برزیلی مستعد و کمی هم خوش‌شانس

آن ویرا، این ویرا

 

محسن ذاکری
روزنامه نگار


حدود دو سال قبل وقتی یحیی گل‌محمدی تصمیم گرفت یک دستیار جدید جانشین حمید مطهری کند، نام اوسمار ویرا برای اولین بار مطرح شد. یک مربی گمنام برزیلی که البته در چند تیم درجه یک و برای چند مقطع کوتاه سرمربیگری هم کرده بود. اوسمار که در تیم‌های برزیلی یک مربی شبیه ناصر الجوهر- مربی عربستانی و همیشه آلترناتیو- بوده، در پرسپولیس دو سال درخشان را همراه با گل‌محمدی سپری کرد و نقشی مهم در کسب عناوین قهرمانی این تیم داشت.
بعد از جدایی یحیی گل‌محمدی، باشگاه پرسپولیس با چند گزینه مذاکره کرد که هر یک بنا به دلایلی منتفی شد. برانکو به پرسپولیس نیامد و تأکید کرد که می‌خواهد استراحت کند اما یکی دو هفته بعد هدایت تیم ملی چین را به دست گرفت. چند مربی دیگر مانند خاوی پریرای اسپانیایی و پتکوویچ سوییسی هم با پرسپولیس به توافق نرسیدند تا رضا درویش به اجبار نام اوسمار ویرا را از قوطی در بیاورد. اوسمار در شرایطی که پرسپولیس گزینه‌ای روی میز نداشت، جانشین یحیی گل‌محمدی شد تا مهمترین مقطع از دوران مربیگری خود را سپری کند.
در بازی نخست، پرسپولیس با اوسمار مغلوب آلومینیوم اراک شد اما در سه بازی بعدی خود در لیگ و جام حذفی توانست مقابل رقبا به پیروزی دست یابد. ارائه فوتبال تهاجمی در کنار استفاده درست و صحیح از بازیکنان کلیدی و خریدهای جدید باعث شده تا پرسپولیس متفاوتی را در زمین ببینیم. تیمی که تماشاگرپسند بازی می‌کند و البته با این نمایش کم‌نقص پیشکسوتان را هم به تعریف و تمجید از اوسمار ویرا وادار کرده است.
سال‌ها قبل یک مربی برزیلی کم‌نام و نشان جانشین محمد مایلی‌کهن روی نیمکت تیم ملی ایران شد. مربی به نام والدیر ویرا که ایران را از بازی حساس با استرالیا دست پر خارج کرد تا تیم ملی بعد از 20 سال بتواند به جام جهانی 1998 صعود کند. آن ویرا هم خیلی مشهور نبود اما توانست رد پای خوبی از خود در فوتبال ایران به جا بگذارد. حالا نوبت همنام و البته هموطن او در پرسپولیس رسیده. مربی جوانی که هم مستعد است و هم کمی خوش‌شانس. او حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت، به شرطی که اسیر هیاهو نشود و تمرکز خود را روی مسائل فنی بگذارد.

جستجو
آرشیو تاریخی