نگاه ژرف و موثری داشت

محمد اسلامی ورنامخواستی متولد مهر ۱۳۳۵ است. وی دانش‏آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در سال ۱۳۵۸ در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه اوهایو آمریکا در سال ۱۳۶۰ و ام‏بی‏ای مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در سال ۱۳۸۳ است. اسلامی در دولت سیزدهم به‏عنوان معاون رئیس‏جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد. وی در دولت دوازدهم از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر راه و شهرسازی را برعهده داشت.

گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی

از رئیس جمهور شهید برای‏مان بگویید.
بِسْمِ ٱللَّه ٱلرَّحْمنِ ٱلرَّحِیم. آقای رئیسی دو مشخصه مهم با وضوح حداکثری داشت. یعنی بدون اینکه ابهام در آن باشد، همیشه نصب‏ا‏لعین ایشان بود. یکی تدابیر و منویات مقام معظم رهبری و همزمان با آن انجام کار برای مردم و گره‏گشائی از مشکلات آنها و پیشرفت کشور و اقداماتی که روی رفاه و منزلت مردم اثرگذار باشد. ایشان روی این دو موضوع همواره مؤکداً اصرار می‏ورزید و خود را وقف این فکر و این راه کرده بود. وقف به معنای واقعی و به صورتی که برای خودش وقت استراحتی قائل نبود. همه تأکیداتش را نصب‏العین خود قرار می‏داد و پیگیری می‏کرد.
این نگاه در حوزه کاری شما چه تاثیری داشت؟
آثار این دو مشخصه را در همه بخش‏ها می‏بینید؛ ولی در بخش انرژی فوق‏العاده متفاوت با همه بخش‏های دیگر کشور بود. انرژی اتمی چون مورد تهاجم دشمن است و از پایه با دشمنی مواجه شده است، سختی‏ها و پیچیدگی‏های فناورانه و به لحاظ ماهیتی و نیز شرایط محیط بین‏المللی و عوارضی که در محیط داخل برای آن به وجود می‏آمد، مسائل و مصائب صنعتی خودش را داشت و مستلزم آن بود که با نگاه ویژه‏ای به آن پرداخته شود و ایشان نسبت به این موضوع تأکیدات زیادی داشت.
این نگاهی که اشاره کردید با توجه به توطئه‏های دشمنان، چقدر در حل این پیچیدگی‏ها و مسائلی که در این زمینه وجود داشت، مؤثر بود؟
نکته مهم این بود که ایشان قبل از اینکه رئیس جمهور شود، هیئتی را تعیین کرده بود تا روی وزارتخانه‏ها و دستگاه‏های مختلف مطالعه کنند. حاصل این مطالعات صدها صفحه بود. برای فعالیت‏های هر دستگاه و سازمان و وزارتخانه‏ای خلاصه‏ای هم تهیه شده بود که بر اساس آن مشخص می‏شد که رویکردمان باید چه باشد و چه باید بکنیم و چه نوع آدمی را باید برای این کار انتخاب کنیم.
چیزی که برای انرژی اتمی آماده شده بود چطور بود؟
چیزی که برای انرژی اتمی تهیه شده بود بسیار جالب بود. در آنجا آمده بود که انرژی اتمی نیازمند این توجهات و برداشتن این گام‏هاست. مهم‏ترین فاکتوری که در این جمع‏بندی و بسته‏ای که توسط تیم‏های انتخاباتی کار شده بود، این بود که انرژی اتمی باید از فاز تحقیقاتی خارج و وارد فاز صنعتی بشود. در آنجا آمده بود باید کسی را در رأس این سازمان گذاشت که کارآمدی و تجربه اجرائی و صنعتی داشته باشد و بداند که تحقیقات را چگونه به صنعت تبدیل کند. این نگاه ژرف اثربخش است. یک عده می‏آیند و برای موفقیت تلاش می‏کنند که آن را جشن بگیرند. کسی از موفقیت بدش نمی‏آید، اما اثربخشی مهم است. ممکن است شما گامی بردارید و عده‏ای خوش‏شان نیاید، اما اثربخش و به صلاح جامعه و کشور باشد. آن اقدام اثربخش همیشه ملکه ذهن ایشان بود که باید سازمان انرژی اتمی را وارد فاز صنعتی کنیم. یعنی از فاز تحقیقاتی عبور و نتایج تحقیقات را صنعتی کنیم و در زندگی مردم بنشانیم تا از آثار آنها بهره‏مند بشوند. این مهم‏ترین ویژگی‏ای بود که ایشان به آن توجه داشتند و خواستشان هم از من در سازمان انرژی اتمی این بود که این کار را با همین فرهنگ و رویکرد انجام بدهم.

جستجو
آرشیو تاریخی