شهید صالح العاروری در گفت‌وگو با «ایران»:

ایران همیشه به مردم فلسطین و مقاومت کمک کرده است

گفت‌وگو:مختار حداد - سردبیر روزنامه الوفاق/ شهید شیخ صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به‌تازگی به شهادت رسید را می‌توان یکی از مهم‌ترین و مؤثرین فرماندهان حماس دانست که تأثیرات عمیق و برجسته‌ای در حوزه عملیاتی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی داشت. ایشان از بنیان‌گذاران گردان‌های القسام بود و سالیان بسیاری را در اسارت گذراند و پس از تبعید به خارج فلسطین، نقش اساسی را در تقویت دوباره فعالیت مقاومت در کرانه ایفا کرد. او به عنوان نماد اصلی فرماندهان مقاومت در کرانه باختری در سالیان اخیر معرفی شده و همچنین در حوزه میدانی ابتکارات بزرگی را ارائه و اجرا کرد.
صهیونیست‌ها در این سال‌ها ایشان را بارها تهدید به ترور کردند که آخرین این تهدیدها تابستان امسال بود.
در 31 اکتبر امسال صهیونیست‌ها منزل این شهید در کرانه باختری را منهدم کردند، اما شیخ صالح تأکید کرد این اقدامات او را از راه مقاومت متوقف نخواهد کرد؛ مسیری که در نهایت پاداش شهادت را خداوند متعال نصیب این فرمانده بزرگ و مخلص کرد. ایشان همیشه می‌گفت در راه آزادی فلسطین تقدیم جان یک افتخار است. این شهید گرامی در این سال‌ها بارها به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. در این سال‌ها این افتخار را داشتیم که با ایشان گفت‌وگوهایی در تهران یا بیروت داشته باشیم. آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوهای اختصاصی روزنامه‌های ایران و الوفاق با این شهید بزرگوار است. نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در رأس هیئت بلندپایه‌ای از اعضای دفتر سیاسی این جنبش به ایران سفر کرده بود (آبان 1386) در گفت‌وگویی با «ایران» اهداف این سفر را تشریح کرد.
صالح العاروری درباره هدف سفر و روابط کنونی جنبش حماس با جمهوری اسلامی ایران گفت: این سفر براساس علاقه حماس و در راستای سفرهای ما در چارچوب تقویت روزافزون روابط با ایران صورت گرفته است. وی با اشاره به توافق «آشتی ملی» که میان گروه‌های فلسطینی در قاهره صورت گرفته است، افزود: این توافق بر وضعیت فلسطین تأثیرگذار است و ما امیدواریم دارای منشأ خیر باشد. در همین چارچوب درباره تحولات مسئله فلسطین با دوستان و هم‌پیمانان‌مان در مشورت هستیم، به چند کشور سفر و آن‌ها را از جزئیات این موضوع مطلع کردیم.
این مقام حماس افزود: همچنین آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش در تماس با رهبران برخی کشورهای عربی و اسلامی گزارشی از تحولات اخیر ارائه داد ونظرات آنان را نیز شنید؛ ما از همه می‌خواهیم به ما کمک کنند تا آشتی ملی به موفقیت برسد.

 روابط ممتاز ایران و حماس
العاروری درباره روابط حماس با ایران هم گفت: روابط ما با جمهوری اسلامی بسیار عالی و در بهترین وضع خود است. جمهوری اسلامی همیشه و در هر حالت و زمانی به مردم فلسطین و مقاومت کمک کرده است. ایران از قوی‌ترین حامیان فلسطین است. کشورهای دوست و برادر دیگری نیز هستند که به فلسطین کمک می‌کنند، اما آنچه ایران را متمایز می‌کند، حمایت ایران از مقاومت است.
نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به پرسشی درباره وجود شرایطی درباره خلع سلاح مقاومت در توافق آشتی ملی، گفت: در توافق‌نامه آشتی ملی اشاره‌ای به موضوع مقاومت و سلاح آن نشده است ودرباره آن هیچ اختلاف و مناقشه‌ای نیست. برخی شاید در این مورد نظراتی را ارائه می‌کنند، اما این رژیم صهیونیستی است که می‌خواهد شرایطی را بر ما تحمیل کند؛ از جمله قطع روابط با ایران، اعتراف به وجود رژیم صهیونیستی (به رسمیت‌شناختن آن) وخلع سلاح مقاومت. ولی ما شروط دشمن صهیونیستی را رد می‌کنیم و می‌گوییم این آشتی میان فلسطینیان است و هیچ ارتباطی به صهیونیست‌ها ندارد.

 سوریه حامی تاریخی فلسطین
این مسئول بلندپایه در جنبش حماس در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت حماس به سوریه به عنوان کشوری که سال‌ها میزبان مقاومت بوده است، گفت: ما وقتی این بحران و جنگ را در سوریه می‌بینیم متأسف می‌شویم و امیدواریم اوضاع سوریه به روال عادی خود بازگردد؛ چون سوریه برای فلسطین از منظر تاریخی همیشه یک رکن تاریخی در حمایت از مسئله فلسطین بوده است و ما امیدواریم سوریه بار دیگر به آرامش برسد و به جایگاه خود در مسائل جهان اسلام بازگردد.
نایب رئیس جنبش حماس در پاسخ به پرسشی درباره تبادل اسرا با صهیونیست‌ها نیز گفت: این بار نیز ما پیروز این تبادل خواهیم بود و اسرای خود را آزاد خواهیم کرد. اما در حال حاضر مذاکرات برای تبادل صورت نگرفته است؛ چون مسئول پرونده مذاکرات در رژیم صهیونیستی در اعتراض به مواضع منفی دولت نتانیاهو استعفا کرده و به‌تازگی فرد جدیدی جایگزین وی شده است.

