مدیر دیجیتون:

تأمین محتوای ایرانی مهم‌ترین چالش سکوهای نمایش خانگی است

زینب رازدشت
روزنامه‌نگار

 سکوهای فعال شبکه نمایش خانگی، در حرکت به سمت تولید محتوای جذاب و دوبله اختصاصی رقابتی منحصر به فرد دارند که به ‌واسطه آن فعالیت یک سکو می‌تواند میان مردم برجسته شود.سکوی نمایش خانگی «دیجیتون» از جمله سکوهای فعال در حوزه کودکان است که تا کنون توانسته است مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند.«ایران جمعه» در خصوص این سکوی نمایش و مشکلات و دغدغه ­های موجود، گفت‌و‌گویی با مصطفی ری­پور مدیرعامل مجموعه دیجیتون انجام داده­ است که در ادامه می‌خوانید.
 
سکوی نمایش دیجیتون تا چه اندازه به محتوای منتشره اهمیت می ­دهد؟
 سکوی دیجیتون ویژه کودکان و خردسالان از سال 95 شروع به فعالیت کرده است. در هفت سال گذشته، برنامه­ های تولیدی مختلفی داشته­ ایم و توانسته­ ایم تا سال 1402 به 750 هزارتا مشتری در ماه برسیم. این رقم نشان دهنده این است که ما بزرگترین سکوی مرتبط با کودکان در کشور هستیم.دیجیتون شامل نمایش کارتون، سرگرمی، بازی و انیمیشن است و با توجه به دغدغه ­های والدین، آموزش ­های تحصیلی را تولید کردیم تا کودکان، هم درس بخوانند و هم کارتون تماشا کنند. مدارس هم از این بخش استقبال بسیاری کرده ­اند.
 
معیارهای‌تان برای انتخاب تولیدات خارجی و نشر آن در دیجیتون چه مواردی است؟
 از آن زمانی که کارمان را شروع کردیم، غالب محصولاتی که در دسترس کودکان و نوجوانان بود، خارجی بودند یعنی نزدیک به 98 درصد محتوا خارجی بود.

 ما توانستیم با همکاری تولیدکنندگان داخلی، محصولات را خریداری کنیم و این رقم را به 80 درصد برسانیم.
موضوعی که وجود دارد این است که تولید محتوای خوب ایرانی کار سختی است و چالش ­های خاص خود را به همراه دارد. البته ما تولیدکننده نیستیم و ناشر هستیم اما با استودیوهای تولید بویژه انیمیشن همکاری می ­کنیم.
در خصوص محتوای خارجی سعی کردیم قدری محدودتر از سایر پلتفرم‌­ها و سکوهای کودک، برای انتشار عمل کنیم و هر محتوایی را در سکوی دیجیتون قرار ندهیم. به شدت مخالف سانسورهای بسیار محتوای خارجی هستیم زیرا زمانی که با چنین محتوایی روبه‌رو هستیم می‌­توانیم آن را انتشار ندهیم. این مسأله بهتر از آن است که بخواهیم سانسورهایی را انجام دهیم. این موضوع چندان مطابق ذائقه مخاطب نیست.
اصل ماجرا این است که در کنار محتوای خارجی که حجم غالبی دارند به سراغ محتوای ایرانی برویم اما به هرحال باید با واقعیت کنار آمد و هر آنچه را وجود دارد عرضه کرد.
 
با توجه به اینکه نسل جدید متفاوت از نسل­ های گذشته است. چه تدابیری در انتخاب محتوا اتخاذ کرده ­اید؟
 تولید محتوا یک فعالیت بلندمدت است. سرعت دوبله ­ها به پای سرعت انتشار محتوای خارجی نمی­ رسد و آنقدر محتواها به سرعت تولید می ­شوند که حد ندارد.
ما پایشی را انجام می­ دهیم مبنی بر اینکه محتوایی را در اختیار کودکان قرار می ­دهیم که در طول زمان طولانی، جریان تولید محتوا رخ دهد تا ذائقه مخاطب تغییر کند. پس از یک ماه یا یک سال کار به جایی نمی ­رسد و رمز موفقیتش در تولید محتواست.
زمانی که از تولید محتوا می­ گوییم هدف با مجموعه­ های دولتی و نگاه حاکمیتی یکی است. ما باید مسیر تولید محتوا را تسهیل کنیم تا حجم تولیدات افزایش یابد. ما باید در طول دو تا سه سال 50 کاراکتر ایرانی خلق کنیم. امروز چه تعداد کاراکتر ایرانی خلق کرده ­ایم؟
زمانی که کاراکترهای جدید خلق می­ شود بنا به ذائقه مخاطبانش این کاراکترها طرفداران خود را پیدا می­ کند. رمز این موضوع اقتصاد محتواست.
پس از انقلاب اسلامی شاهد هستیم که سود و منفعت در تولید محتوا بوده تا اینکه در انتشار باشد. تولیدکننده به هر میزانی که هزینه تولید را پرداخت کرده است، سود خود را برداشت می ­کند. متأسفانه انتشار چندان اهمیتی ندارد و برای کسی چندان مهم نیست. اگر این منوال تغییر نکند، تا به ابد این روند را شاهد هستیم.
زمانی که اقتصاد، محتوا، تولید و عرضه درست شود و شاهد تولیدات مناسب باشیم و از طرفی هم مخاطب با استقبال از تولیدات، هزینه آن را پرداخت کند، مسیر درستی سر راهمان قرار می‌گیرد. البته باید گفت که مشخصاً در مراحل اولیه دولت باید حمایت کند.
 
مخاطبان شما در سن حساسی هستند. قدری از میانگین سنی مخاطبان­تان برای­مان بگویید؟
 10 درصد از مخاطبان­مان دو تا سه سال هستند. حدود 20 درصد از آنها در میانگین سنی سه تا هفت سال یعنی پیش از دبستان قرار دارند اما بخش اعظمی از مخاطبان­مان را بین 7 تا 10 سال تشکیل می ­دهند. همچنین بخش کوچکی از مخاطبان­مان بزرگسالان هستند.
 
هم‌اکنون چه میزان نشر محتوا دارید و برای آینده چه برنامه ­ای در نظر گرفته­ اید؟
هم‌اکنون 500 هزار دقیقه در دیجیتون محتوا بارگذاری کرده ­ایم. برای سال آینده درنظر داریم ماهانه سه تا پنج هزار دقیقه محتوای جدید خارجی منتشر کنیم.
همچنین چند محتوای ایرانی را آماده انتشار داریم که انتشار آن را از چند ماه آینده آغاز خواهیم کرد. این امر همراه با برگزاری پویش و کمپین خواهد بود. محصول جدیدی را پیش رو برای نوجوانان با عنوان کمیک بازی داریم. از آنجا که کار محتوا برای نوجوانان سخت است این محصول کمیک بازی را برای آنها تولید کرده ­ایم که ترکیب محتوا با گیم است که بزودی در سکوی دیجیتون نشر خواهیم داد که امیدواریم از آن استقبال شود.
این کمیک بازی یک محصول همراه با خلاقیت بوده که در کل ایران بی‌نظیر است.
 
عمده ­ترین مشکلی که عموماً سکوهای نمایش دارند، چه مواردی است؟
مهم­ترین دغدغه‌­مان تأمین محتوای ایرانی است. دومین دغدغه­ ای که با آن روبه‌رو هستیم رقابت ­های دولتی است. از آنجا که ما بخش خصوصی هستیم و از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده ­ایم، طی این سال­ها شاهد رویش سکوهای دولتی یا شبه دولتی هستیم که البته بعد از دو سال حذف می­ شوند. البته طی این سال­ ها هم ما یاد گرفته‌­ایم که هیجان زده نباشیم و هیجانی عمل نکنیم.
به نظر می­ رسد اگر ظرفیتی در کشور وجود دارد بهتر است این ظرفیت در حمایت از بخش خصوصی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار بگیرد و در نهایت سکوی نمایشی که موفق است، منفعت آن هم به دولت برسد.
دغدغه سوم ما قانونگذاری و تصمیم‌گیری است. به هرحال بخش مهمی از درآمد سکوها مرتبط با شبکه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات است.
محتوایی که باید روی شبکه ملی ایجاد شود، هر قانونگذاری مستقیم و غیرمستقیم این موضوع را خراب می ­کند.
امیدواریم این سه چالش مبنی بر تأمین محتوای ایرانی، رقابت بخش دولتی و قانونگذاری برای صاحبان سکوهای نمایش خانگی حل شود.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی