پیش‌بینی تعداد مــدال‌های ایـــــــران در المپیک پاریس

چشمک‌به 3 طلا

آرش عبدی
خبرنگار
زمان چندانی تا المپیک پاریس باقی نمانده و این رقابت‌ها از پنجم مرداد سال آینده آغاز می‌شود. رقابت‌هایی که عیار ورزش کشور و فاصله آن را با ورزش سایر کشورها نشان می‌دهد. موضوعی که در حال حاضر بحث‌های زیادی در خصوص آن می‌شود تعداد مدال‌های کاروان ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک است.

تیراندازی ، منتظر یک اتفاق
یکی از شیرین‌ترین مدال‌های ایران در المپیک توکیو، مدال طلای جواد فروغی در تیراندازی بود؛ مدالی که کسی توقع آن را نداشت. این بارهم کسی توقع کسب مدال المپیک از تیراندازان ایران ندارد؛ مگر اینکه همچون المپیک توکیو اتفاق خاصی رخ دهد. نکته جالب در خصوص نمایندگان تیراندازی ایران در پاریس، کسب سهمیه توسط 3 تیرانداز جوان است. شرمینه چهل‌ امیرانیِ ۲۴ ساله، فاطمه امینی 23 ساله و محمد بیرانوند 15 ساله توانستند شانس حضور در المپیک را پیدا کنند تا خبری از چهره‌های مطرح این رشته در پاریس نباشد.

دوچرخه‌سواری
دوچرخه‌سواری ایران حال و روز خوشی ندارد. در کاروان اعزامی کشورمان به المپیک 2024، دوچرخه‌سواری هم نماینده دارد. هر چند تا کنون مشخص نشده که کدام رکابزن راهی پاریس می‌شود اما به احتمال فراوان علی لبیب نماینده دوچرخه‌سواری کشورمان در این رقابت‌ها خواهد بود. انتظار خاصی از دوچرخه‌سواری برای موفقیت در المپیک نمی‌رود. همین که نماینده ایران بتواند به خط پایان برسد انتظارات را برآورده کرده است.

کشتی،امید کاروان ایران
اگر فرض بر این گذاشته شود که تیم‌های ملی آزاد و فرنگی با تمامی نفرات در المپیک پاریس شرکت کنند می‌توان توقع کسب چندین مدال از این دو تیم داشت. حسن یزدانی چهره محبوب کشتی ایران همچنان دوران نقاهت خود را طی می‌کند و مشخص نیست می‌تواند روی تشک المپیک برود یا خیر. با حضور تیلور آماده بعید است یزدانی شانسی برای مدال طلا داشته باشد اما به هر حال توقعات از او بالاست و باید دید  آیا می‌تواند در شرایطی که نسبت به قبل هم آمادگی خوبی به لحاظ بدنی ندارد غول آمریکایی را شکست دهد یا خیر. از دیگر آزادکارانی که شانس کسب مدال در پاریس را دارند می‌توان به رحمان عموزاد و امیرحسین زارع اشاره کرد. در کشتی فرنگی هم امین میرزازاده، محمدهادی ساروی و محمدرضا گرایی امیدهای کاروان ایران برای رفتن روی سکو هستند.
روی کاغذ می‌توان 2 طلا و 2 نقره و 2 برنز المپیک پاریس را برای کشتی‌گیران کشورمان پیش‌بینی کرد.

وزنه‌برداری، شانس کسب 2 مدال
یکی دیگر از امیدهای ورزش ایران به کسب مدال در المپیک پاریس، وزنه‌‌برداری است. هر چند هنوز سهمیه‌های این رشته قطعی نشده است اما تا حدود زیادی حضور مصطفی جوادی و علی داودی در پاریس قطعی شده است. جوادی شانس زیادی برای کسب مدال طلا دارد و داودی هم اگر در یکضرب عملکرد بهتری از خود نشان دهد می‌تواند روی سکوی المپیک برود. علی دهدار هم کار سختی برای کسب سهمیه المپیک دارد و اگر موفق به این کار شود هم نباید روی مدال او حساب باز کرد.

تکواندو، شانس سکو برای کیانی
تاکنون حضور ناهید کیانی و مهران برخورداری در المپیک پاریس قطعی شده است. کیانی به لحاظ فنی در دنیا بهترین است اما مشکلی که او دارد فراز و نشیب‌هایش در مسابقات است. اگر در المپیک پاریس، روزِ کیانی باشد او شانس رفتن روی سکو و حتی کسب مدال طلا را دارد. برخورداری هم تکواندوکار قابلی است و رسیدن به سکوی المپیک برای او موفقیت بزرگی محسوب می‌شود؛ هر چند کار برای این تکواندوکار بسیار سخت است.

رشته‌هایی که می‌توانند شگفتی‌ساز باشند
در برخی رشته‌های دیگر همچون شمشیربازی و ژیمناستیک می‌توان امید به کسب سهمیه داشت. توقعی از این رشته‌ها برای کسب مدال المپیک پاریس نیست؛ اما شاید همچون المپیک توکیو که فروغی صاحب مدال طلا شد شاهد شگفتی‌سازی از سوی ورزشکارانی باشیم که کسی انتطار مدال از آنها نداشت؛ هر چند نباید روی اینگونه پیش‌بینی‌ها حساب چندانی باز کرد چرا که احتمال خطای آن بسیار زیاد است.

کسب 35 سهمیه در خوشبینانه‌ترین حالت
اگر همه چیز بر وفق مراد ورزش ایران باشد امکان کسب 35 سهمیه وجود دارد اما در خصوص کسب مدال، کار بسیار سخت شده است چرا که در گذشته و بخصوی در دهه 90 کار اصولی در ورزش قهرمانی نشده است و حالا می‌توان اثرات آن را در المپیک پاریس دید. 2 مدال طلا در کشتی و یک مدال طلا در وزنه‌برداری به علاوه 4 مدال نقره و برنز در کشتی و تکواندو می‌تواند منطقی‌ترین پیش‌بینی از تعداد مدال‌‌های کاروان ایران در المپیک پاریس باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی