روایت دختر شهید خالد منصور از پدر مجاهدش

پدر محجوب

«براء منصور» دختر شهید خالد منصور، در اولین سالگرد شهادتش گفت‌وگویی داشت که در آن با توصیف پدر شهیدش گفت: «ملاقات‌های خانوادگی ما به دلیل تدابیر امنیتی شهید و شرایط نظامی ناشی از اشغال، ناگهانی و نامنظم بود. او در مدت کوتاهی که به منزل می‌‌آمد به امور ۸ فرزندش رسیدگی می‌کرد و مادرم با تماس‌های تلفنی و بر عهده‌گرفتن مسؤولیت‌ها سعی کرد به نوبه خود، فرزندان را آن‌طور که شهید می‌خواهد تربیت کند.
 او اضافه کرد: «شش سال اول کودکی من به دلیل کار جهادی و وضعیت امنیتی، در نبود پدرم گذشت، اما او برای جبران آن غیبت، در بزرگسالی من تلاش کرد. او همراهی‌های زیادی با من داشت که باعث شد خاطرات زیادی از او و حتی یاران شهیدش در ذهن من نقش ببندد. پدرم غریب بود اما مثل کوه استوار بود.»
 «براء» درباره بارزترین خصوصیات شهید منصور گفت: «پدرم، مهمان‌ خجالتی من بود و وقتی وارد خانه من می‌شد نه از ترس تعقیب دشمن صهیونیستی، بلکه به‌خاطر آداب مهمان‌نوازی و زحمت پذیرایی، مدت زیادی پیش ما نمی‌ماند مبادا که باعث مزاحمت ما شود. علاوه بر این، او اصرار داشت که نوه‌ها شب را در خانه‌اش بگذرانند و همیشه در تماس‌های تلفنی روزانه یا حتی اواخر شب، به دنبال گفت‌وگو با آن‌ها بود.»
 وی افزود: «پدرم اگرچه تحصیلات خود را به پایان نرسانده بود، اما مشتاق بود که از طریق مطالعه و به اشتراک‌گذاشتن آن با ما آموزش را کسب کند. تصمیم گرفت زبان عبری را بیاموزد، بنابراین ما را موظف کرد که به مطالعه او توجه کنیم. او یک بار نام من و هفت برادرم را به زبان دشمن نوشت تا با زبان جدید هرچقدر اندک، آشنا شود.»
 پدرم در خانه ما کتابخانه بزرگی داشت که صدها کتاب را در خود جای داده است. برخی از آن‌ها را پس از بررسی و مطالعه به دیگران اهداء کرده اما به دلیل مشغله‌های، فکری قادر به مطالعه کتب دیگران نبود.
 دختر شهید منصور در خصوص روزهای پایانی و شهادت پدرش گفت: «توصیف آن لحظه، دردناک و سخت است چون انتظار داشتیم در عملیات دیگری، خبر عروج او را دریافت کنیم.»
 به دلیل شرایط آن زمان، اجازه ملاقات ما وجود نداشت و تنها سه برادرم که در جای دیگری زندگی می‌کردند با پدرم خداحافظی کردند؛ وقتی سحر می‌خواستیم بخوابیم به‌طور اتفاقی خبر شهادتش را از اخبار فوری رادیو شنیدیم. منتظر تکذیب این خبر بودیم اما پدرم با شهادتش این اخبار را تأیید کرد. او پیش از این، در 29 دسامبر 2021 میلادی و 5 ژانویه 2022 میلادی، در رسانه‌های فلسطینی و عربی ظاهر شد و هویت خود را با نام و چهره فاش کرد و اعلام کرد که «مقاومت در اولین فرصت با دشمن مقابله خواهد کرد و او چهره ما را از نزدیک خواهد دید.»


منابع:
• الوفاق، ابنة القائد خالد منصور تتحدث عن الأب المثقف فی ذكراه الأولى، ۱۲ اوت ۲۰۲۳.م

جستجو
آرشیو تاریخی