روایت زندگی شهید «عماد مغنیه» مرد شماره یک حزب‌الله لبنان

فرمانده میدان

عماد مغنیه، معروف به حاج رضوان، ۷ دسامبر ۱۹۶۲م در شهر صور واقع در جنوب لبنان به دنیا آمد. پدرش فایز مغنیه است و برادرانش جهاد و فؤاد بودند که به شهادت رسیدند. وی به « مرد سایه» شهرت داشته و به عنوان مغز متفکر حزب‌الله لبنان شناخته شده بود. خانواده مغنیه پس از مدتی از صور به ضاحیه جنوبی بیروت نقل مکان کردند و در این منطقه بود که وی، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن در جوانی، وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد. عماد مغنیه سه فرزند به نام‌های جهاد، فاطمه و مصطفی داشت که جهاد، در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۵م (۲۸ دی ۱۳۹۳ش) در هجوم بالگرد‌های اسرائیلی به خودرو حامل وی در بلندی‌های جولان سوریه به شهادت رسید. عماد مغنیه ۱۲ فوریه ۲۰۰۸م (۲۳ بهمن ۱۳۸۶ش) در پی انفجار در خودرو بمب گذاری شده در دمشق، به شهادت رسید.

فعالیت سیاسی و نظامی
شهید عماد مغنیه در اوایل دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست. این نیرو به منظور محافظت از مبارزانی مانند ابوعمار،  ابوجهاد و ابودایاد تشکیل شده بود. او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان (که عبارت بود از حزب الله و جنبش امل)، نقش اساسی داشت. هرچند به دنبال اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲م از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند و با خروج آنان از لبنان، عماد مغنیه به جنبش امل پیوست، اما با انتقال سیدحسن نصرالله به حزب‌الله او نیز به این حزب منتقل شد و پس از اجرای موفق چند عملیات، به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله انتخاب شد. سیدحسن نصرالله عماد مغنیه را متفکر و مخترع عملیات‌های نظامی می‌دانست و او را رأس هرم ساختار جهادی معرفی کرده بود.
هراس صهیونیست‌ها از نام حاج رضوان
براساس ادعای رژیم صهیونیستی او رهبری عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسرائیلی در تابستان ۸۴ را برعهده داشت. عملیاتی که به آغاز جنگ علیه لبنان انجامید. تصاویر منتشر شده از عماد مغنیه بسیار کم است. پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) مدعی شد وی دو بار اقدام به جراحی پلاستیک روی صورت خود کرده است تا شناسایی نشود. این در حالی بود که گذر زمان و سپید شدن موی سر و صورت او موجب تغییرات ظاهری وی شده بود. طراحی همه عملیات‌های نظامی حزب‌الله به عماد مغنیه نسبت داده شده است‏. ‏ وی فعالیت جهادی خود را از زمان ایجاد حزب، آغاز و یگان نظامی را تأسیس کرد‏.  


حاج رضوان و جنگ ۳۳ روزه
سید حسن نصرالله در اغلب صحبت‌ها و سخنان خود «عماد مغنیه» را متفکر و مخترع عملیات‌های نظامی معرفی می‌کرد. او عماد مغنیه را رأس هرم ساختار جهادی می‌دانست. البته براساس ادعای واهی و بی اساس سران و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی «عماد مغنیه» رهبری عملیات ربودن دو تن از نظامیان اسرائیلی در تابستان ۸۴ را برعهده داشته است. بر این اساس نیز می‌توان گفت این عملیات به آغاز جنگ علیه لبنان منتهی شد. ضمن اینکه عماد مغنیه، یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه بود و سید حسن نصرالله «عماد مغنیه» و فرماندهی او در جنگ ۳۳ روزه را آرام، مطمئن و ثابت قدم توصیف کرده بود.

ادعا‌های رژیم صهیونیستی
بر اساس ادعا‌های رژیم صهیونیستی، در زمان حیات این فرمانده شجاع و مقتدر لبنانی، عماد مغنیه به انجام برخی عملیات از جمله ربودن خارجی‌ها در لبنان، انفجار مقر نیرو‌های دریایی آمریکا در بیروت، انفجار مقر چتربازان فرانسوی در بیروت، ربودن هواپیمای «تی دبلیو ای» آمریکایی، دو بار انفجار مقر سفارت آمریکا در بیروت، انفجار مقر سفارت عراق در بیروت و انفجار مقر یهودیان در بوینس‌آیرس متهم شده بود. اما حاج رضوان تمامی این ادعا‌ها را قویاً رد کرده و دخالت خود در آن‌ها را تکذیب کرده بود.

پیگرد توسط آمریکا
مقامات کشور آمریکا و سران کاخ سفید در آن زمان «عماد مغنیه» را فرد شماره یک در فهرست تروریست‌ها می‌دانستند و به بهانه‌هایی واهی و بی اساس او را تحت پیگرد قرار داده بودند. آن‌ها برای اینکه بتوانند هرچه سریع‌تر به این فرمانده شجاع و نترس لبنانی دست پیدا کنند، اعلام کردند جایزه‌ای ‏۲۵‏ میلیون دلاری به فرد یا افرادی که درباره او اطلاعات ارائه کند، اهدا می‌کنند.

شکست نخستین توطئه ترور
اولین توطئه ترور عماد مغنیه توسط رژیم صهیونیستی رقم خورد. این رژیم اشغالگر و نامشروع در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ میلادی به وسیله شلیک موشک از هواپیما قصد داشت او را به شهادت برساند که خوشبختانه این طرح و عملیات آن‌ها موفقیت‌آمیز نبود.

چگونگی شهادت
عماد مغنیه (حاج رضوان) در انفجاری که در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ (۲۳ بهمن ۱۳۸۶) درون یک خودرو میتسوبیشی پاجروی نو و نقره‌ای‌رنگ در منطقه «کفر سوسه» و خیابان «الحدیقه» در دمشق رخ داد، به شهادت رسید که در جریان این عملیات ترور دو نفر دیگر از همراهان او نیز مجروح شدند. پس از این واقعه، حزب‌الله در بیانیه‌ای، اسرائیل را مسئول ترور این مقام ارشد نظامی حزب‌الله دانست.

برنامه‌ریزی ترور
برنامه ریزی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ترور عماد مغنیه به این صورت بود که سرویس اطلاعات آمریکا بمبی را که رژیم صهیونیستی برای ترور شهید مغنیه آماده کرده بود، از راه اردن و از طریق سفارت واشنگتن در پایتخت سوریه به دمشق منتقل کرد و در آنجا به مأموران موساد تحویل داد. در حقیقت باید گفت که دو تن از نخست وزیران وقت رژیم صهیونیستی یعنی «آریل شارون» و «ایهود اولمرت» به دو رئیس وقت موساد به نام‌های «افرایم هالیوی» و «مائیر داغان» مجوز دادند عماد مغنیه را ترورکرده و به شهادت برسانند.

تابناک 12543
خبرگزاری دفاع مقدس 125693

جستجو
آرشیو تاریخی