مواد لازم برای یک سریال جذاب در شبکه خانگی
افکت به مقدارلازم
فرزانه زینلی طنز پــرداز
-داستان جذاب داشته باشید: یک داستان خوب یک داستان پیچیده است. بزرگترین مسئله بشر را شناسایی کنید؛ حالا برایش داستانی نمادین بنویسید و مدام مخاطبتان را غافلگیر کنید. یادتان باشد که تقابل سنت و مدرنیته همیشه جواب میدهد. گره پشت گره بیندازید، تا جایی که خودتان هم مسئله اصلی یادتان برود. یادتان نرود، هر چه مخاطب گیجتر، کلاس کار بالاتر.
۲-بازیگرهای جذاب داشته باشید: بروید سراغ اسمهای دهان پرکن. از سوپراستارها شروع کنید و برسید به قدیمیها. اگر کسی گفت این نقش به فلان بازیگر نمیآید، بزنید توی دهنش. شما کارگردانید و اصلا باید کاری کنید نقش به زور به بازیگر بیاید. اگر بازیگر خردسال هم احتیاج داشتید، پی غریبه نروید. چه کاری است؟! خب حتما بازیگر مناسب بین بچههای همکاران پیدا میشود. فوق فوقش دیالوگ نمیگوید، یا فقط ذوق میکند و توی فروشگاه برای خودش خرید میکند. حتی المقدور دختر باشد، بهتر است.
۳-کارگردانی جذاب داشته باشید: سبک ویژه خودتان را داشته باشید. اگر این سبک را از کسی تقلید کردهاید هیچ اشکالی ندارد؛ اما حواستان باشد کمکاری نکنید. یا همه همهاش را تقلید کنید، یا دست به ترکیب برنده نزنید. مثلا اگر در نمونه خارجی، یک گلدان را در بغل مجری گذاشته بودند که حرف میزد، شما هم همینکار را بکنید. شاید شما نفهمید چرا اینکار را میکنید، ولی مخاطب حتما میفهمد که شما خیلی میفهمید. از افکتهای جذاب استفاده کنید. نماهای خاص بگیرید. از تصاویر کمتر دیده شده طبیعی استفاده کنید؛ مثلا چه اشکالی دارد مخاطب شاهد جزئیات سوختن فجیع یک جاندار باشد؟
۴-لوکیشن جذاب داشته باشید: شما باید نوآوری داشته باشید. سراغ لوکیشنهای ساده نروید، این چیزهای معمولی را که مخاطب هر روز خدا میبیند. به او چیزی را نشان بدهید که در زندگیاش نمیتواند ببیند؛ مثلا خانههای بالای زعفرانیه یا قصرهایی در دل شهر. اینطوری باعث تخلیه روانی مخاطب شدهاید و خودبهخود همه سراغ کارهای شما میروند. حالا ممکن است بد و بیراه هم بگویند، که بگویند. پشت سر آدمهای موفق حرف و حدیث زیاد است. بازیگر طفلکی را هم در همین خیابانهای معمولی راه نبرید؛ زشت است، یک وقت مخاطب میبیند و فکر میکند بازیگر یکی مثل خود اوست. حالا کی میخواهد جواب توقعاتش را بدهد؟ بروید بالاتر، جایی که هر آدمی را راه نمیدهند.
۵-حواشی جذاب داشته باشید: روی تبلیغاتتان خیلی سرمایهگذاری کنید. بالاخره عصر رسانه است دیگر؛ فیلمی هم که تبلیغ نداشته باشد فروش نمیرود و چک بازیگرها هم پاس نمیشود و اجاره دماغ فیل هم که خیلی گران است. ایدههای نو بدهید؛ مثلا برای فیلم جناییتان یک ماکت جنازه خونین و مالین بسازید و بگذارید وسط میدان شهر. اینجوری مردم هر روز مشتاق دیدن اثر فاخر شما هستند. یا اگر دیدید مخاطب سری اول سریالتان را دوست داشت، ایدهاش را تا ۷ سری جلوتر بدهید. کلا برای مخاطب از هیچی کم نگذارید، چون حیات و ممات حرفهای شما بستگی به جیب آنها دارد. یادتان باشد که مخاطب هنوز دوست دارد نقش اصلی در صحنههای حساس بیاید و همه دشمنانش را بزند، حتی اگر مرده باشد!