گفت‌وگو با هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال

خیلی دوست دارم نوروز ایران را ببینم

می‌خواهم بسکتبال ایران را به روزهای خوب گذشته برگردانم

گفت وگو
فرخ حسابی
روزنامه نگار
هاکان دمیر سرمربی ترکیه‌ای تیم ملی بسکتبال سال پرچالشی را همراه با تیم ملی گذراند. او در همان شروع کار خود با دو تورنمنت بزرگ جام جهانی و بازی‌های آسیایی روبه‌رو بود و زمان زیادی برای آماده‌سازی تیم در اختیار نداشت. با این حال بابت نتایج ضعیف تیم ملی مورد انتقاد قرار گرفت. هاکان اما وارث تیمی است که بسیاری از ستاره‌های سرشناس خود را از دست داده و با تغییر نسل بزرگی مواجه شده است. او خودش نیز سعی دارد به بسکتبال ایران کمک کند تا از مرحله گذار و تغییر نسل به خوبی عبور کند. عملکرد تیم ملی در دو بازی پنجره اول انتخابی کاپ آسیا که در اسفندماه برگزار شد امیدوارکننده بود و نشان داد هاکان با گذشت زمان می‌تواند تفکرات خود را در تیم پیاده کند. به مناسبت پایان سال 1403 گفت‌وگویی اختصاصی با سرمربی تیم ملی ترکیه با حال و هوای فرهنگی و البته فنی انجام دادیم.

‌ قبل از اینکه مربی تیم ملی ایران شوید، چه ذهنیتی راجع به ایران داشتید و بعد از کار در ایران چه تغییری در دیدگاه شما ایجاد شد؟
من قبل از شروع کار در تیم ملی، شناخت خوبی از ایران داشتم. ایران همسایه کشور من است و من همیشه ادبیات، سینما و موسیقی این کشور را تحسین می‌کنم که البته روابط نزدیکی هم با ترکیه در طول تاریخ داشته‌اند. فرصت کار از نزدیک در ایرانی که من از دور می‌شناختم، تحسین من را نسبت به همه مواردی که قبلاً به آنها جذب شده بودم، بیشتر هم کرد.
‌چه جنبه‌هایی از فرهنگ ایران بیشتر برای شما جذاب بود؟
همانطور که گفتم فرصت مشاهده و تجربه سینما و ادبیات ایران از نزدیک، شیفتگی من را نسبت به این موضوعات فرهنگی بیشتر کرد. ایران در بسکتبال هم تاریخ خوبی دارد. فرصت گرفتن مسئولیت تیم ملی کشوری که موفقیت‌های مهمی در آسیا کسب کرده اما در چند سال اخیر به دنبال راه حل‌های جدیدی بوده، قطعاً یک عامل جذاب برای من بود تا پست سرمربیگری تیم ملی را قبول کنم.
‌به عنوان یک مربی حرفه‌ای، چطور آگاهی و شناخت فرهنگی را در کار با تیم ملی ایران به خدمت گرفتید و به شما کمک کرد؟
دلیلی که من تیم ملی را انتخاب کردم این بود که ایران تاریخچه و قدمت مهمی در بسکتبال آسیا دارد اما در عین حال در مرحله تغییر نسل قرار دارد و نسل طلایی خود را پشت سرگذاشته است. همچنین بسکتبال ایران در جست‌وجوی یک فرایند تازه است. به عنوان فردی که در شروع این فرایند هدایت تیم ملی را برعهده گرفته‌ام، می‌خواستم و می‌خواهم کسی باشم که به این فرایند تغییر نسل کمک کنم و بسکتبال ایران را به روزهای خوب گذشته خود برگردانم.
‌با گذشت این مدت، کار خود در تیم ملی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ دراین دوره با چالش خاصی هم مواجه بوده‌اید؟
سخت‌ترین مقطع برای من به عنوان سرمربی تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی بود. برایم یک افتخار بود که حامد حدادی آخرین جام جهانی خود را در تیم من تجربه می‌کرد اما حضور در چنین تورنمنتی در شرایطی که در فرایند تغییر نسل قرار داشتیم، کار را سخت کرد. بازی‌های آسیایی بعد از آن برای ما به مراتب بهتر بود.
‌حالا که در آستانه سال نو ایرانی هستیم، کمی در مورد سنت‌های شروع سال نو در ترکیه بگویید.
در ترکیه این باور وجود دارد که هر طور که سال را شروع کنی همانطور هم آن را تمام می‌کنی. بنابراین اکثر مردم دوست دارند در کنار خانواده و عزیزان خود در سال نو باشند. در فرهنگ ما، خوردن یک وعده غذا در خانه و کنار خانواده همیشه به جشن‌های پرتجمل سال نو ترجیح داده می‌شود.
‌خود شما و خانواده‌تان چه کار خاصی هنگام تغییر سال انجام می‌دهد و چه احساسی دارید؟
 پسرم «پویراز» در حال حاضر خارج از ترکیه مشغول تحصیل است. به همین خاطر جشن گرفتن تحویل سال نو در کنار خانواده‌ام برای من خیلی ارزش بیشتری دارد. همیشه اولین انتخابم این است که هنگام شروع سال در کنار پسرم و خانواده‌ام باشم، چرا که در طول سال خیلی دلتنگ آنها می‌شوم.  
‌فرهنگ نوروز در ایران را چقدر درک کرده‌اید و آیا می‌توانید آن را با جشن سال نو در ترکیه مقایسه کنید؟
کلمه نوروز در ترکیه معنی کمی متفاوت نسبت به فارسی دارد اما در فرهنگ ما هم نماد شروع بهار است. استقبال از بهار هم با شور و شوق خاصی انجام می‌گیرد اما به اندازه ایرانی‌ها نه چون برای ایرانی‌ها شروع بهار با شروع سال نو همراه است. در ترکیه فستیوالی در شروع بهار به نام «مِسیر فستیوال» در شهر مانیسا که من الان در آن زندگی و کار می‌کنم برگزار می‌شود. من نوروزهای زیادی را در ترکیه تجربه کرده‌ام و خیلی دوست دارم یک نوروز را در ایران هم تجربه کنم.
‌پیامی برای مردم ایران در شروع سال جدید.
ایران کشوری است که در آن بسیار راحت هستم و آن را مثل خانه خودم می‌دانم. صمیمانه به همه مردم ایران سال جدید را تبریک می‌گویم. امیدوارم این شانس را داشته باشم که در آینده نوروز را در ایران و کنار مردم خوب ایران تجربه کنم.
‌و آخرین سوال؛ هاکان دمیر با تیم ملی ایران ادامه می‌دهد؟
من تا ماه می با تیم ملی قرارداد دارم. تا آن زمان با فدراسیون بسکتبال ایران مذاکره خواهیم کرد و تصمیمی می‌گیریم که بهترین تصمیم برای بسکتبال ایران
باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی