مسائل فضای مجازی نباید برای مردم نگرانی ایجاد کند

سید محمد امین آقامیری 39 ساله که دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ست دارای مدرک دکتری مدیریت، کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی MBA و کارشناسی مهندسی برق هر سه از دانشگاه صنعتی شریف است. از جمله سوابق او می‌توان به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و ریاست سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اشاره کرد. رییس هیات‌ مدیره شرکت پیشران الکتریک شریف، عضو هیات‌ مدیره شرکت فن گستران خودروی توسن، نایب‌ رئیس هیات‌مدیره شرکت اندیشه گستر مبین و مشاور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان ازجمله مهم‌ترین مسئولیت‌های آقامیری در چند سال گذشته بوده است.

گفت‌وگو با دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی

می‌توانید در مورد دغدغه‌های شهید آیت الله رئیسی در حوزه کاری خود توضیح دهید؟ شنیده‌ایم که ایشان قبل از سفر اخیرشان، جلسه‌ای در شورای عالی فضای مجازی برگزار کردند که جنابعالی و سایر اعضا نیز حضور داشتید. لطفاً هم در مورد آخرین جلسه توضیح دهید و هم به این نکته بپردازید که چرا شورای عالی فضای مجازی از جمله شوراهایی بود که ایشان تأکید بر برگزاری منظم آن داشتند.
بسم‌الله الرحمن الرحیم. جلسات ما به صورت مرسوم در بعد از ظهر روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شد و همه اعضا هم به آن عادت دارند. در آن هفته چون افتتاح مجلس خبرگان رهبری بود و این زمان در برنامه آقای رئیسی رزرو شده بود، ایشان به خاطر اهتمامی که به این موضوع داشتند، سپرده بودند که قبل از آن جلسه گذاشته شود.
پس می‌توان گفت جلسه را تعطیل یا لغو نکردند؟
بله، جلسه را روز شنبه خارج از زمان‌بندی عادی گذاشتند. برنامه رئیس‌جمهور هم بسیار فشرده بود و قابلیت جابه‌جایی نداشت. ایشان ساعت ۵ تا ۷ شب را اختصاص دادند. فرصتی هم شد و من ساعت ۴:۳۰ خدمت ایشان رسیدم. معمولاً قبل از جلسات برای هماهنگی دستورها و نکاتی که اعضا داشتند خدمت ایشان می‌رسیدیم و نکات را می‌گفتیم. با توجه به اینکه موضوع مهم هم بود، ایشان جلسه را تا۷:۳۰ ادامه دادند و از ساعت ۴:۳۰ تا ۷:۳۰ یعنی حدود سه ساعت موضوع فضای مجازی را پیگیری کردند.
چه بسا که اگر به اذان نمی‌خورد جلسه ادامه پیدا می‌کرد.
دقیقاً همین طور است.
بسیاری بر اهتمام ایشان به نماز اول وقت تأکید می‌کنند، اما چرا شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه فضای مجازی اهمیت زیادی می‌دادند و چه انتظاراتی از استفاده مردم از این فضا داشتند؟
چند حوزه بود که ایشان به‌شدت روی آنها حساس بودند. موضوعاتی که برای مردم مهم بود. مسائلی که که عامه مردم با آن مواجه هستند برای مثال در حوزه اقتصادی بسیار حساس بودند. اما یکی از این چند حوزه اصلی، حوزه فضای مجازی بود. ایشان این حوزه را زیاد پیگیری می‌کردند و می‌فرمودند در اینجا نباید برای مردم حال‌گیری اتفاق بیفتد و باید بتوانند از این فضا به بهترین شکل ممکن و درست استفاده کنند. کسی که می‌خواهد بازی کند، کسی که می‌خواهد کار علمی انجام بدهد، کسی که می‌خواهد تفریح و سرگرمی داشته باشد، باید بتواند به راحتی از این فضا استفاده کند.
چه اقداماتی به طور خاص توسط ایشان انجام می‌شد تا دغدغه‌های مردم در فضای مجازی را پیگیری و برطرف کنند؟
ایشان می‌گفتند وقتی مردم به چیزی نیاز دارند، باید بتوانیم برایشان فراهم کنیم و نباید اذیت بشوند. برای همین ایشان در حوزه فضای مجازی بسیار پیگیر بودند. حوزه اولی که باز هم به شکلی به کار ما مربوط می‌شد، حوزه‌هایی بود که دغدغه مردم در آن زمینه زیاد می‌شد.
گزارش‌های متعددی به ایشان می‌رسید. یکی از آنها این بود که در فضای مجازی چه موضوعاتی برای مردم داغ و مهم است. ایشان معمولاً بلافاصله پیگیری می‌کردند و حتی می‌گفتند بروید و این را تبیین و دغدغه مردم را برطرف کنید. اگر کسی چیزی می‌گفت که نگرانی ایجاد می‌شد، ایشان خودشان بلافاصله تماس می‌گرفتند. به‌کرات این تذکر را به ما می‌دادند که دغدغه مردم باید برطرف شود.
شهید آیت‌الله رییسی چگونه موضوعات مهم را برای جلسات شورا انتخاب می‌کردند و چه معیارهایی برای اولویت‌بندی این موضوعات داشتند؟
این حوزه‌ها برای ایشان اهمیت ویژه‌ای داشت. اگر سیر جلسات و مصوبات شورا را نگاه کنید، از ۱۴۰۰ تا آخرین شنبه، هم تعداد جلسات و هم مصوبات متعدد بودند. ما یک هفته در میان جلسه داشتیم و گاهی اگر مشکلی پیش می‌آمد این تاریخ جا به جا می‌شد و یا جلسه فوق العاده می‌گذاشتیم. ما حتی آخرین شنبه‌ای هم که روز دوشنبه عید بود، جلسه فوق العاده داشتیم.
چند موضوع بود که فرمودند اینها جمع‌بندی بشوند. همیشه به من می‌گفتند موضوعات مهم را در دستور کار قرار بده. موضوعات مهم از منظر ایشان موضوعاتی بودند که عامه مردم با آن طرف بودند. اگر مصوبات شورا را بررسی کنید، در دوره ایشان اکثراً حوزه خدمات، کسب و کارها، تولیدکنندگان محتوا و حوزه‌هائی که عمده مردم با آنها درگیر هستند، کاملاً پررنگ است. اهتمام ایشان به دغدغه‌های مردم اهتمام مهمی بود.
لطفاً در مورد ویژگی‌های مدیریتی شهید آیت‌الله رییسی توضیح دهید. چگونه ایشان توانستند با توجه به دغدغه‌های مردم و مسائل روز، جلسات شورا را به طور منظم برگزار کنند و مصوبات مؤثری داشته باشند؟
ویژگی مدیریت ایشان این بود که هم خودشان جهادی کار می‌کردند، هم توقعشان از دیگران خیلی بالا بود. خود من و سایر دوستان بعضی وقت‌ها درددل می‌کردیم و می‌گفتیم پاسخ به سطح توقع حاج آقا سخت است و به مجموعه فشار می‌آید. گاهی می‌شد که بچه‌ها تا نیمه‌های شب در دفتر بودند و دوباره شش صبح می‌آمدیم و کارها را انجام می‌دادیم.
نکته بعدی این بود که آقای رئیسی در موضوعات مهم سریع ورود می‌کردند. خبری پخش شده و نگرانی ایجاد کرده بود. حاج آقا در جلسه هیئت دولت درگیر بودند و ما گفتیم که فعلا به کارهایمان برسیم. وسط جلسه یکی از وزرا زنگ زد و گفت در مورد این قضیه، حاج آقا می‌گویند مردم نگران شده‌اند. این را تبیین کنید. من سریع دوستان را صدا زدم و داشتیم بحث می‌کردیم. بیست دقیقه گذشت و هنوز جلسه دولت ادامه داشت. دوباره تماس گرفتند و گفتند خود حاج آقا می‌خواهند صحبت کنند. ایشان آمده بودند بیرون که موضوع را به ما تأکید کنند. ایشان با من صحبت کردند و گفتند این مسئله نباید برای مردم نگرانی ایجاد کند. بروید و آن را حل کنید.
ساعت ۱۲ هم دوباره پیگیری می‌کردند. ما گفتیم خبر موضوع تدوین شده و نکات توضیحی آن را آورده‌ایم و قرار شد مسئولین مربوطه هم صحبت‌های لازم را بکنند. هفته بعد که با ایشان ملاقات داشتم، گفتند مورد اول را خوب کار کردید، ولی مورد دوم را باید بیشتر کار می‌کردید و وقت می‌گذاشتید.
آقای رئیسی هم ارجاع می‌دادند، هم پیگیری و هم نتیجه را ارزیابی می‌کردند. این فرآیند با توجه به مشغله‌های زیادی که رئیس‌جمهور دارد، هم موثر و هم برای ما آموزنده بود که ایشان با دقت پیگیری می‌کردند تا کار به نتیجه برسد.

 

توقع کار جهادی
ویژگی مدیریت ایشان این بود که هم خودشان جهادی کار می‌کردند، هم توقعشان از دیگران خیلی بالا بود. خود من و سایر دوستان بعضی وقت‌ها درددل می‌کردیم و می‌گفتیم پاسخ به سطح توقع حاج آقا سخت است و به مجموعه فشار می‌آید. گاهی می‌شد که بچه‌ها تا نیمه‌های شب در دفتر بودند و دوباره شش صبح می‌آمدیم و کارها را انجام می‌دادیم

جستجو
آرشیو تاریخی