 اسرای خود را آزاد خواهیم کرد
وی ادامه داد: مواضع ما روشن است اما درباره جزئیات سخن نخواهیم گفت؛ چون هر چیزی و اطلاعاتی قیمتی دارد، ولی درنهایت ما مطمئن هستیم اسرای خود را آزاد خواهیم کرد.
العاروری در پاسخ به پرسش دیگری درباره اقدام برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: حرکت به این سمت و سو تأسف‌بار است و این اقدامات درحالی صورت می‌گیرد که سرزمین فلسطین و مقدسات آن تحت اشغال است. ما مخالف هرگونه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی هستیم و این به مثابه خدمت مجانی به این رژیم است.

ملت‌های اسلامی و عربی مخالف عادی‌سازی روابط
این مقام حماس افزود: ما می‌دانیم ملت‌های اسلامی و عربی مخالف هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس هستند و از دولت‌های آن‌ها می‌خواهیم خود را با خواست و اراده ملت‌هایشان هماهنگ کنند. دولت‌های عربی و اسلامی باید بدانند رژیم غاصب، اشغالگر است و باید در مقابلش ایستاد، نه اینکه روابط با این رژیم را عادی کرد.
معاون دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص گزینه‌های مقاومت فلسطین در سایه حملات وحشیانه صهیونیست‌ها گفت: از روزی که پروژه اشغالگری آغاز شد، مقاومت در فلسطین یک انتخاب طبیعی و مشروع و انتخاب اول و مؤثر ملت‌ها در مقابله با اشغالگری است و بدون شک این مسیرمجاهدتی و تاریخی را تغییر نخواهیم داد. بنابراین با هرگونه حضور صهیونیست‌ها در فلسطین و جنایات آنان نسبت به فلسطین با قدرت مقابله خواهیم کرد، صهیونیست‌ها در ایران، سودان، عراق و تونس حملات تروریستی و عملیات ترور دانشمندان و رهبران را انجام داده‌اند و همه کشورها را علیه ایران تحریک می‌کنند و این موجود نامشروع که رژیم صهیونیستی است، اینجاست تا شرارت وفتنه‌گری را در کل منطقه رواج دهد.
وی افزود: این سهم ماست که در دل این منطقه مورد هدف باشیم و از این‌رو مقاومت می‌کنیم و از همه ملت‌ها می‌خواهیم تا پایان دادن به این طرح صهیونیستی از ما حمایت کنند و در این مقاومت شریک ما باشند.

حاج عماد مغنیه در مسیر مقاومت وجهاد
شهید شیخ صالح العاروری در مصاحبه دیگری که با ایشان در حاشیه حضور در مراسم دهمین سالگرد شهادت حاج عماد مغنیه که با حضور شهید سلیمانی برگزار شد، (در بهمن 1386) گفت: رحمت خدا بر شهید حاج عماد مغنیه و همه شهدا، خدا ایشان را با شهادت برگزید.
العاروری افزود: این مرد بزرگ در مسیر درست که مسیر مقاومت و جهاد و تعالی تعالیم الهی و مسیر قدس شریف که محل معراج پیامبر(ص) است، قدم برمی‌داشت و پایان این مسیر پیروزی به یاری خداوند متعال و پرچیده شدن رژیم اشغالگر صهیونیستی از فلسطین خواهد بود.
ایشان در پاسخ به پرسش بنده درباره حملات رژیم صهیونیستی به سوریه گفتند: صهیونیست‌ها از بحران واقعی رنج می‌برند و از حضور قوی و دائم جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان در منطقه و قدرتمند شدن روزافزون مقاومت در غزه و کرانه باختری وقدس شریف ناراضی هستند. از سوی دیگر به دنبال استفاده از ترامپ هستند. بعضی از رژیم‌های عربی نیز آماده عادی‌سازی روابط با آن‌ها هستند تا مسئله فلسطین را از یاد ببرند. وی افزود: ساقط کردن هواپیمای صهیونیستی توسط سوریه تحول مهمی است که فشار را بر صهیونیست‌ها بیشتر می‌کند.

با هر سلاحی با صهیونیست‌ها مبارزه می‌کنیم
و در آخرین مصاحبه‌ام با ایشان در آبان 1401 در بیروت درباره شدت گرفتن مقاومت در کرانه و تحقق هدف مسلح شدن کرانه باختری گفت: ملت ما خسته نمی‌شود وسلاح را زمین نمی‌گذارد و به مبارزه ادامه خواهد داد؛ یک بار با سنگ جنگید و روزی با چاقوها و روزی با اسلحه و روزی هم با مواد منفجره.  هر بار هر سلاحی که به دستش برسد، با این دشمن تا آزادی قدس شریف خواهد جنگید.
شیخ صالح العاروری درباره وضعیت بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی گفت: این بحران در رژیم صهیونیستی نشان ضعف و نابودی است.
وی درباره عملیات تبادل اسرا نیز تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم اسرا را آزاد کنیم و آزادی اسرا یک اولویت برای جنبش حماس است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی