ارائه نظرات مخالف کارشناسی به صورت آزادانه

علی طیب‌نیا در سال 1339 در اصفهان متولد شد و در نوجوانی به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی پرداخت. او با کسب رتبه 16 در کنکور، در رشته اقتصاد دانشگاه تهران تحصیل کرد و به توصیه شهید بهشتی این رشته را انتخاب کرد. پس از پایان دوره کارشناسی، با کسب رتبه یک وارد مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکتری شد و پایان‌نامه‌اش را در زمینه تورم در ایران در دانشگاه لندن تکمیل کرد. طیب نیا در دولت‌های هاشمی و خاتمی به عنوان دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت فعالیت داشت و سپس معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رئیس جمهور و مسئول ستاد مدیریت بحران کشور شد. در سال 1384 به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نماینده رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار منصوب شد. در دولت حسن روحانی، با کسب رای اعتماد وزیر امور اقتصادی شد.

گفت‌وگو با وزیر امور اقتصاد و دارایی
در دوره یازدهم

از خاطرات‌تان و همت والای شهید آیت‌الله رئیسی بفرمائید.
بنده از سالهای دور نسبت به آیت‌الله رئیسی آشنایی و ارادت داشتم و در این ارتباط نزدیک با ایشان بود که می‌شد ویژگی‌های اخلاقی و فضایل خاص ایشان را شناسایی کرد. ایشان فردی بسیار متواضع و از یک صفای باطنی و روحیه مدارا برخوردار بودند. صداقت، ساده‌زیستی و پرکاری از ویژگی‌های کاملاً محسوس ایشان بود. دغدغه خدمت به مردم را داشتند و در این مسیر با تمام توان خودشان کوشش می‌کردند و در همین مسیر هم به شهادت رسیدند. مسیر خدمت به مردم و چه مقامی بالاتر از اینکه شما در مسیر مردم و تأمین رفاه و آسایش و خواسته‌های مردم به مقام رفیع شهادت برسی.
شما چگونه با شهید آیت‌الله رئیسی در ارتباط بودید؟
در سالهایی که من در وزارت امور اقتصادی و دارایی مسئولیت داشتم طبیعتاً یک تعامل کاری بیشتری با ایشان بود. ایشان در آن دوره در قوه قضائیه بودند و در تمام این دوره از من حمایت ویژه داشتند و مکرر به من می‌فرمودند که من هر کجا که شما با مشکلی مواجه باشید آمادگی حمایت شدید را دارم.
در دولت جدید چگونه همکاری داشتید؟
در دولت جدید هم در دوره ریاست‏جمهوری ایشان من از قبل و سال‏های گذشته به عنوان عضو خبره در شورای پول و اعتبار با حکم رئیس‌جمهور وقت مسئولیت داشتم. در ابتدا برای ایشان پیام فرستادم برای اینکه دست دولت باز باشد و بتوانند هر فردی را که مناسب می‌بینند برای مسئولیت انتخاب کنند، بنابراین بهتر است که من کنار رفته و استعفا دهم و دست ایشان را باز بگذارم. ولی ایشان تأکید فراوان داشتند که من حتماً باید حضور داشته باشم و علی‌رغم اینکه می‌دانستند من روی دیدگاه‌های کارشناسی شخصی‌ام پافشاری دارم و فردی نیستم که نظرات دولت‌ها را بخواهم بپذیرم و به نظرات شخصی ترجیح بدهم، ولی با این وجود ایشان اصرار داشتند که من در شورا باشم و نظرات خود را به صورت آزادانه در آنجا بیان کنم و خوشبختانه همین این اتفاق در این چند سال می‌افتاد.
می‌توانید مثالی از تعاملات خود با شهید آیت‌الله رئیسی بیان کنید؟
مواردی بود که نظراتم را به ایشان منتقل می‌کردم و در همه موارد شاهد این بودم که با توجه به اعتمادی که داشتند، روی موارد پیشنهادی دستورات اکید می‌دادند و قرار بود من ظرف دو سه روز آینده جلسه‌ای خدمت ایشان باشم که متأسفانه این حادثه غمبار اجازه این حضور و این جلسه را به من نداد.
وضعیت فعلی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
الان ما در یک شرایط ویژه‌ای قرار گرفته‌ایم. اقتصادی که در گذشته با مشکلات ساختاری فراوان مواجه بود، امروز در معرض یک جنگ اقتصادی تمام عیار، تحریم‌های گسترده و بی‌رحمانه‌ای که آمریکا و هم‌پیمانانش بر ما تحمیل کردند و فشارهایی که بر مردم ما وارد می‌کنند و در عرصه بین‌المللی هم شاهد اسرائیل و این رژیم خودکامه کشور ما را تهدید به جنگ می‌کند و تهدید به این می‌کند که از کشتن 80 میلیون ایرانی ابائی ندارد و ما شاهد این تهدیدات روزمره اسرائیل هم هستیم. در داخل و خارج با مشکلاتی مواجهیم که صرفاً این وفاق ملی و وحدت ملی و همراهی مردم است که می‌تواند زمینه عبور ما را از این شرایط سخت فراهم کند.
در این شرایط حساس، چقدر به وحدت نیاز داریم و چگونه می‌توانیم از این وضعیت عبور کنیم؟
ما امروزه بیش از هر دوره‌ دیگری به وحدت احتیاج داریم. همه گروه‌ها، جناح‌ها فارغ از اختلافات سیاسی و دیدگاه‌های خودشان باید حول محور رهبریت کشور در زمینه اعتلای کشور بکوشیم و ان‌شاءالله بتوانیم این شرایط سخت دوره فعلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
بعد از این اتفاق و شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان، تحلیل‌تان برای روزهای آینده چیست و فکر می‌کنید در عرصه مدیریت کشور و پیشبرد کارها چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
خوشبختانه نظام ما به یک مرحله از ثبات رسیده که فکر نمی‌کنم چنین حادثه‌ای علی‌رغم اینکه بسیار غم‌بار بود و به هر حال فقدان عظیمی بود، بتواند تأثیر جدی روی روند اداره امور داشته باشد. قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده، معاون اول رئیس‌جمهور زمام امر را در دست گرفته است. در آینده نزدیک انتخابات برگزار شده و رئیس‌جمهور جدید انتخاب می‌شود. ما شاهد بودیم در گذشته شخصیت‌های بزرگ این کشور به شهادت رسیدند و روزهای بسیار سختی را کشور ما پشت سر گذاشت ولی هیچ موقع امنیت این کشور و ثبات کشور به واسطه این‌گونه حوادث تلخ لطمه‌دار نشد و این دوره نیز بهتر از هر دوره دیگری تحت رهبری مقام معظم رهبری این شرایط اداره خواهد شد و من فکر نمی‌کنم که تأثیر محسوسی بخواهد در جریانات امور اقتصادی و اداری کشور داشته باشد.
ممنون از شما. آیا نکته‌ای دیگر برای اضافه کردن دارید؟
ممنون و ان‌شاءالله با وحدت و همدلی این گردنه و این دوران را تحت هدایت‌های رهبر حکیم انقلاب سپری خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی