زندگی‌نامه «ابومحمد اقلیم» رهبر حزب الله در شمال سوریه

فرماندهِ ماهر

شهید «حسن محمدالحاج» در دهه 1980 به حزب‌الله لبنان پیوست و از بنیان‌گذاران حزب‌الله و فرماندهان یگان‌های نظامی به شمار می‌رفت. او ابتدا به دلیل فعالیت در منطقه خود، به فرماندهی اقلیم الطفاح و جبل صافی شهرت یافت تا اینکه به همان نام « ابومحمد اقلیم» هم معروف شد. شهید پس از سال‌ها مجاهدت در جنوب لبنان و در مصاف با دشمن صهیونیست، همچنین مشارکت در تعلیم نیروها و کادرسازی برای مبارزه با تروریسم در حرکت مقاومت برای دفاع از مردم سوریه وارد میدان شد و فرماندهی و کنترل عملیات‌های نظامی پرشماری را در مناطق پذیرفت.

سوابق ابومحمد در جنوب لبنان
 شهید ابومحمد اقلیم هفت سال رهبر مقاومت اسلامی در منطقه «إقليم التفّاح» بود که در فرماندهی و نوع رزم آوری خود در جبهه مقاومت آثار منحصربه فردی به جای گذاشت؛ زیرا او یکی از مسئولان خط مقدم مقابله با اشغالگران اسرائیل بود. رژیم صهیونیستی بارها در اعلامیه‌های مختلفی که منتشر می‌کرد او را «یکی از ستون‌های مقاومت» می‌دانست و معرفی می‌کرد.

طراح و مجری عملیات‌های نظامی
 او طراح و مجری بسیاری از مأموریت‌ها و عملیات‌های نظامی بود و البته در همه حرکت‌های نظامی به اهداف خود در برابر اشغالگران و عوامل آن در جنوب دست یافت و خسارات سنگینی به آن‌ها وارد کرد تا اینکه اشغالگران را در سال 2000 مجبور به عقب‌نشینی از جنوب لبنان کرد. البته شهید حسن‌الحاج در این مدت دوبار مورد حمله خشونت‌آمیز و ترور قرار گرفت، اما تسلیم نشد. در یکی از این موارد وی همراه با 30 رزمنده مقاومت در یکی از مناطق مورد محاصره اشغالگران قرار گرفتند، ولی با بهره‌‎‎گیری از تاکتیک‌های دفاعی و ایمان قوی محاصره را شکستند. او در هنگام محاصره از نیروها می‌خواست دستگاه‌های بی‌سیم خود را خاموش کنند؛ زیرا تنها گزینه روی میز، مبارزه است و جایی برای عقب‌نشینی نیست. او معتقد بود آزادی از مسیر سختی و شدت می‌گذرد و نباید از مبارزه تا حصول نتیجه دست کشید.

«حاج ماهر» لقب فرمانده کاربلد
حاج ماهر، یکی از القاب نظامی او است. حاج حسن در یک دوره 6 ساله از عمر با برکتش، تلاش خود را برای تقویت و توسعه خطوط رویارویی مستقیم مقاومت با رژیم صهیونیستی به کار گرفت تا با آن ارتباط نزدیک‌تری پیدا کند. وی از ماهیت جنگ و شیوه‌های نبرد مطلع شد و از تاکتیک‌ها و حرکات به بهترین شکل عبرت‌آموزی کرد و در پیروزی تیرماه 1385 نقش اساسی داشت. شهید ابومحمد به عنوان یک شخصیت بلندپایه امنیتی شناخته می‌شد و اغلب در انظار عمومی دیده نمی‌شد و فقط نزدیکان او در حزب‌الله ماهیت کار نظامی او را می‌دانستند.

جهاد در سوریه
همزمان با فتنه داعش در منطقه و به خطر افتادن جان مردم مظلوم سوریه، شهید ابومحمد برای دفاع از مقاومت و مقدسات وارد میدان شد و تجربیات نظامی و امنیتی را که از جنوب لبنان بدست آورده بود به کار گرفت. او فرمانده عملیات‌های بسیاری از مناطق سوریه و شاهد نبردهای گسترده با گروه‌های تروریستی بود. حاج حسن الحاج فرمانده عملیات حزب‌الله در قلمون و ادلب بود و بر مقاومت و روند نبردها نظارت می‌کرد.   وی در دهم مهرماه 1394 در نبرد با دشمن تکفیری و در عملیات‌های آزادسازی شهر ادلب در جبهه شمال سوریه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منابع:
موقع الخنادق 120523
تسنیم 12524
اخبارحزب الله لبنان 131000

جستجو
آرشیو تاریخی