنیت ملی داشت، اشاره می‏کرد که آقای رییسی از او توقع دارد که در تعامل میان دولت و مجلس نقش خوبی را ایفا کند. انصافا او همین نقش را دنبال می‏کرد و یکی از وزیرانی که ارتباط خوبی با مجلس داشت، شهید امیرعبداللهیان بود. ما در کمیسیون امنیت ملی پیش از آنکه او به سمت وزیری برسد، گفتگو داشتیم و رویکردی که در کمیسیون امنیت وجود داشت، اولویت دادن به همسایگان بود و توسعه ارتباط با کشورهای حوزه آسیا و اوراسیا بود.
هماهنگ‏کننده اسبق رسانه‏ای ۷ دوره از مذاکرات هسته‏ای جمهوری اسلامی ایران در بغداد، مسکو، آلماتی و ژنو، عنوان می‏کند: توجه و پیگیری حقوق ایران در برنامه هسته‏ای و توجه به محور مقاومت جزو برنامه‏های شهید امیرعبداللهیان بود که در کمیسیون امنیت ملی ارائه شد و کمیسیون هم آنها را تایید کرد.
وی در پایان یادآور می‏شود: شهید امیرعبداللهیان در موضوع تعامل با کمیسیون امنیت ملی به نوبت‏های در جلسات شرکت می‏کرد و یکی از کاملترین گزارش‏ها را ارائه می‏داد. آخرین جلسه کمیسیون با او به طور دقیق پنج روز قبل از شهادت در محل وزارت امور خارجه به تاریخ سه شنبه 25 اردیبهشت ماه برگزار شد. در این جلسه قدردانی مشترک میان کمیسیون و وزیر امور خارجه برقرار شد. آقای امیرعبداللهیان در این جلسه تاکید داشت که ما هر بار به کمیسیون امنیت ملی آمده دست پر برگشته است. همچنین او به این مورد تاکید داشت در این جلسات نظرات مختلفی را دریافت کرده است. اعضای کمیسیون هم متقابلا از تعامل وزیر امور خارجه شهید در این مقطع با مجلس بسیار خرسند بودند و آن را الگویی از همکاری مناسب بین دولت و مجلس می‏دانست.

 

صدای مقاومت در عرصه دیپلماسی
عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح خدمات شهید حسین امیرعبداللهیان می‏گوید: روحیه امیرعبداللهیان برای پررنگ کردن حمایت از جریان مقاومت در دستگاه دیپلماسی و همچنین نقطه اوجش در عملیات طوفان‏الاقصی موجب شد او به نوعی به صدای یگانه مقاومت در جهان دیپلماسی تبدیل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی