از هشتمین توپ طلای مسی تا قهرمانی‌های سیتیزن‌ها؛

لحظه‌های به‌یادماندنی فوتبال جهان در سال 1402

سالنامه
ایمان گودرزی
خبرنگار


در سالی که گذشت اتفاقات زیادی در فوتبال جهان رخ داد که در تاریخ و حافظه فوتبال‌دوستان برای همیشه ثبت شد. در این مقاله سعی داریم خاطره‌انگیز‌ترین اتفاقات فوتبالی دنیا در سالی که گذشت را با هم بررسی کنیم:
 
قهرمانی منچستر سیتی در لیگ قهرمانان اروپا
منچسترسیتی سرانجام در خرداد ماه با شکست 1-0 اینترمیلان در فینال، قهرمان اروپا شد. این جامی بود که همه از سیتی و سرمربی بزرگ آنها، پپ گواردیولا، در دوران حضورش در این باشگاه انتظار داشتند. برای اسپانیایی، این سومین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا پس از دو قهرمانی با بارسلونا بود، اما با سیتیزن‌ها فرق داشت و انتظارات برای قهرمانی سیتی در این تورنمنت به یک دستور تبدیل شده بود. آنها که در فصل گذشته برای سومین بار پیاپی قهرمان لیگ شده بودند، با این قهرمانی به سه‌گانه‌ای تاریخی برای باشگاه رسیدند و از طرفی قهرمانی در اروپا در را به روی سیتی برای چالش قهرمانی در دو رقابت دیگر باز کرد - سوپر جام یوفا و جام باشگاه‌های جهان فیفا.
 
اوسمین مرد شماره یک ناپولی برای شکستن طلسم
ویکتور اوسیمن در فصل گذشته بهترین گلزن سری آ شد تا به ناپولی کمک کند اولین قهرمانی خود را در این لیگ از زمانی که دیگو مارادونا در لیگ برتر ایتالیا حضور داشت، به ارمغان بیاورد. این مهاجم نیجریه‌ای در یک فصل درخشان 26 گل به ثمر رساند که توجه باشگاه‌های بزرگ اروپا را نیز به خودش جلب کرد. ناپولی باید 33 سال صبر می‌کرد تا یک بار دیگر اسکودتو را بالای سر ببرد و آنها به لطف گل‌های اوسیمن به این افتخار دست یافتند.
 
 مسی و هشتمین توپ طلا
لیونل مسی نیز در سال 2023 از پاریس به اینترمیامی نقل مکان کرد. دوران حضور این بازیکن آرژانتینی در پاری سن ژرمن کاملاً مطابق برنامه پیش نرفت، اما انتقال پر زرق و برق به اینترمیامی با مدیریت دیوید بکهام به ایجاد زیبایی در لیگ برتر فوتبال ایالات متحده کمک کرد. مسی قبل از حضور در آمریکا از نظر باشگاهی در پاریس دو فصل را در خشکسالی گذراند اما پس از قهرمانی آرژانتین در جام جهانی 2022 در قطر، هشتمین توپ طلای خود را به دست آورد.
 
سقوط آزاد ناپولی
لوچانو اسپالتی، سرمربی ناپولی پس از کسب عنوان قهرمانی سری آ، بلافاصله این تیم را ترک کرد تا از بازی خارج شود. رودی گارسیا جایگزین این مربی 64 ساله شد که گفته بود خسته است و سرمربی سابق رونالدو قبل از اخراج تنها 16 بازی با ناپلی‌ها دوام آورد. والتر ماتزاری با وجود شایعات ناآرامی در زمین و خارج از زمین، مسئولیت دفاع از عنوان را به صورت ناقص برعهده گرفت - مخصوصاً برای حفاظت از دارایی باارزش باشگاه یعنی اوسیمن، که یک سری از پست‌های رسانه‌های اجتماعی را حذف کرد تا ناراحتی خود را در باشگاه ابراز می‌کرد. اما ناپولی این فصل هیچ رنگ و بویی از قهرمان سال گذشته ندارد مثل اینکه باید گفت بازماندگان مارادونا باز به تنظیمات کارخانه برگشتند!
جهان فوتبال به رنگ آبی آسمانی
منچسترسیتی پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا مجوز حضور در جام باشگاه‌های جهان را به دست آورد. پیروزی 2-0 در نیمه نهایی مقابل اوواراردز ژاپنی به نظر قدم زدن در پارک بود، اما این در مقایسه با فینال چیزی نبود. تیم گواردیولا در سال فینال با در هم کوبیدن 4-0 فلومیننزه برزیل به پنجمین جام خودش در یک فصل دست یافت. پس از این قهرمانی نه تنها منچستر، انگلیس و اروپا آبی بود، بلکه جهان نیز آبی شد.
 
پیروزی سوپرلیگ بر یوفا
در سال 2021، زمانی که خشم هواداران، 9 باشگاه از 12 باشگاه مؤسس را مجبور به خروج از سوپرلیگ کرد، همه پروژه فلورنتینو پرز را یک پروژه از دست رفته می‌دانستند تا اینکه در نهایت امسال دادگاه هر گونه اقدام علیه سوپرلیگ را غیر قانونی دانست و اعلام کرد هیچ منعی برای برگزاری این لیگ وجود ندارد. حالا باید منتظر ماند و دید رویای بلندپروازانه یکی از قدرتمندترین مردان فوتبال جهان یعنی فلورنتینو پرز به حقیقت تبدیل خواهد شد یا نه؟
 
 عربستان، لیگی برای همه دنیا!
در سال گذشته، تهدیدی خارجی برای فوتبال قاره اروپا صورت گرفت. این پروژه با انتقال کریستیانو رونالدو به النصر کلید خورده بود و در تابستان گذشته سوپراستارهای زیادی از اروپا با وعده‌های رنگین به این لیگ پیوستند و حالا لیگ پادشاهی یکی از جذاب‌ترین مسابقات فوتبال جهان را در خود جای داده است. با وجود این یوفا علاوه بر سوپر لیگ باید با عربستان نیز رقابت کند!
 
حماسه فروش منچستریونایتد
داستانی که در تمام سال غوغا کرد، فروش منچستریونایتد بود. می‌فروشند یا نمی‌فروشند؟ گلیزرها در نوامبر 2022 باشگاه را برای فروش گذاشتند، اما پس از آن شایعاتی مبنی بر حذف علامت «فروش» از روی باشگاه منتشر شد. جیم راتکلیف، تاجر انگلیسی و هوادار یونایتد، در دی ماه با خرید 25 درصد سهام باشگاه و به عهده گرفتن کنترل نقل و انتقالات به تسلط گلیزرها روی این تیم پایان داد.

جستجو
آرشیو تاریخی