رکورد خارق‌العاده کینگ جیمز، افسانه زنده بسکتبال جهان

خیلی‌ها منتظر زمین خوردن من بودند

فرخ حسابی
روزنامه نگار
نوابغ همیشه در ورزش جهان ماندگارند؛ آنهایی که با نمایش جادویی خود و قدرت و تکنیک و خلاقیت‌شان، تماشاگران را مسحور می‌کنند. این نبوغ اما وقتی با ثبت رکوردهای تاریخی همراه باشد، ماندگاری نام آنها در کتاب تاریخ ورزش ابدی و مکتوب نیز خواهد بود.
لبران جیمز، یکی از این نوابغ تاریخ‌ساز و رکوردشکن است. فوق ستاره آمریکایی بسکتبال جهان در 39 سالگی به اولین بازیکن در تاریخ NBA (لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا) تبدیل شد که توانسته بیش از 40000 امتیاز در این رقابت‌ها به دست بیاورد.
او این رکورد را در تاریخ 13 اسفند و در جریان بازی تیمش لس‌آنجلس لیکرز مقابل دنور ناگتز و در کوارتر دوم این مسابقه به نام خود ثبت کرد. وقتی او به امتیاز چهل هزارم خود رسید عدد 40000 روی اسکوربورد ورزشگاه کریپتو آرنا نقش بست تا اهمیت این لحظه تاریخی به هواداران حاضر در ورزشگاه نشان داده شود.
با ثبت این آمار، لبران از رکورد کریم عبدالجبار بسکتبالیست اسطوره‌ای امریکا عبور کرد. عبدالجبار 76 ساله که چیزی حدود چهار دهه این رکورد را در دست داشت از رکوردشکنی لبران استقبال کرد و نوشت: «کسی بهتر از لبران برای شکستن این رکورد وجود نداشت. او به چیزی که لیاقتش را داشت و برای آن سخت جنگید، رسید.»
لبران بعد از این رکوردشکنی با انتشار تصویری در اینستاگرام خود آن را جشن گرفت. او حالا تبدیل شده به یک افسانه زنده که همچنان مشتاقان بسکتبال در سراسر جهان می‌توانند از تماشای او و عملکردش زیر سبد بسکتبال لذت ببرند.

صبحت با لبران 18 ساله
وقتی از لبران سؤال شد که اگر می‌توانستی با خودت در 18 سالگی صحبت کنی، چه صحبتی با او داشتی؟ غول 203 سانتیمتری بسکتبال جهان اینطور جواب داد: «واقعیت این است که به لبران 18 ساله هیچ چیز نمی‌گفتم چون او مسئولیت سنگینی در آن سن بر شانه‌هایش بود و البته طرز فکر درستی داشت. او در موقعیتی قرار داشت که آرزو می‌کنم هیچ 18 ساله‌ای در آن قرار نگیرد! اما او مغز خوبی برای درک آن شرایط داشت.»

تربیت و آموزش درست
جیمز توصیف خود در مورد لبران 18 ساله را اینطور ادامه داد: «او توسط مادرش درست تربیت شده بود و توسط مربیانش در لیگ‌های پایین درست آموزش داده شده بود. دوستانش روی او حساب می‌کردند و بانوی جوانی سر راهش قرار گرفت که نگذاشت از هدفش دور شود. لبران به خودش گفت اگر می‌خواهی برای خودت اسمی دست و پا کنی و نام خانوادگی‌ات را ماندگار کنی تنها راهی که وجود دارد این است که متمرکز باشی و همه توانت را در مسیر هدفت
بگذاری.»
منتظر شکست من بودند
اما حرف‌های لبران کمی تلخ شد. همه چیز آنطور که او آرزو می‌کرد پیش نرفت و خودش بر این باور است که دوست داشتند ناکامی و شکست او را ببینند: «به جز خانواده و دوستانم و بعضی از همشهری‌هایم، صادقانه بگویم که بقیه همه می‌خواستند شکست و تحقیر من را از وقتی که پا به NBA گذاشتم، ببینند.» با این وجود، لبران جیمز تبدیل شد به یکی از پرافتخارترین و بزرگترین بازیکنان تاریخ NBA که بدون شک در بحث‌های مربوط به اینکه چه کسی بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال است، نام او وجود دارد و طرفداران پرتعدادش سرسختانه او را بهترین همه ادوار NBA و بسکتبال می‌دانند. «کینگ جیمز» شناخته شده‌ترین لقب لبران است اما پادشاه بسکتبال جهان فهرستی باورنکردنی از 100 لقب دارد که عناوین مثبت و منفی در آن از سوی هواداران و دشمنانش به چشم می‌خورد. جادوگر اکرون (شهر زادگاه او)، امپراتور عالی‌ترین‌ها، جیمز متکبر، لبران فیک، نابودگر، معمار و ... برخی از القاب لبران هستند.
هرچه که هست، کینگ جیمز بی‌رقیب در کتاب تاریخ بسکتبال و ورزش جهان، نامی جاودانه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی