نگاهی به طنز آیتمی دایی‌جان

تمرکز زدایی از پایتخت نقطه مثبت دوره جدید

سید محمدجواد کیش‌بافان         طنزپرداز

مجموعه آیتمی دایی جان جدیدترین اثر شبکه نسیم است که به‌طور مشترک با شبکه خراسان پخش می‌شود. این اولین بار نیست که مجموعه‌ای از شهر مشهد و بدون حضور در شهر تهران موفق می‌شوند که برنامه‌ای در سطح شبکه‌های تلویزیونی سراسری بسازند و روی آنتن ببرند. پیش از این نیز مجموعه‌های «کافی‌شات» از شبکه نسیم و «دی‌بی‌سی فارسی» از شبکه دو به همین شیوه پخش شده‌اند. رویه‌ای که امیدوارم به سایر شهرها نیز تسری پیدا کند و این موقعیت برای مجموعه‌های فعال و خلاق آن‌ها نیز فراهم شود.
مجموعه «دایی‌جان» دو شخصیت ثابت دارد که همان‌طور که از اسمش پیداست دایی و خواهرزاده هستند و شاکله اصلی برنامه را تشکیل می‌دهند. غیر از این دو، از سایر شخصیت‌ها در میان آیتم‌ها استفاده می‌شود که برای شوخی با اخبار است. این مجموعه از خلاقیت خوبی بهره جسته است و نقدهایی را به صورت زیرپوستی مطرح می‌کند اما در خنده گرفتن از مخاطب چندان موفق ظاهر نمی‌شود. از نقاط قوت برنامه می‌توان به استفاده از کلمات بومی توسط دایی جان و ترجمه آن توسط خواهرزاده اشاره کرد که به نوعی لهجه مشهدی را نیز آموزش می‌دهد. البته برخی از مواقع برعکس این ماجرا رخ می‌دهد که باعث غافلگیری مخاطب می‌شود. از میان آیتم‌های ثابت برنامه آیتم آخر آن از آیتم‌های فکر شده و جذاب است که هجو شایعات در فضای مجازی و زودباوری عده‌ای از افراد را با طراحی شخصیت‌های متفاوت از جمله شوهرعمه به نمایش گذاشته است. آیتم آشپزی نیز اگرچه قبلا مشابه آن در مجموعه‌های طنز وجود داشته، اما در این برنامه کاملا شخصی‌سازی‌شده و خلاقانه است. همچنین آیتم خواستگاری نیز اگرچه می‌توانست بهتر باشد اما نمی‌توان گفت که ضعیف از کار درآمده است.
مجموعه دایی‌جان با وجود اینکه 10 قسمت بیشتر نیست اما به دلیل دست خالی تلویزیون در برنامه‌های طنز انتخاباتی در فاصله‌ای بسیار اندک تا انتخابات، ارزش دیدن دارد. پس امیدوارم خودتان را از آن محروم نکنید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی