فیلی و فیگی و کبوتر!

مو ویلمز و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش

زهرا بزرگ‌زاده
 روان‌شناس کودک

آن لحظه که بچه‌ها ما را غافلگیر می‌کنند و یک حرف عجیب غریب می‌زنند، گویی ما را با جهان شگفت‌انگیز درونشان آشنا می‌کنند که همیشه درش به روی ما باز نیست. بعضی کتاب‌ها و شخصیت‌های داستان‌ها همین حالت شگفت‌انگیز را در ما بیدار می‌کنند. شخصیت‌هایی مهربان، بانمک، خوش ذوق و لطیف، قبلاً در همین بخش، از کتاب «به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند» صحبت کرده بودیم. کبوتر یکی از همان شخصیت‌هاست. شبیه بچه‌ها فکر می‌کند، بهانه‌های آنها را دارد و گاهی همان حرف‌های شگفت‌انگیز را می‌زند.
نویسنده این مجموعه جذاب، مو ویلمز است. جالب است بدانید که از همین نویسنده یک سری کتاب‌های پرفروش دیگر نیز در بازار موجود است؛ داستان‌های فیلی و فیگی.
فیلی و فیگی دو دوست هستند که در ارتباط شان چیزهای زیادی برای آموختن هست. یک روز سر یکی از کلاس‌هایم با کودکان ۳ تا ۵ سال، سر سفره خوراکی، بچه‌ها با چالش جدیدی روبه‌رو شدند: آیا باید خوراکی خوشمزه‌مان را به دوستانمان تعارف کنیم؟! قطعاً دل کندن از آن خوراکی خوشمزه که از صبح منتظر بودند آن را بخورند خیلی سخت بود اما نگاه بچه‌های دیگر که دلشان از خوراکی آنها می‌خواست هم آزاردهنده بود. این چالشی غریزی است. کودکان دیر یا زود و باوجود هر ترفندی، با این چالش مواجه خواهند شد. برای اینکه بتوانم این مسأله را در کلاس بررسی و احساسات هر دو طرف را برای دیگری ترجمه کنم، تصمیم گرفتم این کتاب را بخوانم: «داستان‌های فیلی و فیگی: من، تو و بستنی» در این کتاب فیلی یک بستنی خوشمزه می‌خرد و به محض اینکه می‌خواهد آن را بخورد یاد فیگی می‌افتد؛ نکند او هم دلش بستنی بخواهد؟ او از همین لحظه درگیر همین چالش بزرگ می‌شود. چه طور بستنی خودم را با کسی قسمت کنم؟ آن قدر فکر‌ها و احساسات مختلف را تجربه می‌کند که بستنی‌اش آب می‌شود! در همان لحظه فیگی سر می‌رسد! حدس بزنید چه چیزی در دست داشت؟ بله، یک بستنی خوشمزه. فیگی بی‌فکر و بی‌مقدمه بستنی را به فیلی تعارف می‌کند و فیلی با خوشحالی می‌پذیرد و باز، تقریباً مثل پایان تمام کتاب‌های این مجموعه، یاد می‌گیرد دوستی از هر چیزی، حتی بستنی خوشمزه، ارزشمندتر است.
این مجموعه ۱۱ جلد دارد که جلد یازدهم آن تازه به بازار آمده و داستان خیلی جالبی دارد! فیلی و فیگی این بار می‌فهمند که درون یک کتاب‌اند و کودکی دارد آنها را می‌بیند!!
خواندن این مجموعه‌­ها برای کودکان ۳-۵ سال جالب است و بهتر است انتخاب کتاب‌ها مسأله‌محور باشد. هر دوی این مجموعه‌ها با محوریت مهارت‌های زندگی نوشته شده است. مجموعه فیلی و فیگی اما برای مهارت‌های زیرمجموعه ارتباط مؤثر، انتخاب بهتری است. نحوه خوانش کتاب‌ها مهم است و اگر با اصول قصه‌خوانی کودک خوانده شود قابل درک‌تر خواهد بود.
کتاب‌های مجموعه کبوتر را انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به چاپ رسانده و مجموعه فیلی و فیگی را نشر پرتقال منتشر کرده است. خبر مهم و جالب اینکه عروسک‌های فیلی و فیگی و کبوتر در بازار موجود است و خودتان بهتر می‌دانید که بیرون آمدن شخصیت‌های یک کتاب از بین کاغذها چقدر زیاد جالب و شگفت‌انگیز است!

جستجو
آرشیو تاریخی