ماجرای زندگی احمد قصیر مجاهدی که صهیونیست‌ها را گرفتار کرد

شهید فاتح

شهید احمد قصیر سال 1343 شمسی -۱۹۶۴ میلادی- در روستای «دیرقانون النهر» از توابع شهر صور لبنان به دنیا آمد و با انجام موفق‌ترین عملیات شهادت‌طلبانه تاریخ مبارزه با رژیم صهیونیستی نام خود را جاودانه کرد. «احمد جعفر قصیر» در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد، از همان ابتدای کودکی کشش زیادی به مسائل مذهبی داشت، احمد به همراه خانواده در سه‌سالگی به عربستان و لیبی مهاجرت کرد . شغل پدرش میوه‎فروشی بود و خودش نیز در این کار به پدر کمک می‌کرد. شهیدقصیر در نوجوانی برای کار به حجاز عربستان رفت و در کار خرید و فروش لوازم بهداشتی فعالیت می‌کرد.

عضویت در حزب‌الله لبنان
حزب‌الله لبنان در آن سال‌ها در ابتدای تأسیس و شکل‌گیری قرار داشت و نظام عضوگیری مشخصی برای آن تعریف نشده بود، شهید احمد قصیر شخصاً عضو حزب‌الله نبود و به واسطه یکی از دوستانش به رهبران حزب‌الله معرفی شد. او پس از عضو شدن در حزب‌الله لبنان و در عملیاتی استشهادی با خودرو پژو ۵۰۴ سفیدرنگ پر شده از مواد منفجره به یکی از ساختمان‌های ارتش اشغالگر قدس حمله کرد. این عملیات در پی حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان طی جنگ ۱۹۸۲ لبنان و در ۲۰ آبان ۱۳۶۱ (یازدهم نوامبر ۱۹۸۲) صورت گرفت. در این عملیات استشهادی 71 افسر و سرباز اسرائیلی و مأمور شاباک به همراه ۱۴ تا ۲۷ زندانی فلسطینی و لبنانی که در ساختمان نگهداری می‌شدند، به هلاکت رسیدند. همچنین ۲۷ اسرائیلی دیگر در این حمله مجروح شدند. روز این عملیات، از سوی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز «شهید» نام‌گذاری شده‌است و به شهید احمد القصیر که تنها 19 سال داشت نیز لقب «امیر الاستشهادیون» (امیر شهادت‌طلبان) داده شده‌است. دو سال بعد، برادر او (حسن قصیر) نیز در یک عملیات استشهادی دیگر موجب به درک واصل شدن تعدادی از پرسنل نظامی صهیونیست شد. خیابان بخارست تهران در نزدیکی میدان آرژانتین را به نام او تغییر نام داده‌اند و حالا یادمان آن شهید بزرگوار است.

اهمیت عملیات احمد قصیر از زبان سید حسن نصرالله
دبیرکل حزب الله لبنان در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۲۰۱۳ عملیات «احمد قصیر» را آغاز پیروزی مقاومت اسلامی برشمرد و گفت: «این عملیات، اشغالگران رژیم صهیونیستی را روی ریل شکست قرار داد. ما به این عملیات به عنوان نقطه عطفی نگاه می‌کنیم که آغازگر عملیات استشهادی و اقدامات نظامی حزب الله لبنان بوده است».  سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه این عملیات سنگین‌ترین تلفات را از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در یک عملیات واحد به جا گذاشت، گفت: «همه ما به یاد داریم «آریل شارون» هنگامی که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود، چگونه با افسران بلندپایه خود روی تپه‌ها ظاهر شد، در حالی که چهره‌ای غمگین داشت و از ناامیدی خود سخن به میان آورد. او همان کسی است که باور داشت با ورود به لبنان، این کشور را تا ابد جزئی از منظومه اسرائیل کرده است.».
دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد:« پس از عملیات احمد قصیر شمار بسیاری از اقدامات شهادت‌طلبانه از سوی حزب‌الله، جنبش امل و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی انجام شد که خسارت‌های سنگینی را به دشمن اسرائیلی وارد کردند».
 شرط انجام عملیات
در مذاکره شهید احمد قصیر با رهبران حزب‌الله یک موضوع مبهم شکل گرفت؛ احمد با وجود اشتیاق بسیار برای انجام عملیات، شرطی را مطرح کرد که تا زمان انجام عملیات کسی متوجه معنی آن نشد. او شرط کرد زمان عملیات را خودش مشخص می‌کند.

صبر یا ترس
با گذشت اندک زمانی خودرو احمد آماده انجام عملیات شد، نقطه انجام عملیات نیز توسط حزب الله مشخص شده بود. یک ساختمان  هشت‌طبقه که مقر نیروهای صهیونیست بود.  اما احمد انجام عملیات را به فردا موکول کرد، فردا نیز به فردایش! درحالی‌که سه روز از آماده شدن خودرو گذشته بود، برخی از رهبران حزب الله احتمال دادند او از انجام عملیات منصرف شده است. دوستی که واسطه او و رهبران حزب‌الله شده بود، تصمیم گرفت خود را جایگزین احمد بکند، به محض آنکه به احمد گفت می‌خواهد به‌جای او عملیات را انجام بدهد‌، احمد با ناراحتی بسیار مالکیت ماشین را بهانه کرد و گفت اگر این کار را بکنی دین من بر گردنت است‌. کسی تا آخرین لحظات خبر نداشت اتصال معنوی احمد با عالم غیب سبب می‌شد که هر روز استخاره‌اش برای انجام عملیات بد بیاید.

حکمت ماجرا چه بود؟
 در نیمه شب یازدهم نوامبر 1983 استخاره احمد برای انجام عملیات شهادت‌طلبانه خوب می‌آید، در آن لحظه باران آرامی شروع به باریدن می‌کند، هر چه به لحظه عملیات نزدیک‌تر می‌شد باران شدت می‌گرفت، دقایق آخر که احمد با خودرویش به ساختمان مقر نظامیان صهیونیست نزدیک می‌شد باران دیگر سیل‌آسا شده بود. به علت باران سیل‌آسا تمام نیروهای صهیونیست به داخل ساختمان رفتند، احمد قصیر با سرعت خودرو را به در ورودی ساختمان می‌کوبد و به اذن خداوند خودرو پیش از انفجار چند متر وارد ساختمان می‌شود.
عملیات ویژه‌ای که به قتل ده‌ها نظامی صهیونیست منجر شد
اما از جمله مهم‌ترین اقدامات مقاومت اسلامی لبنان را می‌توان عملیات شهادت‌طلبانه احمد قصیر در تاریخ ۱۱ اکتبر ۱۹۸۲ برشمرد که در لبنان به‌روز «شهید» معروف است. احمد قصیر، جوان  ۱۹ ساله لبنانی به واسطه انفجار یک ماشین بمب‌گذاری شده توانست ساختمان حاکم نظامی اسرائیل در صور لبنان را به طور کامل منهدم کند. در این ساختمان هشت‌طبقه شمار بسیاری از نیروهای اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی استقرار داشتند که به واسطه این عملیات ویژه بیش از ۷۴ افسر و سرباز اسرائیلی از جمله حاکم نظامی رژیم صهیونیستی در بیروت به هلاکت رسیدند. با وجود این، رسانه‌های اسرائیلی پس از چند روز شمار کشته شدگان را ۱۴۱ نفر معرفی کرده و گزارش دادند ۱۰ نفر مفقود شده‌اند. عملیات شهید احمد قصیر سبب شد سران رژیم صهیونیستی هفت روز عزای عمومی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کنند.
این عملیات حزب‌الله لبنان زلزله‌ای سیاسی و اجتماعی را در رژیم‌صهیونیستی به راه انداخت. در روزهای اولیه هیچ یک از ارکان رژیم‌صهیونیستی نمی‌خواستند باور کنند این عملیات توسط مقاومت لبنان صورت پذیرفته است، به نحوی که در میان ناظران و تحلیلگران و حتی مقامات اسرائیلی این گمان می‌رفت که این انفجار ناشی از یک سانحه بوده باشد.
نام احمد قصیر اما بنا به دلایل امنیتی تا سال ۱۹۸۵ از سوی حزب‌الله لبنان مخفی مانده بود تا اینکه سید‌حسن‌نصرالله در مراسم بزرگداشتی که در سالگرد این عملیات که پس از آزادی صور لبنان در شهرک «دیر قانون النهر» محل تولد این شهید برگزار شد، هویت این مجاهد لبنانی را فاش کرد.

منابع:
مشرق نیوز 22438
مجله نور گرام 22369
مقاومه اعلام الحربی 2004896

جستجو
آرشیو تاریخی