همه از شهادتش متاثر شدند

سیدرضا صالحی امیری در چهاردهم اردیبهشت ۱۳۴۰ در بابل متولد شد. او تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در بابل گذراند و با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت. او مدرک لیسانس و فوق‏لیسانس علوم سیاسی و دکتری مدیریت گرفت و سپس به تدریس در دانشگاه پرداخت و به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درآمد. صالحی امیری در سال‏های پس از انقلاب در مشاغلی چون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، مشاور رئیس‏جمهور در دولت خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و شورای اطلاع‏رسانی دولت خدمت کرد. او همچنین هشت سال معاون پژوهش‏های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، او معاون فرهنگی ستاد حسن روحانی بود و پس از عدم رای اعتماد مجلس به سلطانی فر، سرپرست وزارت ورزش و جوانان شد. پس از عدم اعتماد مجلس به او برای وزارت ورزش، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی شد. در سال ۱۳۹۵ به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

گفت‌وگو با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم

برای شروع بفرمائید شهدای خدمت را از چه زمانی می‏شناختید؟
بسم‏الله الرحمن‏الرحیم. من جناب آقای رئیسی را از دهه 60 می‏شناختم و با هم ارتباط کاری داشتیم. همچنین شهید بزرگوار آل‏هاشم عزیز را نیز می‏شناختم که شخصی مردمدار، با اخلاق و بسیار انسانی‏دوست‏داشتنی بودند.
واکنش مردم و جناح‏های سیاسی به این قضیه چگونه بوده است؟
واکنشی که در این قضیه می‏بینیم یک واکنش ملی است، چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‏طلب ندارد. ملت و همه جناح‏های سیاسی با همه ظرفیت نمایش وحدت ملی را برگزار کردند. ما یک پیکریم، یک ایران، یک انقلاب و یک نظامیم و اگر اختلافی داریم در فروعات است و ما در اصول اختلافی نداریم. همه کسانی که دل در گرو اسلام، انقلاب و ایران دارند در این قضیه واقعا متأثر شدند. من احساس می‏کنم که ملت ما یک سرمایه بزرگی را از دست داد و باید با تلاش بیشتر و سازندگی بیشتر و توسعه بیشتر راه شهیدان بزرگوار را دنبال کنیم.
درباره شهادت شهید امیرعبداللهیان و شهید آل‏هاشم و شهید آیت الله رئیسی چه نظری دارید؟
شهید امیرعبداللهیان و شهید آل‏هاشم و در رأس‏شان شهید رئیسی، روحشان شاد. نکته مهم این است که مبنای شهادت باید خیزش، حرکت و جوشش جدید باشد؛ این یعنی یک خون تازه در رگ جامعه برای حرکت بزرگ و بزرگتر برای توسعه ملی و برای حل مشکلات مردم. این بزرگواران در مسیر توسعه ملی شهید شدند.
چه نکات دیگری درباره شهادت این بزرگواران باید در نظر گرفته شود؟
نکته دوم این است که ما باید این واقعیت را بپذیریم که نیازمند یک بازنگری هستیم در نظام‏های اداری، پروازی و مسائل دیگر که ان‏شاءالله هرکدام در جای خودش پرداخته خواهد شد. اما از همه مهم‏تر این است که امروز دنیا نظاره‏گر رفتار ماست و این رفتار باید در عرصه بین‏المللی نماد ملی باشد. با همین تأکید، همه کسانی که دل در گرو اسلام و ایران و انقلاب دارند متأثر شدند و به میدان آمدند و پیام دادند و خون این شهیدان منشأ ارتقای وحدت ملی، انسجام ملی و وفاق ملی باشد.
انتظار شما از این چند روز باقی مانده تا انتخابات چیست؟
در چند روز آینده، ان‏شاءالله این فضای اتحاد در فرایندی که طبق قانون اساسی خواهیم داشت، شکل بگیرد. این وفاق و این دورهمی ملی با همت همه مردم و مسئولین به وقوع بپیوندد.

جستجو
آرشیو تاریخی