در عین داشتن نگاه نخبگانی مردم‏پرور بود

عبدالحسین خسروپناه متولد ۱۳۴۵، دزفول، استاد و پژوهشگر فلسفه دین و رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه است. او در سال ۱۳۶۸ دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم آغاز کرد و دوازده سال از درس خارج فقه و اصول آیات عظام وحید خراسانی و فاضل لنکرانی و هفده سال فلسفه نزد آیت الله حسن‏زاده آملی و آیت الله جوادی آملی در حوزه علمیه قم بهره بردو در کنار دروس حوزوی، دکترای کلام اسلامی از مؤسسه امام صادق دریافت کرد. وی تا کنون بیش از ۳۰ کتاب و یک‏صد و پنجاه مقاله تألیف کرده و ارائه دهنده نظریه «فلسفه فلسفه اسلامی» است. خسروپناه در در ماه ۱۴۰۱ با حکم شهید آیت‏الله رئیسی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

گفتاری از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

شهید آیت‏الله رئیسی حقیقتاً خلقش و هویتش مردمی بود. بسیار انسان متواضع و فروتنی بود و دغدغه مردم را داشت. بخشی از مردم، محرومین و نیازمندان هستند. آیت‏الله رئیسی کاری کرد که در همین سال گذشته حتی یک نفر داوطلب برای عضویت در کمیته امداد یا نهادهائی که رفع نیاز می‏کردند نبود. یعنی سامانه‏ای را تعریف کرد که نیازهای اولیه محرومین تأمین بشود. بهداشت و درمان و سلامت محرومین کاملاً رایگان بود. مسائل معیشت‏شان رایگان در اختیارشان قرار می‏گرفت.
این بخشی از، ویژگی مردمی بودن ایشان بود. علاوه بر این ایشان توجه عجیبی به نخبگان کشور داشت. ایشان با خود بنده تماس گرفت و تأکید کرد که ما در کشور نخبگانی داریم که ساختارهای دانش بنیانی را راه‏اندازی کرده‏اند و گاهی اوقات در فرآیند کارشان با مشکلاتی مواجه می‏شوند. شما که با این‏ها از نزدیک ارتباط دارید، مشکلات را شناسائی و شخصاً و با کمک وزرا و مسئولین مربوطه پیگیری کنید، تا وقتی که مشکلات حل شوند. این توجه و اهمیت تا این‏جا بود که تاکید می‏کردند؛ اگر یک وقت مشکل دانش بنیان‏ها حل نشد، به من بگوئید تا خودم ورود کنم.
این نشانه همان مردم‏داری و نخبه‏پروری و توجه به نیازهای مردم است و این که اهمیت فوق‌العاده‏ای برای دانشمندان قائل بودند. در روزهای آخر ما حدود ۲۰۰ نخبه علمی کشور را در حوزه پژوهش‏های پزشکی شناسائی کرده بودیم. ایشان تا خبردار شد، فرمود همه این‏ها باید جذب هیئت علمی شوند و ما باید این فرصت را به این عزیزان و جوانان بدهیم.
اولاً نباید کاری کنیم که موانعی اتفاق بیفتند که این جوان‏ها ناامید بشوند و بخواهند مهاجرت کنند. ثانیاً باید از آنها حمایت کنیم و این افراد را که نخبگان کشور هستند، جذب هیئت علمی کنیم.
ایشان شخصا از سازمان اداری استخدامی و وزارت بهداشت و درمان پیگیری کردند و دستور دادند که این 200 نفر جذب بشوند و الحمدلله مصوب شد و در مسیر اجرا قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی