تلاشگر بدون‏منت و متواضعی بود

حجت‏الاسلام‏والمسلمین مصطفی رستمی، اهل شهرستان اسد آباد همدان، از سال ۱۳۶۵ با تحصیلات حوزوی شروع به فعالیت کرده است. او در دوره‏های مختلف، از جمله دوره‏های فقه و اصول با استادان معروفی چون حضرت آیات سبحانی، وحید خراسانی و شیخ جواد تبریزی شرکت کرده است. رستمی دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوق بین‏الملل است. او به عنوان مدرس در دانشگاه‏های مختلف و نیز در حوزه علمیه فعالیت داشته است. علاوه بر این، او مقالات متعددی در حوزه‏های علمی پژوهشی نوشته و در همکاری با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نقش داشته است. او به عنوان مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏های همدان، بوعلی سینا و صنعتی شریف از سال ۱۳۸۳فعالیت می‏کند و از سال ۱۳۹۶ به عنوان معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها مشغول به کار و از اسفند ۱۳۹۷ به ریاست این نهاد منصوب شد.

گفت‌وگو با رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها

داغ شهادت رئیس‏جمهور عزیز کشورمان چگونه بر شما و دیگر افرادی که با ایشان مواجه شده بودند، تاثیر گذاشته است؟
من فکر می‏کنم این داغ به‏خصوص برای همه کسانی که کم یا زیاد با آقای رئیس‏جمهور عزیز مواجه شده بودند که باید به ایشان شهید جمهور بگوییم، داغ سختی است. شاید این‏طور باید بگوییم که نصاب خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را ایشان تغییر داد.
آیا ویژگی خاصی در رفتار شهید آیت‏الله رئیسی وجود داشت که همه افراد را تحت تاثیر قرار می‏داد؟
بله، در روایات ما درباره آدم‏های مؤمن فراوان داریم که کسانی که از ایشان دور بودند به دلیل تکبر این‏ها نبود و کسانی که به ایشان نزدیک می‏شدند به‏جز نرمش و نرم‏خویی و مهربانی نمی‏دیدند.
از دست دادن و شهادت ایشان چه تاثیری بر جامعه گذاشته است؟
ما امروز شخصیتی را از دست دادیم که به نظرم باید بگوییم یک تراز و یک نصاب عالی به ملت عزیزمان ارائه داد و ما را نسبت به آینده امیدوارتر کرد. یک شخصیت خستگی‏ناپذیر.
آیا مثالی از توصیف شخصیت‏های با تقوا و پرهیزگار در ادبیات اسلامی وجود دارد که بتوانیم به شهید جمهور نسبت دهیم؟
امیرالمؤمنین(ع) در خطبه متقین انسان‏های باتقوا و پرهیزگار را توصیف می‏کنند. در آخرین فراز خطبه متقین یکی از یاران امیرالمؤمنین(ع) به دلیل عظمت توصیفی که حضرت داشتند صیحه‏ای می‏زند و از دنیا می‏رود. حضرت می‏فرمایند که آدم‏های پرهیزگار بدن خود را به‏سختی می‏اندازند، ولی مردم به‏واسطه وجود اینها در راحتی و آسایشند.
یکی از ویژگی‏های برجسته شهید عزیزمان حضرت آیت‏الله رئیسی چه بود که مردم و اطرافیانشان به آن اشاره می‏کردند؟
شاید چیزی که درباره این شهید عزیزمان حضرت آیت‏الله رئیسی کاملاً محسوس بود و مردم و اطرافیانشان دیده بودند و می‏گفتند، خستگی‏ناپذیری بی‏حد ایشان بود. خاطر عزیزان هست که ایشان سفری به روسیه و بعد از آن سفر استانی البرز را داشتند؛ یعنی چند ساعت کوتاه حضور در مسکو و بلافاصله پرواز. نیمه شب به تهران رسیدند و بامداد به سمت سفر استانی حرکت کردند.
آیا سخنی از حضرت امام(ره) در این زمینه به یاد دارید که بتواند روحیه ملت را تقویت کند؟
من یاد این فرمایش حضرت امام(ره) در وصیت‏نامه‏شان افتادم که ملت عزیز ایران بدانند که با رفتن یک خدمتگزار مشکلی در حرکت ملت عزیز ایجاد نمی‏شود و اولیای الهی و کارگزاران خدا برای تحقق وعده‏های الهی در کارند. این مضمون فرمایش امام(ره) در همه اتفاق‏ها بوده است.
آیا تجربه دیگری از فقدان شخصیت‏های بزرگ در کشورمان داشته‏ایم که بتواند به این موضوع ارتباط پیدا کند؟
ما داغ‏های فراوانی دیده‏ایم. رفتن حاج قاسم احساس تنهایی زیادی به ملت ایران داد و تشییع عظیمی که ملت ایران برای حاج قاسم داشت، ناشی از محبت و یک خلأ و فقدان بزرگ بود. اما خداوند نشان داد به ملتی که در مسیر استوار بماند، عنایت‏ها و نصرت‏های غیرقابل حساب می‏فرستد. این وعده صادق است. تمام دشمنان ایران عزیز بعد از حاج قاسم در جای جای منطقه بیشتر از دوران حیاتش زیر فشار قرار گرفتند.
می‏توانید مثالی از خدمتگزاری و خستگی‏ناپذیری شهید آیت‏الله رئیسی برایمان بزنید؟
یک روز ظهر از سفر قم برگشته بودند و غروب بعد از نماز مغرب در دفترشان روضه داشتند. می‏فرمودند بیش از سی سال است من مقیدم این روضه ماهانه را داشته باشم. ایشان ارتباط عجیبی با اهل‏بیت(ع) داشتند که جا دارد در موردش گفتگو کنیم. مجلس که تمام شد من احساس کردم در ناحیه گردن درد دارند. گفتم حاج آقا مشکل چیست؟ متوجه شدم که ایشان از نظر جسمی اذیت می‏شوند.
افراد نزدیک به شهید آیت‏الله رئیسی نیز متوجه این وضعیت شده بودند؟
شهید سردار موسوی عزیز، سرتیپ حفاظت ایشان که جزو شهدای این حادثه بودند، فرمودند حاج آقا استراحت ندارند و فرصتی نه به خودشان می‏دهند و نه به کسانی که با ایشان حرکت می‏کنند. عجیب بود که شهید موسوی فرمودند اگر می‏شود شما از حضرت آقا بخواهید که به ایشان امر کنند مقداری استراحت کنند.
حضرت آقا چه توصیه‏ای به مسئولین درباره خدمتگزاری به مردم دارند؟
حضرت آقا تعبیری دارند و در سال‏های گذشته فرمودند مسئولین تا نفس دارند باید به این مردم خدمت کنند و باید در بین مسئولین مسابقه خدمتگزاری باشد. یعنی در راستای این صحبت رهبر عزیز انقلاب، مدل مدیریت و حرکت شهید آیت‏الله رئیسی باید برای همه مسئولین الگو باشد.
آیا مثالی از تلاشگری بدون منت و متواضعانه شهید آیت‏الله رئیسی دارید؟
بله، این حالت تلاشگری بدون منت و متواضعانه کم‏نظیر بود. خاطرم هست در مسجد دانشگاه تهران در زمان ریاست ایشان در قوه قضائیه برای مدتی حاضر شدند امام جماعت بایستند. این هم از مظلومیت ایشان است که مثل همه شهدا، بسیاری از حوزه‏های فضیلت و ارزش‏های ایشان پنهان ماند و باید الان در موردش صحبت کنیم.
شهید آیت‏الله رئیسی در حوزه‏های علمی و قضائی چه تجربیاتی داشتند؟
ایشان چند جلد کتاب در حوزه‏های فقهی دارند که شاید خیلی‏ها مطلع نباشند. به هر حال ایشان در کنار تحصیل، از پایین‏ترین رده‏های قضائی در دادیاری در همدان و کرج تا ریاست قوه قضائیه و معاونت و دادستان کل کشور و بازرسی را طی کرده بود. یعنی کسی بود که عمل و دانشش با هم ممزوج شده و رشد کرده و مسلط به کار خود بود. با وجود این همه تجربیات و دانش، ایشان متواضعانه کس دیگری را برای مثلاً امام جماعت می‏فرستاد.
رفتار شهید آیت‏الله رئیسی در مواجهه با نقدهای تند دانشجویان چگونه بود؟
گاهی وقت‏ها جلسات دانشجویی جلسات تندی است و بچه‏های دانشجو هم با کسانی که دوستشان دارند و هم با کسانی که به آنها نقدی دارند، تعارف ندارند و خیلی صریح حرف می‏زنند. در آخرین جلسه ماه مبارک رمضان امسال دانشجوها میهمان ایشان بودند، بعضی‏ها حرف‏های تندی زدند و ایشان در جلسه اصلاً چیزی بروز ندادند و خیلی با مهربانی و صفا و روی گشاده‏ای که نسبت به همه دارند، در همان جا اظهار کردند. بعد از آنکه دو نفری سر سفره افطار نشسته بودیم، گلایه‏ای کردند و فرمودند که این کلمه، کلمه قشنگی نبود. یعنی با این لطافت و آن هم کاملاً غیرعلنی.
آیا می‏توانید تحلیل امیرالمؤمنین علی(ع) را درباره امید و استواری در سختی‏ها توضیح دهید؟
امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: «فلقد کنا مع رسول الله صلی الله علیه وآله وإن القتل لیدور علی الآباء والأبناء والإخوان والقرابات»، ما با پیامبر که بودیم، شهادت و مرگ در اطرافمان و اطرافیانمان می‏چرخید. عزیزانی را از دست می‏دادیم؛ حمزه سیدالشهدا، آن سردار بزرگ سپاه پیامبر اعظم(ص) را از دست دادیم و یارانی مانند جعفر، زید بن حارثه با آن عظمت به شهادت رسیدند. حضرت فرمودند که با پیامبر(ص) که بودیم، شهادت دائماً جلوی چشممان بود و عزیزانمان را می‏گرفت. اما هر مصیبتی که به ما می‏رسید، ایمان و استواری‏مان قوی‏تر می‏شد و تسلیم خدا بودن و صبر بر سختی‏ها را پیشه می‏کردیم.
چه ویژگی‏هایی در یاران خدا و ملت ما وجود دارد؟
ویژگی یاران خدا و ملت عزیزمان این است که با مصیبت از دست دادن عزیزان، ایمان و استواری‏شان قوی‏تر می‏شود. در دوره کوتاه خدمت این شهید عزیزمان اتفاقات خوبی رخ داد و امیدهای فراوانی ایجاد شد. ملت عزیز ما باید بدانند که ما سال‏های سختی را گذراندیم و خدا یاری‏ها و نصرت‏هایش را نشان داد.
می‏توانید نمونه‏هایی از دوران سخت انقلاب و جنگ تحمیلی را بیان کنید؟
در تابستان سال 60، زمانی که عراق بسیاری از مناطق غربی کشور را اشغال کرده بود و ما مظلومانه در تحریم می‏جنگیدیم، شهید چمران را از دست دادیم. در 6 تیر مقام معظم رهبری ترور شدند که امید کمی بود ایشان زنده بمانند. همان شب شهید آیت‏الله دکتر بهشتی و تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس شهید شدند. مجلس در آستانه سقوط بود و از اکثریت افتاده بود و بعضی از نمایندگان را با برانکارد به مجلس آوردند که از اکثریت نیفتد. 72 یار علمدار سپاه اسلام در یک شب به شهادت رسیدند. کمتر از دو ماه بعد شهید رجایی رئیس‏جمهور و شهید باهنر نخست‏وزیر، کمتر از یک ماه بعد فرماندهان ارتش، سپاه و بزرگان سپاه اسلام در سقوط هواپیما به شهادت رسیدند.
می‏توانید درباره شهید آیت‏الله رئیسی و ارتباط او با امام رضا(ع) توضیح دهید؟
شهید آیت‏الله رئیسی ارتباط عجیبی با امام رضا(ع) داشت. پس از تولیت آستان، دو مسئولیت دیگر نیز داشت و همواره سخنرانی‏هایش را با یاد امام رضا(ع) شروع می‏کرد. نمی‏دانم چه سرّی بود که در روز متعلق به امام رضا(ع)، هشتمین رئیس‏جمهور ما به قافله شهیدان پیوست. ان‏شاءالله عنایت امام رضا(ع) شامل حال خانواده‏هایشان شود و خداوند به ملت عزیز صبر بدهد و به واسطه این صبر، نعمت‏ها و نصرت‏هایی وعده داده شده به این ملت برسد و چشم ملت با این صبر در مصیبت‏ها روشن شود.
در پایان نکته‏ای هست که بخواهید اضافه کنید؟
بله، در این شرایط لازم است بگوییم که داغ اصلی را مقام معظم رهبری با فقدان این یار عزیز دیده‏اند. ایشان با تعبیر عجیب و کم‏سابقه‏شان که گفتند «رئیس‏جمهور مغتنم» به ما یادآوری کردند که باید قدر این شخصیت را بیشتر می‏دانستیم. ملت عزیز ما، حوزه وزارت خارجه، و مردم آذربایجان هم در این مصیبت شریک هستند و به همه دوستان و خانواده این شهیدان عزیز عرض تسلیت داریم.

جستجو
آرشیو تاریخی