آوا و نوای لبنانی، از بیروت تا بعلبک

پرطنین زیر پرچم زرد حزب خدا

موسیقی در لبنان سابقه بسیار طولانی دارد. در دوره معاصر نیز پس از جنگ جهانی دوم، پایتخت لبنان مرجع هنرهای بدیع بوده و نه تنها در موسیقی که در شعر و ادبیات و تئاتر نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جرج جرداق و جبران خلیل جبران نمونه‌ای از نویسندگان و جولیا خلیل بطرس نیز یکی از مسیحیان لبنانی است که به دلیل شهرتش به خواندن آهنگ‌هایی برای مقاومت و مردم سرزمینش، از او در کشورهای تونس، اردن، سوریه، قطر و امارات تقدیر شده و توانسته نشان «سدر» لبنان را نیز دریافت کند. بیشتر طرفداران و مخالفان او بر این عقیده هم‌نظرند که جولیا بطرس علاوه بر تعهد هنری و اخلاقی در آثارش، از صدایی رسا دارد و جالب است که او در بسیاری از تجمع‌ها و تظاهرات گروه‌های مردمی، به عنوان صدای اعتراضات در پشت تریبون نقش‌آفرین بوده‌است. به طور کلی باید به استفاده از این دستمایه هنری عامه‌پسند در لبنان و به همت باورمندان به مقاومت نمره قبولی داد، به خصوص که بخش سرود و موسیقی حزب الله نیز فعالیت موثری در این خصوص دارد و همنوا با هنرمندان مستقل لبنانی، در سال‌های اخیر تجارب موفقی در ترویج گفتمان مقاومت از طریق سرود و موسیقی کسب کرده است. در این گزارش، درباره این مباحث طرح بحثی مجمل شده است که از نظرتان می‌گذرد.

نوایی پرطنین در سرزمین‌های اشغالی
یکی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی در گزارشی به محبوبیت گسترده یکی از سرودهای حزب‌الله لبنان در میان صهیونیست‌ها اشاره کرده و گفته در اتفاقی عجیب، این سرود به محبوبیت بالایی میان اسرائیلی‌ها دست یافته است. برنامه «الجهة الثانیة» در شبکه اسرائیلی «مکان» گزارشی پخش کرده که سرود «اضرب و الریح تصیح» با سرایندگی «نزار فرانسیس» و خوانندگی «علی العطار» به عنوان چهره‌ای نزدیک به حزب‌الله لبنان، با استقبال صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی مواجه شده است. در گزارش این شبکه صهیونیستی نشان داده می‌شود که این سرود در چند مراسم و جشن اسرائیلی‌ها پخش می‌شود و تا حدی مورد استقبال صهیونیست‌ها قرار گرفته که یکی از خواننده‌های اسرائیلی به نام «نیزی شکوری» تصمیم گرفت تا کلیپ ویدئویی از این سرود ضبط کند و فیلم وی بیش از یک میلیون و 200 هزار بار در شبکه‌های اجتماعی مشاهده شد. سرود «اضرب و الریح تصیح» برای ارتش لبنان و نیروهای حزب‌الله لبنان در نبرد با داعش سروده شده است. این سرود به تدریج به سرودی در حمایت از حزب‌الله و «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان تبدیل شد. «ودیع الشیخ» از هنرمندان لبنانی نیز در یک تجمع گسترده با تغییرات اندکی این سرود را به هشداری علیه صهیونیست‌ها تبدیل کرد. این در حالی است که این روزها این سرود به یکی از سرودهای محبوب در جشن‌ها و تجمع صهیونیست‌ها تبدیل شده است. مجری شبکه مکان صهیونیستی در پایان این گزارش می‌گوید اگر کسانی که این سرود را می‌خوانند معنی آن را می‌دانستند شاید با این شور آن را نمی‌خواندند.

پیروزی‌ات دنیا را تکان داد!
ترانه لبنانی معروف "نصرک هز الدنی" در جشن پیروزی لبنان و جشن سالگرد پیروزی جنگ33 روزه پخش شد و به همین دلیل جزء معروف‌ترین سرودهای مقاومت است. این ترانه و کلیپ پیروزی با کارگردانی"ناصر بحمد" و با صدای "حسن غملوش" و سروده "قادی عباسی" تهیه و تنظیم شده است. ظهر روز سالروز آزادسازی لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی (که در تاریخ 5-3-1379 و 25 ایار 2000 اتفاق افتاد) در لبنان زلزله‌ای با 5.1 درجه در مقیاس ریشتر در بیروت ثبت شد و مردم نگران شدند. به سرعت در شبکه‌های اجتماعی یک مطلب جالب پخش شد: نصرک هز الدنی (پیروزی‌ات دنیا را تکان داد)؛ این عنوان یک سرود پیروزی زیبا و حماسی و خوش ساخت است که حزب الله قبلا تولید کرده بود و می‌گویند شهید حاج عماد مغنیه خودش در تولید آن نقش و نظارت داشت، این زلزله همان زلزله سرود نصرک هز الدنی است که در سالروز پیروزی به واقعیت رسید. در ادامه ترجمه فارسی بخشی از متن این سرود را می‌خوانید:
ملت تو سر خم نمی کند
ای لبنان خاکت با خون پاسداری می شود
دلاوران شجاع، دشمن را قبل از ورود زمینگیر کردند
و خارها را به گل و شبنم تبدیل کردند
دلاوران شجاع، دشمن را قبل از ورود زمینگیر کردند
و خارها را به گل و شبنم تبدیل کردند
از تیغ قهرمانان، ارتش غاصب فرار کرد
ای گرانقدر ترین وطن‌ها، تو بی‌بدیل هستی
پیروزی‌ات دنیا را تکان داد
روزگار عزت و سربلندی با مجاهدت مردانت بازگشت

آوای برادری ظفرمند سوریه و لبنان
یبرود شهری در منطقه قلمون و در همسایگی لبنان بود که محل تجمع و عبور و مرور تروریست‌ها به لبنان محسوب می‌شد. حدود یک ماه بود که ارتش سوریه با کمک نیروهای حزب الله آنرا محاصره کرده و آماده هجوم نهایی بودند. نیروهای ارتش سوریه پس از 32 روز محاصره کامل تروریست‌های مسلح در شهر استراتژیک یبرود واقع در سلسله جبال القلمون، این شهر را به طور کامل تحت کنترل خود در آوردند. در روز 25 اسفندماه92 با شکست مفتضحانه تروریست‌های سلفی در یبرود، نهضت مقاومت اسلامی بار دیگر پیروز میدان شد. کلیپ لبنانی «احسم نصرک فی یبرود» تقریبا با شروع محاصره یبرود پخش شد. ماجرای انتشار این سرود از آن رو جالب است که طبق معمول، نهضت مقاومت پیروز میدان مبارزه شد. آهنگساز این ترانه «محمد جعفر غندور» و خواننده «علی برکات» است. کار ضبط و پخش آن را نیز «محمد علیق» انجام داده است. متن این شعر را هم «ابوحسن حطیط» سروده است. بخشی از ترجمه فارسی آن در ادامه آمده است:
حزب الله با جوانمردی مردانت را بفرست/ و با پیروزی موعود بازگرد
ای مقاوم برو خدا به همراهت/القصیر و نبک شاهدند
پیروزی‌ات در یبرود را حتمی کن
لبنان پیروزی‌ات آشکار شد/همه میادین‌ات را ازاد کردیم
ای ارتش تروریست مراقب باش/ما دیگر شکست نخواهیم خورد
مهدی پیروزی موعود ما است/از گذشته ما بپرس و وعده‌‌هایمان
ارتش یهود را نابود کردیم/الان نوبت تو در یبرود است
پیروزی‌ات در یبرود را حتمی کن

نسلی که اسرائیل را می‌ترساند
درباره یکی از اثرگذارترین و مهم‌ترین تجربه‌های موسیقایی مقاومت در لبنان، از زبان سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خواهیم گفت. او در تاریخ 5 مرداد 1401 و پس از اجرای پرشکوه نسخه لبنانی سرود ماندگار سلام فرمانده که با عنوان «سلام یا مهدی» شناخته می‌شود گفته: «کمپین و سرود «سلام یا مهدی» [سلام فرمانده] پیام بسیار مهمی دارد، همان‌طور که پیام انتخاباتی ما بسیار قوی بود. اگر کسی صحبت کند و گفته‌هایش به‌زبان فرانسوی و انگلیسی باشد، اشکالی ندارد، اما اگر یک نفر از حزب‌الله یا شیعیان یک کلمه ایرانی بگوید، تهمت‌ها شروع می‌شود. نسلی که در اجرای سرود سلام یا مهدی شرکت کرد نسلی است که اسرائیل را می‌ترساند و پیام سلام یا مهدی بسیار زیبا و قوی است. کسانی که ما را متهم می‌کنند بگویند که خودشان چه‌کسی و از چه فرهنگی هستند تا ببینیم شبیه چه‌کسانی هستند، مشکل آنها با این فرهنگ، فرهنگ مقاومت است و آنچه آنها در منطقه می‌خواهند فرهنگ عادی‌‌‌سازی است. مشکل آنها با فرهنگ مقاومت این است که مقاومت ترک مقدسات و اشغالگری را رد می‌کند. در زمان حاضر دو فرهنگ در منطقه وجود دارد؛ فرهنگ مقاومت و فرهنگ عادی‌‌‌سازی.»

توجه به همه اعضای جبهه مقاومت در سرودهای حزب‌الله
همزمان با شهادت سردار رشید ایرانی، سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد، حزب الله لبنان سرودی اختصاصی با درون‌مایه حماسی و با عنوان «یا روح الحق سلیمانی» تولید و منتشر کرد. همچنین همزمان با روز جهانی قدس نماهنگی از حزب‌الله لبنان خطاب به ساکنان کرانه باختری در فضای مجازی منتشر شده است که با استقبال کاربران همراه شده. این سرود یکی از نماهنگ‌های معروف گروه «اسرا» است که به فلسطینیان ساکن کرانه باختری رود اردن تقدیم شده است. در این نماهنگ، حزب‌اللّه آمادگی کامل خود را برای حمایت مبارزات ضد صهیونیستی در این منطقه خاص اعلام می‌کند. بیت اول سرود به این معناست: ای مردم من در کرانه! مقاومت کنید! من می‌آیم! با خنجر و سنگ به دشمنانتان ضربه بزنید و نابودشان کنید.

منابع:
https://fa.alalam.ir/news/5965293/
https://tn.ai/384103
https://tn.ai/316801
https://mobile.khorasannews.com/ON_NewsView/Details?id=37d9c44b-8c0d-ed11-80ea-000c29d7c1b0
http://www.yjc.ir/00TAJ4
https://eheyat.com/?p=309664

جستجو
آرشیو تاریخی