شنونده فعال و توانمند در تصمیم‏گیری بود

آیت‏الله علیرضا اعرافی، متولد ۱۳۳۸ در میبد، روحانی و فقیه شیعه ایرانی است. او هم‏اکنون مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور، عضو شورای نگهبان، نماینده استان تهران و نایب‏رئیس دوم در مجلس خبرگان رهبری است. حجت الاسلام اعرافی از سال ۱۳۷۱ امامت جمعه شهر میبد را به عهده داشته است و در سال ۱۳۹۳ به امامت جمعه شهر قم انتخاب شد. او از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ ریاست جامعۀ المصطفی را برعهده داشت. همچنین از سال ۱۳۹۰ عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در سال ۱۳۹۵ به عنوان مدیر حوزه علمیه قم و مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور انتخاب شد. او همچنین مسئول حوزه‏های علمیه خواهران و برادران در شهر میبد بوده است. اعرافی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضو شورای عالی حوزه‏های علمیه، هیئت امنای دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و عضو هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان است.

گفت‌وگو با مدیر حوزه‏های علمیه سراسر کشور و عضو مجلس خبرگان رهبری

برای شروع از سابقه آشنایی‏تان با شهید بگویید.
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیمِ. من سابقه دیرینه‏ای با شهید آیت‏الله رئیسی داشتم. حقیقتاً هم به لحاظ علاقه شخصی و هم به لحاظ شخصیت ممتازی که ایشان داشت، بنده و حوزه‏های علمیه غمگین و سوگواریم. ان‏شاءالله که خداوند با همت بلند ملت ایران این غم را جبران کند. من در مراودات و معاشرت‏های مستمری که با مرحوم شهید آیت‏الله رئیسی داشتم، می‏توانم به چند نکته برجسته اشاره کنم.
یکی تواضع و فروتنی ایشان بود. زندگی ایشان درس فروتنی و تواضع برای همه ما بود. کسی که با ایشان می‌نشست، هیچ فاصله‏ای را احساس نمی‏کرد. تا این حد فروتنی و تواضع داشت. دیگر ویژگی، صفای باطن و صداقت بود. ایشان یک چهره داشت. هر چه بود همین چهره دلربا و جذاب و بی‏ریا و باصفائی بود که دیده می‏شد. در کنار اینها مرحوم آیت‏الله رئیسی گوش شنوا داشت. در دوره ریاست جمهوری ایشان در شورای انقلاب فرهنگی که بودیم، حس می‏کردیم که چقدر زیبا همه سخنان را می‏شنود، دقت می‏کند و بعد با یک جمع‏بندی حرکت می‏کند.
دیگر ویژگی ایشان که بسیار دلنشین بود و همین موجب این موج همبستگی با انقلاب و ابراز احساسات ملت بزرگ ما شد، عشق وافر ایشان به مردم و بی‏قراری در مسیر خدمت بود. من چند روز قبل از شهادت ایشان یکی دو ساعتی جلسه خصوصی با ایشان داشتم. در این جلسه حس می‏کردم که تمام وجود ایشان بی‏قراری و عشق و روحیه جهاد و خدمت به مردم است. واقعاً در راه خدمت به مردم سر از پا نمی‏شناخت. این هم از ویژگی‏های ممتاز ایشان بود.
در کنار اینها ایشان روحیه کار جمعی و هم‏اندیشی و نگاه کلان تمدنی و بین‏المللی داشت. ذوب در انقلاب اسلامی و امام و شهدا و ملت ایران بود. این نگاه فراشخصی و ملی و فراملی و نگاه تمدنی در ایشان واقعاً موج می‏زد.
در مورد نگاه بین‏المللی ایشان برای‏مان بگویید.
من در سال‏هایی که در کارهای بین‏المللی، در جامعه المصطفی و امثال آنها بودم، با ایشان ارتباط زیادی داشتم و می‏دیدم که ایشان کاملاً در صحنه مسائل بین‏المللی حضور دارد و آنها را می‏فهمد و درک می‏کند. در قضایای اخیر هم در منطقه، تأثیر ایشان و شهید امیر عبداللهیان، هم در افزایش اقتدار ملت ایران، هم در پیشبرد آرمان‏های انقلاب و تقویت محور مقاومت، واقعاً بزرگ بود و هر دو نقش بی‏بدیلی داشتند.
در کنار همه اینها ایشان اهل مطالعه و دانش بود و ادعائی هم نداشت.
بله دقیقا. ما امیدواریم که به‏رغم این غم جانکاه، شاهد افزایش همبستگی ملی باشیم. بحمدالله در همین فاصله کوتاه شاهد هستیم که همه پای کار آمده و اظهار همبستگی کرده‏اند. روح وحدت ملی و اسلامی در کشور متجلی شده است. کشور ما تجربه‏های سنگینی از این دست را پشت سر گذاشته است. امیدواریم با همت والای جوانان و مردم عزیز ما، گروه‏های مختلف اجتماعی و سیاسی، از این غم جانکاه دستمایه‏ای برای پیشرفت‏های بیشتر کشور و افزایش اقتدار ملی در سطح منطقه و جهان بسازند.
مطمئناً با هدایت‏های رهبری معظم و بر اساس ساز و کاری که در اصل 131 قانون اساسی پیش‏بینی شده است، قوای مقننه و قضائیه در کنار دولت و معاون اول محترم رئیس جمهور و با همفکری نهادهائی مثل شورای نگهبان شاهد آرامش در کشور خواهیم بود و ان‏شاءالله کشور در مسیری که قانون تعیین کرده، سامان پیدا می‏کند و به سمت اهداف بلندی که ترسیم شده حرکت خواهد کرد.
حرف امروز ما خطاب به دشمنان چیست؟
دشمنان ما گر چه درست درس نمی‏گیرند، مردم ما را بسیار تجربه کرده‏اند. آنان باید بدانند که ایران از سرمایه غنی تاریخی و فکری و معرفتی و فرهنگی برخوردار است. همه آنها در طول این دهه‏ها تلاش کردند که اقتدار فکری و معنوی و گفتمانی انقلاب اسلامی و اقتدار ملت ایران را بشکنند. آنها بدانند که عملیات «وعده صادق» نماد و نشانه همبستگی همه جریان‏ها و ملت بزرگ ایران بود. آنها گوشه‏ای از اقتدار ما را در «وعده صادق» دیدند. در مراسم تشییع این شهدای بزرگ نیز جلوه‏هائی از اقتدار و عظمت ملت ایران را دیدند. مطمئن باشند این ملت با این شهدای عالیقدر و با سرمایه‏هائی که از امام در دست دارد، عقب نخواهد نشست. پیش خواهد رفت و همه نقشه‏های آنها را ان‏شاءالله نقش بر آب خواهد کرد.
و سخن آخر؟
من هر وقت به یاد چهره زیبا و دلربای آیت‏الله رئیسی می‏افتم، ارزش‏های بزرگ دینی و انقلابی به یادم می‏آیند. امیدم این است که نسل جوان ما به این سرمایه‏های بزرگ اعتماد و به آنها توجه کند و از این شهدای عالیقدر، برای پیشبرد کشور و آرمان‏های اسلام و انقلاب اسلامی الگو بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی