گالری گردی به وقت بهمن

حسن ختامی از «مرا به نام خطاب کن» تا «خیابان انقلاب»

سمیه دهقان زاده
روزنامه‌نگار

 زمستان در بعد شگفت‌انگیز و نسبی زمان در حال گذر است و در درندشتی پایتخت حتی با سرعت بیشتری هم می‌گذرد‌. در این میان چه چیز بهتر از به تماشا ایستادن هنری از جنس تجسمی در گالری‌های پایتخت. پس بی‌حرف پیش، این شما و این گلچین نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی که چشم هر هنردوست در این عرصه را نوازش می‌کند.

فرهنگستان هنر
نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ تا ۳۰ بهمن جاری همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ و در روزهای جمعه و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای عموم مخاطبان است. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شده است.

فرهنگسرای اشراق
 به مناسبت ایام دهه فجر، نمایشگاه عکس «خیابان انقلاب» تا ۳۰ بهمن در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه، ۵۰ عکس از کتاب «پوسترهای انقلاب اسلامی» به نمایش گذاشته می‌شود. انتشارات سوره مهر کتاب «پوسترهای انقلاب اسلامی ایران» با پژوهش محمدرضا توکلی صابری و با مقدمه نورالدین زرین‌کلک را به چاپ رسانده است.  کتاب «پوسترهای انقلاب اسلامی ایران» بخشی از تاریخ ایران را  طی سال‌های ١٣٥٧ تا ١٣٦٤ به نمایش می‌گذارد. این پوسترها، اطلاعات تاریخی، جامعه شناختی و هنری زیادی در بردارند.
 این کتاب شامل ۵۸۶ پوستر است که مؤلف از دیوارهای شهر تهران برداشته است. به علاوه پوسترهایی که از انجمن گرافیک ایران، مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و از منابع دیگر تهیه کرده است.
این پوسترها برحسب موضوع در چهل و دو گروه طبقه‌بندی شده‌اند، سپس این گروه‌ها در زیر سه عنوان کلی روزهای انقلاب اسلامی، شخصیت‌های انقلاب و موضوعات انقلاب در کتاب تنظیم شده‌اند.

گالری خاک
نمایشگاه گروهی «الگوریا» که آثاری از علی اتحاد، مسعود اخوان‌جم، مجتبی رمزی، گلناز فتحی، شهرام کریمی، هوراد گرجی و بهداد لاهوتی به نمایش گذاشته است، در گالری خاک به آدرس خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک تا ۳۰ بهمن بجز شنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۲۰ به علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی، برقرار است.
گالری در ریشه ۲۹
دومین بخش نمایشگاه ویدیو اینستالیشن «مرا به نام خطاب کن» با آثار محمد پرویزی تا ۲۷ بهمن بجز یکشنبه‌ها ساعت ۱۸ تا ۲۲، در گالری ریشه ۲۹ (پلتفرم ریزوم) به نشانی الهیه، خیابان آقابزرگی، روبه روی بانک آینده، جنب بانک خاورمیانه، پلاک ۳۱ به نمایش عموم درمی‌آید‌.

گالری زیرزمین دستان
نمایشگاه انفرادی ملیکا شفاهی با عنوان «لاله» تا ۶ اسفند جمعه‌ها ساعت ۱۳ تا ۲۰ و سایر روزها ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برپاست.

گالری ژاله
نمایشگاه انفرادی «سرزمین تروماهای پلاستیکی تهران» تا ۲۷ بهمن در گالری ژاله واقع در خیابان سمیه، بعد از خیابان مفتح، بن‌بست پروانه، پلاک 4 برقرار است.
در بیانیه این نمایشگاه آمده: با توجه به تئوری پلاستیسیته، مغز انسان را می‌توان به عنوان یک واحد پلاستیک تصور کرد. پلاستیک، ماده‌ای است که مقاوم در برابر از شکل افتادن، منعطف در شکل پذیری و دارای قابلیت انهدام و انفجار از درون خود نیز هست. این مفهوم به معنای توانایی شکل‌پذیری و تغییر در پاسخ به شرایط مختلف محیطی است و تنها به انعطاف‌پذیری در مقابل شرایط محیطی اشاره نمی‌کند. درک این مفهوم به تمامی نگرش من به دنیای پیرامون را تغییر داده و درهای ذهنم را به فانتزی جدیدی گشود. مغز، که همیشه به عنوان ساختار صلب و ثابت در نظر گرفته می‌شد، اکنون به نظرم نرم و منعطف می‌آید. از این رو، می‌توان به این نتیجه رسید که هرآنچه با مغز در ارتباط است، می‌تواند رفتار پلاستیکی داشته باشد.  موقعیت‌های تاریخی، اگر صلبیت خود را حفظ کنند، به زخم‌هایی تکراری و رنج‌آور تبدیل می‌شوند. اما اگر در درون خود منهدم شوند و فرم جدیدی بیابند، به رویدادی معاصر بدل خواهند شد. هر فرد می‌تواند براساس تجربیات شخصی‌اش نگاهی متفاوت به رویدادهای تاریخی داشته باشد. افراد با مغز پلاستیک این قابلیت را دارند که تجربیات گذشته خود را معناپذیرتر کرده و از آنها برای درک درست تاریخ استفاده کنند و تاریخ را به عنوان یک واقعیت پویا و تغییرپذیر بنگرند.

گالری سیحون
نمایشگاه گروهی «ویتامین S» تا چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲، در گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ برای مخاطبان پابرجاست.

گالری اُ
نمایشگاه انفرادی «علی صادقی» تا اول اسفند در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه برقرار است.

جستجو
آرشیو تاریخی