به مناسبت روز بزرگداشت شهدا

حاصل رزق شهادت

شهید یک باور دیرینه دینی و مذهبی است آنجا که دین با تاریخ تمدن بشر گره می‌خورد شهادت مفهومی فراتر از زمین می‌شود، شهید در ادیان آسمانی مانند اسلام، مسیحیت و یهودیت معنای خاص خود را دارد. از آنجا که جریان تقابل حق و باطل، سیاهی و سپیدی جریانی ازلی و ابدی است و تاریخ محور تقابل این دو جبهه است انسان‌هایی که در راه هدف مقدس به نبرد با کفار و دشمنان دین و وطن می‌پردازند شهید به حساب می‌آیند. در اسلام فرهنگ شهادت و ایثار دو اصل گره خورده به یکدیگر است انگار همان تعبیر حضرت امام خمینی (ره) برای زنده نگه داشتن دین خدا با اسباب شهادت کافی است که فرمودند: بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود.

 رضوانه باهری
نویسنده

پرنده شیعه
هرچند فرانسیس فوکویاما از اساتید برجسته دانشگاه استنفورد ایالات متحده بخشی از سخنانش را که در کنفرانس اورشلیم مطرح شده بود نقض کرد اما هنوز می‌توان به قاطعیت گفت بهترین تعبیر که نمایانگر زنده بودن شیعه در بستر تاریخ است همان دو بال سرخ و سبز است، بال عاشورا و بال مهدویت. پرنده شیعه درست در حادثه کربلا به بلوغ رسید و مسأله شهادت در جبهه حق و باطل و رؤیت رضایت خداوند با شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) عینیت یافت، ایران و ایرانی به عنوان مهد شیعه در این واقعه و جست‌و‌جوی شهادت در رکاب امام پیشگام بوده است، کورت فیشلر در کتاب امام حسین (ع) و ایران به نقش ایرانی‌ها در قیام کربلا می‌پردازد و شهادت‌طلبی آنها را که با عنوان موالی در کوفه و نقاط دیگر حضور دارند مصداقی از شجاعت تلقی می‌کند. این به معنای آن است که مسأله شهادت با ریشه‌های ایرانی پیوند دارد و اینطور است که سیدالشهدای مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی قرن‌ها پس از حادثه عاشورا ملت ایران را ملت امام حسین (ع) و ملت شهادت می‌نامد.

انقلاب اسلامی و شربت شهادت
با پیروزی انقلاب اسلامی که منبعث از انقلاب حسینی و پیروزی خون بر شمشیر بود، شهادت در راه وطن با دین آمیختگی بیشتر پیدا کرد کافی است سری به سیره شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم بزنیم، کم نیستند عبدالحسین برونسی‌ها که به دنبال شهادت می‌دوند این موضوع مصداقی از خطبه 170 نهج‌البلاغه است آنجا که حضرت امیر (ع)‌ طلب روزی شهادت کرده و می‌فرمایند: خدایا، ای پروردگار آسمان برافراشته… اگر ما را بر دشمنان پیروز گرداندی، از ستم و تجاوز دورمان دار و بر حق استوارمان گردان و اگر دشمنان بر ما پیروز شدند، شهادت را روزی‌مان فرما و از فتنه بازمان دار. این شیوه در نظام مقدس جمهوری اسلامی و میان مردم همواره زنده و پویا بوده است گویا رمز پایداری جمهوری اسلامی زنده بودن مقوله شهید است که سید شهیدان اهل قلم از آن اینگونه تعبیر می‌کند: پندار ما این است که ما مانده‌ایم و شهدا رفته‌اند؛ اما حقیقت آن است که زمان ما را با خود برده است و شهدا مانده‌اند.

تاریخ مرهون شجاعت
تاریخ مدیون شهید است، زیرا رمز ماندگاری یک سرزمین، یک آیین و حق در حقیقت انسان‌هایی است که در میدان نبرد با باطل جان برکف ایستاده‌اند، همه تاریخ معاصر و جز آن سراسر روایت مردان و زنانی است که در راه آرمان و عقیده‌شان کف پوش شدند و برای زنده ماندن نام اسلام مبتنی بر مرزها مادی و معنوی حتی روزی تا دمشق و شام و عراق رفتند تا اسلام زنده بماند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی