فرصت را از دست نمی‏داد

غلامعلی حداد عادل در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴ متولد شد. سیاستمدار اصولگرا و دانشیار بازنشسته دانشگاه است که هم‏اکنون به‏عنوان رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بنیاد سعدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای سازمان پژوهش و برنامه‏ریزی آموزشی و همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعّالیت می‏کند. حداد عادل پنجمین رئیس و اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‏های ششم تا نهم بوده است.

گفت‌وگو با رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

تقریبا همه می‏دانند که شهید آیت‏الله رئیسی سعی می‏کرد از حاشیه‏سازی پرهیز کند، در نتیجه او چگونه توانسته بود بدون ایجاد جنجال و بحران، سیاست‏های معقول و منطقی خود را پیش ببرد؟
آقای رئیسی با مردم بود و مردم واقعاً شخصیت ایشان را در این سه سال به خوبی شناختند. یک مرد اخلاقی، مومن، پر تلاش، پاک و به دور از هوچی‏گری و ایجاد جنجال و ایجاد بحران بود و روش‏های بسیار منطقی و معقولی را برای حل مسائل پیش می‏گرفت که یکی از مهم‏ترین آنها در عالم سیاست، پرهیز از حاشیه‏سازی بود. بعضی وقت‏ها را به یاد می‏آوریم که مسئولان بلندپایه کشور سخنرانی‏هایی داشتند که پس از هر کدام جنجال و دو دستگی بین مردم ایجاد می‏شد. آقای رئیسی در طول این سه سال هرگز یک چنین رفتار و گفتاری نداشت که مردم را دل‏نگران کند و برآشوبد. این یک واقعیت مهم بود که او حاشیه‏سازی نمی‏کرد. اگر از کسی گله داشت، سعی می‏کرد این گله را در محافل خصوصی و با صحبت با همان اشخاص یا نهادها برطرف کرده و مسائل را حل کند. مسائل درون خانواده حکومت را که برای مردم آزاردهنده بود به میان مردم نمی‏آورد. این یکی از خصوصیات ایشان بود.
به‏واسطه ارتباط نزدیکی که با ایشان داشتید، از ویژگی‏های شخصیتی ایشان برای ما بگوئید.
مرد صاف و صادقی بود و ظاهر و باطنش یکی بود. قابل اعتماد بود و گفتنی است که در عالم سیاست از این نوع افراد کم پیدا می‏شوند. آدم وقتی با او حرف می‏زد، احساس می‏کرد که می‏تواند اعتماد کند. گاهی خدمت ایشان می‏رسیدم و می‏گفتم راجع به دولت این جور می‏گویند. ایشان می‏گفتند: نه، نظر دولت این نیست و این کار را نکرده است. می‏گفتم: آقای رئیسی! چون شما می‏گوئید و من شما را صادق و راستگو می‏دانم، این بحث از نظر من تمام است. واقعاً به صداقت ایشان اعتقاد داشتم. متقابلاً هم سعی می‏کردیم با ایشان صادق باشیم. این یکی از بهترین خصوصیات آقای رئیسی بود. پرحوصله بودند. نوعاً عصبانی نمی‏شدند. یادم نمی‏آید. شاید ایشان به‏ندرت عصبانی شده باشند. حرف‏های مخالفان را تحمل می‏کردند. گاهی وقت‏ها حرف‏های خارج از موضوع در جلسات مطرح می‏شدند و کش پیدا می‏کردند. ایشان به شکلی عاقلانه و با اخلاق موضوع را جمع می‏کرد و به نتیجه می‏رساند. پرکاری ایشان واقعا برای من درس بود. گاهی تا ۱۲ شب با ایشان جلسه داشتیم و من حیرت می‏کردم. بعضی وقت‏ها ساعت ۱ و ۲ بعد از نصف شب از سفر خارج برمی‏گشت و صبح اول وقت در کرمان بود. این طور سر از پا نمی‏شناخت.
آقای رئیسی در سفر اخیر خود به تبریز و مازندران، اقدامات بسیار سریعی انجام دادند. به نظر شما، چه انگیزه‏ای باعث می‏شد ایشان اینگونه به سرعت و با علاقه‏مندی فراوان به امور رسیدگی کنند؟
در همین اتفاق آخر هم ایشان در مازندران بودند. خیلی سریع به تهران بازگشتند و ۵ و ۶ صبح عازم تبریز شدند. این سدی که روی رود ارس بسته شده، بخشی از مهار آب‏های مرزی و استفاده از این آب‏هاست. مطابق قوانین بین‏المللی محدودیتی در باره آب‏های مرزی وجود دارد و اگر کشورها برای استفاده از آب‏های مرزی اقدام نکنند، فرصت را از دست می‏دهند و میدان را به کشور دیگر واگذار می‏کنند. ایشان با عشق و علاقه به اینکه الحمدالله این سد مشترک ساخته شده و آب این رود به‏نحو عادلانه بین دو کشور تقسیم شده و ۷۰ هزار هکتار زیر کشت می‏رود، به این سفر رفتند و ده طرح دیگر هم در این سفر در برنامه‏شان بود که افتتاح بشود. و اصرار داشتند که حتماً خودشان در افتتاح طرح‏ها حضور پیدا کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی