روایت مردی که همه وجودش وقف مقاومت شد

«عباس» علمدار جبهه جنوب

سید عباس موسوی (۲۶ اکتبر ۱۹۵۲ – ۱۶ فوریه ۱۹۹۲)، روحانی شیعه لبنانی، از مؤسسین و دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان بود. او در روستای «نبی شیت» از توابع بعلبک به دنیا آمد. تحصیلات حوزوی خود را در شهر صور آغاز کرد و برای ادامه آن به حوزه علمیه نجف رفت. موسوی در سال ۱۹۷۹ به لبنان بازگشت و حوزه علمیه بعلبک را تأسیس کرد. او در مه ۱۹۸۴ پس از «صبحی طفیلی» به عنوان دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان انتخاب شد. سید عباس موسوی که در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ برای شرکت و سخنرانی در مراسم سالگرد راغب حرب به روستای جبشیت رفته بود، در راه بازگشت خودرو حامل او مورد حمله بالگردهای رژیم اسرائیل قرار گرفت که در نتیجه آن او و فرزند و همسرش ترور شدند.


زندگی
سیدعباس موسوی در سال ۱۹۵۲ در روستای «نبی شیت» (روستای نبی شیث از توابع بعلبک لبنان منسوب به حضرت شیث فرزند حضرت آدم (ع) است که گروهی از سادات هاشمی و موسوی از گذشته در آن شهر سکونت داشته‌اند) در خانواده‌ای خوشنام، از پدری موسوی و مادری هاشمی متولد شد، برایش نام عباس را برگزیدند، با این امید که مانند حضرت ابوالفضل العباس(ع) در مسیر فداکاری و شجاعت گام بردارد و همه توان خویش را برای دفاع از حق و ارزش‌های الهی به‌کار گیرد.

تحصیلات
موسوی در سال ۱۹۶۶ در شهر صور با امام موسی صدر آشنا شد و به خواست او به حوزه علمیه صور (کانون تحقیقات اسلامی) که مؤسس آن موسی صدر بود رفت. در سال ۱۹۶۷ میلادی برای پیگیری تحصیلات علوم دینی به حوزه علمیه نجف رفت و نزد استادان بزرگ آن حوزه به تحصیل در رشته‌های علوم اسلامی پرداخت. وی در کلاس‌های درس سید ابوالقاسم خویی و سید محمد باقر صدر حضور یافت و با سید محمد باقر صدر روابط نزدیک فکری و سیاسی برقرار کرد. موسوی در این مدت ازدواج کرد و این بار به همراه همسرش راهی نجف شد. او با مشاهده ظلم صدام حسین بر مردم عراق در مقابل حکومت حاکم به فعالیت سیاسی پرداخت.
در سال ۱۹۷۷ که سیدموسوی برای شرکت در مراسم عاشورا به لبنان آمده بود، نیروهای سازمان امنیت حزب بعث  منطقه عراق چندین بار به محاصره و بازرسی منزل وی در نجف پرداختند و قصد دستگیری او را داشتند. چندی بعد به علت فشارهای مداوم پلیس عراق سید عباس موسوی به توصیه سید محمدباقر صدر به لبنان بازگشت. در سال ۱۹۷۹، حوزه علمیه بعلبک را تأسیس کرد. سپس به همراه همسرش حوزه الزهرا را برای آموزش احکام اسلامی به راه انداخت.

حزب‌الله لبنان
به دنبال اشغال لبنان توسط اسرائیل در سال ۱۹۸۲ سازمانی به نام بسیج عمومی مستضعفین شکل گرفت که بعدها به مقاومت اسلامی معروف شد. حزب‌الله در همین سال با توزیع اعلامیه‌ای به مناسبت کشتار صبرا و شتیلا و نیز یک سال بعد، به مناسبت کشته شدن راغب حرب، ضمن اعلام موجودیت، اهداف و طرح‌های خود را برای مسائل گوناگون لبنان اعلام کرد و خواستار تغییر نظام سیاسی این کشور شد.
 با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران توسط سید روح‌الله خمینی، سیدعباس موسوی با همفکری جمعی از روحانیون شیعه و تعدادی از شاگردان خود، با جدا شدن از جنبش امل که آن روزها پس از ربوده شدن امام موسی صدر و کشته شدن مصطفی چمران وارد جنگ داخلی با نیروهای مقاومت فلسطین شده بود، اقدام به تشکیل گروهی شبه نظامی به نام حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ کرد. سید عباس در سال ۱۹۹۱ خود دبیر کلی این حزب را بر عهده گرفت.

ترور
عباس موسوی در صبح روز ۱۶ فوریه ۱۹۹۲ برای شرکت در مراسم هشتمین سالگرد کشته شدن راغب حرب به سمت روستای جبشیت سفر کرد و پس از شرکت در مراسم و سخنرانی به سمت بیروت در حرکت بود. بالگرهای رژیم صهیونیستی به کاروان خودروهای سید عباس موسوی حمله کردند و با ترور و هدف قرار دادن خودروی وی، موجب کشته شدن او و فرزند و همسرش شدند.

آثار منتشرشده درباره وی
آثار مکتوب و رسانه‌ای پرشماری درباره سید عباس موسوی تولید شده است که برخی ازاین آثار عبارتند از:
کتاب زندگی و مبارزات شهید سیدعباس موسوی (دبیرکل حزب‌الله لبنان)، تألیف غلامرضا گلی زواره. متن این کتاب ازاینجا این جا قابل دسترسی است.
کتاب« زُبَر الحدید ۲» تألیف فاطمه مصلح‌زاده.
ماهنامه «شاهد یاران» ویژه شهید سید عباس موسوی با عنوان «زیتون سرخ» به همت گروه مجلات شاهد. نسخه اینترنتی این مجله را می‌توانید از اینجا مشاهده و مطالعه کنید.
مستند زندگی خوب، مرگ خوب. تولید گروه حماسه و دفاع شبکه اول تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. این مستند را از اینجا می‌توانید تماشا کنید. مستند زیتون تلخ. این مستند را که از شبکه تهرانِ تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده است می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.
سریال الغالبون ۲؛ این سریال نخستین بار در رمضان سال ۱۳۹۲ش از شبکه المنار و با دوبله فارسی در رمضان سال ۱۳۹۳ش از شبکه آی‌فیلم تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد. این سریال را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

https://fa.wikishia.net/
ویکی شیعه

جستجو
آرشیو تاریخی