فرمانده عملیات «نهاریا» را بهتر بشناسید

سمیر قنطار، شهید بیدار

سمیر قنطار در سال ۱۹۶۲م در لبنان در خانواده‌ای دروزی متولد شد. خانواده وی از مبارزان لبنانی بودند. سمیر در ۱۴ سالگی به جبهه آزادی‌بخش فلسطین پیوست. وی در نخستین مأموریت در مسیر ورود مخفیانه به فلسطین گرفتار نیروهای امنیتی اردن شد و کمتر از یک سال در زندان اردن بود و پس از آزادی از ورود به این کشور منع شد.

عملیات در سرزمین اشغالی
در نیمه‌شب ۲۱ آوریل سال ۱۹۷۹م، سمیر قنطار ۱۶ ساله با همراهی چند نوجوان دیگر خود را به شهر نهاریا در ۱۰ کیلومتری مرز لبنان رساندند. گفته می‌شود یکی از اهداف آنان، ربودن دانشمند اسرائیلی برای تبادل اسرای لبنانی بود. گروه تحت رهبری او با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند که منجر به کشته شدن همراهانش و دستگیری قنطار شد.

زندان 30 ساله
پس از محاکمه قنطار، دادگاه او را در سال ۱۹۸۰م به اتهام قتل سه نفر به پنج بار حبس ابد و ۴۷ سال زندان محکوم کرد. سمیر قنطار حدود ۳۰ سال در زندان بود. در سال ۲۰۰۴م در جریان مبادله زندانی‌های حزب‌الله تا مرز آزادی پیش رفت، اما رژیم صهیونیستی با آزادی او در آن زمان موافقت نکرد.

رهایی
در روز ۱۶ ژوئیه سال ۲۰۰۸م، دو سال پس از جنگ ۳۳ روزه، سمیر قنطار به همراه چهار عضو حزب‌الله با دو جنازه سربازان اسرائیل معاوضه شد. آزادی او پس از ۲۸ سال حبس، جنجال و انتقاد زیادی در اسرائیل برانگیخت، اما در فرودگاه بیروت همچون یک «قهرمان ملی» با استقبال رئیس جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس وقت لبنان روبه‌رو شد.

سفر به ایران و سوریه
قنطار در بهمن ۱۳۸۷ش به ایران سفر کرد و با مقام‌های ایران از جمله رهبرمعظم انقلاب اسلامی دیدار کرد. از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه، سمیر قنطار در بلندی‌های جولان همراه با جنبش حزب‌الله فعالیت می‌کرد.
شیعه‌شدن
سمیر قنطار دروزی‌مذهب بود. او هنگامی که در زندان رژیم اسرائیل بود، مذهب شیعه را انتخاب کرد. در مصاحبه‌ای که از وی منتشرشده گفته است در زندان با تشیع و نهج‌البلاغه آشنا شده و مذهب شیعه را پذیرفته است. اما در دوران حضور در زندان این مسئله آشکار نشد؛ چرا که به گفته مسئولان حزب الله لبنان با افشای آن، این تصور ایجاد می‌شد که سمیر قنطار برای آزادی از زندان تغییر مذهب داده است.

ماجرای عملیات «نهاریا»
سمیرقنطار در آن زمان به لبنان بازگشت و تصمیم گرفت برای عملیات دوم برنامه‌ریزی کند. وی در 22 آوریل همان سال تصمیم گرفت عملیات جدیدی را برای ربودن سربازان اسرائیلی در پاسخ به توافق شرم‌آور مصر و رژیم صهیونیستی فرماندهی کند. القنطار در این عملیات به همراه  سه تن از نیروهای جبهه آزادسازی فلسطین به ‌نام‌های «عبدالمجید أصلان»، «مهنا المؤید» و «احمد الأبرص» از سواحل جنوبی لبنان از شهر صور توسط یک قایق به سمت شهرک نهاریا در شهر عکا که در داخل فلسطین اشغالی و مرز لبنان واقع شده بود، حرکت کردند.  آن‌ها ساعت 2 بامداد به ساحل رسیدند؛ جایی که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی متشکل از دانشکده نظامی، ستاد پلیس، گارد ساحلی، شبکه هشدار دریایی و یگان‌های نظامی رژیم صهیونیستی در آنجا مستقر بود. سمیرالقنطار به همراه تیم خود ابتدا با یک ماشین گشت صهیونیستی درگیر شدند و یک گروهبان ارتش رژیم اشغالگر را کشتند. آن‌ها  سپس موفق شدند «دانی هاران»  دانشمند اسرائیلی را اسیر کرده و به ساحل ببرند تا بتوانند زمینه تبادل وی را با اسرای فلسطینی محبوس در زندان‌های رژیم اشغالگر فراهم کنند.  القنطار و همراهانش در ابتدا سعی کردند او را به سمت قایق بکشانند، اما پلیس رژیم اشغالگر با نیروهای کمکی وارد درگیری با او و تیمش شدند.  در جریان این درگیری «اصلان» و «مؤید» دو همراه القنطار به شهادت رسیدند. پلیس رژیم صهیونیستی همچنین پنج گلوله به بدن سمیرالقنطار شلیک کرد.  پس از رسیدن یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی یک درگیری گسترده میان آن‌ها اتفاق افتاد و سمیرقنطار اسیر شد.

سمیر قنطار؛ سردار اسرا
قنطار در طول دوران حبس توانست به عنوان دانشجوی آزاد (آموزش از راه دور) در دانشگاه تل آویو مشغول به تحصیل شود و در سپتامبر ١٩٩٨در رشته ادبیات و علوم اجتماعی این دانشگاه موفق به اخذ مدرك لیسانس شود.
قنطار پس از آزادی از زندان‌های رژیم صهیونیستی به صفوف حزب‌الله لبنان پیوست و بار دیگر مأموریت حمایت از مسئله فلسطین و مردم مظلوم این کشور را در رأس اولویت‌های خود برای خدمت به محور مقاومت قرار داد. سمیر قنطار پس از آزادی از بند رژیم صهیونیستی و بازگشت به لبنان در اولین سخنرانی خود تصریح کرد: «سال‌های اسارات هم نتوانست مرا از آغوش مقاومت دور گرداند». وی ادامه داد: «من تنها برای بازگشت دوباره به فلسطین، این کشور را ترک کردم».

نبرد با تکفیری‌های سوریه
قنطار هیچ‌گاه در قبال جنایت‌های تکفیری‌ها علیه دولت و ملت سوریه سیاست سکوت و یا حتی انفعال را نپذیرفت. وی به خوبی دریافت برای آزادسازی قدس و تحقق آرزوی دیرینه‌اش که در بیرون راندن صهیونیست‌ها از اراضی مقدس فلسطینیان خلاصه می‌شد، باید در سوریه ضربه مهلکی را بر پیکره تکفیری‌ها و اربابان آن‌ها یعنی صهیونیست‌‎ها وارد آورد. قنطار همواره دوشادوش ارتش و کمیته‌های مردمی سوریه در نبرد علیه تکفیری‌ها حضور داشت. بسیاری از گزارش‌ها طی سال‌های اخیر حاکی از این بود که قنطار فرماندهی تعداد زیادی از عملیات‌های نظامی علیه تکفیری‌ها در سوریه را بر عهده داشته است. این مبارز خستگی‌ناپذیر مقاومت لبنان نقش ویژه‌ای در نبرد با تکفیری‌ها در شهر «القنیطره» واقع در مقابل بلندی‌های جولان اشغالی ایفا کرد. درست به دلیل همین نقش‌آفرینی در نبرد علیه تکفیری‌ها در سوریه بود که ایالات متحده آمریکا وی را در سپتامبر گذشته در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.

سمیرقنطار؛ شهید بیدار
سمیر قنطار هیچ‌گاه از آتش رژیم صهیونیستی در سوریه در امان نبود و بارها هدف ترور و ربایش مزدوران وابسته به این رژیم در سوریه قرار گرفت. نکته قابل تأمل این است که در عملیاتی که صهیونیست‌ها در آغاز سال میلادی کنونی در شهر «قنیطره» سوریه انجام دادند و طی آن «جهاد مغنیه» فرزند شهید «عماد مغنیه» به شهادت رسید، «سمیر قنطار» نیز یکی از اهداف اصلی این عملیات بود اما صهیونیست‌ها موفق نشدند وی را به شهادت برسانند. در این عملیات برخی از همراهان قنطار از جمله «محمد عیسی» به شهادت رسیدند.
ارتش رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه دست از برنامه‌ریزی برای ترور و به شهادت رساندن سمیرقنطار برنداشت. در همین ارتباط یک منبع نظامی صهیونیست عالی‌رتبه به روزنامه «یدیعوت آحارونوت» تصریح کرد: «کار اسرائیل با قنطار ادامه دارد و به این زودی‌ها تمام نمی‌شود». پس از مدتی «غسان بن جدو» از چهره‌های برجسته رسانه در یک برنامه تلویزیونی از برخی اطلاعات درباره برنامه‌ریزی‌های گسترده رژیم صهیونیستی برای ترور و یا ربایش قنطار در شهر قنیطره پرده برداشت. درست ۶ ماه پس از مطرح شدن این اطلاعات، قنطار هدف ترور نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفت اما این بار هم اقدام آن‌ها با ناکامی مواجه شد.

شهادت
در نهایت، پس از گذشت ۴۰ سال مقاومت در عرصه‌های مختلف، در ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه ۲۰ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۹ آذر ۱۳۹۴) جنگنده‌های دشمن صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در منطقه جرمانا در حومه دمشق حمله کردند که منجر به شهادت سمیرقنطار و شماری از شهروندان سوریه شد.

واکنش رسانه‌های صهیونیستی به خبر شهادت سمیرقنطار
به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، «ایال رئوون» فرمانده سابق فرماندهی مرکزی رژیم اسرائیل و نماینده کنونی کنست از حزب «اتحادیه صهیونیست» با استقبال از خبر شهادت سمیرقنطار، خواستار قدردانی از مقامات نظامی، اطلاعاتی و نیروهای هوایی شد. «یواف گالانت» وزیر مسکن رژیم صهیونیستی نیز به رادیو اسرائیل گفت بسیار خوب است شخصی مانند سمیرقنطار بخشی از جهان نباشد. وی البته این خبر را تأیید نکرد که آیا رژیم صهیونیستی حمله هوایی انجام داده است یا خیر؟
منابع:
خبرگزاری میزان - به قلم علی حضرتی 120120
خبرگزاری تسنیم1320120
ویکی بین145405

جستجو
آرشیو تاریخی