قهرمان ورزش، موشک، پهپاد و رسانه

مردی که بر راه‌های آسمان مسلط بود

فرمانده شهید «خالد منصور» با نام کامل «خالد ‌سعید شحاده منصور» در ۱۴ اوت ۱۹۷۵ میلادی در شهر رفح در خانواده‌ای از پناهندگان فلسطینی متولد شد. منصور هم‌زمان با وقوع اولین انتفاضۀ فلسطین در سال ۱۹۸۷ میلادی به جنبش جهاد اسلامی پیوست و سال‌ها در مواضع نظامی آن ارتقا یافت. خالد منصور را می‌توان برنامه‌ریز اصلی عملیات‌های استشهادی در انتفاضۀ الاقصی در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی دانست.

آغاز راه: «هل من مبارز»
خالد منصور از ابتدای ورود به فعالیت‌های جهادی، خوش درخشید؛ تاآنجاکه نگارندۀ این متن بر این باور است که او لحظه‌به‌لحظۀ حیات خود، آن وقت که در مسیر جهاد قدم برمی‌داشت، فریاد «هل من مبارز» سر می‌داد؛ به‌همین‌دلیل صهیونیست‌ها از سایۀ او هراس داشتند. خالد منصور با آن روحیۀ قوی جهادی، فعالیت جهادی‌اش را در نوار غزه و در سال ۱۹۸۷ از طریق جنبش و چهارچوب‌های دانشجویی جنبش جهاد اسلامی و با فعالیت گرم و مستمر در راهپیمایی‌ها، پرتاب سنگ و برگزاری عملیات‌های پرتاب کوکتل‌مولوتف به‌سمت خودروهای اشغالگر، دیوارنویسی‌های وسیع، نصب پوستر و دعوت به مبارزه دربرابر اشغالگران و قیام در همۀ راه‌ها و میدان‌ها آغاز کرد.

پلکانی که به آسمان می‌رسید 
 او با این انگیزه که تشکیلات جهاد اسلامی او را به خواستۀ ابدی‌اش یعنی شهادت در راه خدا می‌رساند، مراتب مختلف نهضت مبارزه را به‌سرعت و با انرژی طی کرد تا اینکه به اولین دستگاه نظامی نهضت جهاد اسلامی که در آن زمان «سیف‌الاسلام» نامیده می‌شد، پیوست. همچنین او با تشکیل دومین دستگاه نظامی «مجاهدان مسلمان»، فوری به عضویت آن درآمد و مأموریت فرماندهی این بخش را به عهده گرفت که این آغاز فرماندهی خالد منصور بود.

اسطورۀ ورزش و تلاش 
منصور فقط یک فرمانده و فعال جنبش نبود؛ بلکه به ورزش به‌ویژه به بدن‌سازی علاقه بسیاری داشت و در آن درخشیده بود و در بین جوان‌ها و هم‌دوره‌ای‌هایش هم در این زمینه شهرت داشت. خالد منصور در رشتۀ ورزشی بدن‌سازی دو بار در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۷ میلادی، موفق به کسب مدال‌های طلا و قهرمانی فلسطین شد.

ایده‌پرداز تشکیل «گردان‌های ‌القدس»
خالد منصور در حین کار خود به‌عنوان مجاهد در قسمت «نیروهای مجاهد اسلامی» پس از انجام یک عملیات جهادی که منجر به کشته‌شدن سه نظامی صهیونیست شد، در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین دستگیر و زندانی شد. وی برای بیرون‌آمدن هرچه‌قوی‌تر، سربلندتر و مصمم‌تر از زندان، با درنظر‌گرفتن هدایت خشم و ظلم خود علیه صهیونیست‌ها، شروع به توسعۀ فعالیت خود کرد. خالد منصور، با همراهی هم‌رزمانش، اولین تأثیر را در تأسیس «گردان‌های القدس»، شاخۀ نظامی جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه را داشت و در آنجا در تشکیل هسته‌های نظامی فعالیت می‌کرد.

مغز متفکر نظامی
ابومنصور مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های شهادت‌طلبانه و تک‌تیراندازی بود که شهرک‌های صهیونیستی مستقر در اطراف رفح را هدف قرار داد که بسیاری از این عملیات‌ها با تک‌تیراندازی شهید «رامی سلامه» انجام شد. در این عملیات‌ها تعدادی از مجاهدان علاوه بر بمباران خودروها و جیپ‌های رژیم صهیونیستی، باعث کشته‌شدن تعداد زیادی از افسران و سربازان اشغالگر و شلیک راکت و خمپاره به‌سمت مناطق اشغالی در جریان انتفاضۀ الاقصی 
شدند.

نخبۀ موشکی مقاومت
همان‌طورکه شهید «حسن تهرانی‌مقدم» برای ایرانیان اسطوره موشک‌سازی و توسعۀ صنایع موشکی ایران است و همان‌گونه که شهید «یحیی عیاش» و شهید «عدنان الغول» در نیروی موشکی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، حماسه‌آفرین شدند «خالد منصور» هم پرچم‌دار نیروهای موشکی و توسعۀ زیرساخت این واحد در گردان‌های ‌القدس بود.
 سردار خالد منصور به‌همراه هم رزمان و فرماندهان خود، جهش بزرگی در توسعۀ زیرساخت‌های گردان‌های القدس به‌ویژه درزمینۀ ساخت موشک‌های بومی انجام داد و دامنۀ موشک‌سازی از طریق او و هم‌رزمانش گسترش یافت. این موشک‌ها پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته‌اند به عمق سرزمین‌های اشغالی فلسطین برسند. فرمانده ابومنصور، موشک‌های زیادی را وارد رسته‌های نظامی جهاد اسلامی کرد که مهم‌ترین آن‌ها موشک‌های میان‌برد القدس بود که باعث هلاکت ده‌ها و همچنین گرفتن صدها زخمی از میان سربازان دشمن و شهرک‌نشینان صهیونیست شد.
مردی که آسمان را بیش از زمین می‌شناخت
بخشی از عملیات‌هایی که شهید منصور به همراهی هم‌رزمانش فرماندهی کردند از این قرار است:
1. عملیات موشکی زلزله در فوریه ۲۰۰۶ میلادی
2. عملیات موشکی المرصاد در آوریل ۲۰۰۶ میلادی
3. عملیات موشکی الوفا در نوامبر ۲۰۰۶ میلادی
4. عملیات موشکی رز سرخ در ژانویه ۲۰۰۷ میلادی
فرمانده ابومنصور به‌همراه هم‌رزمانش بر نبردهایی که گردان‌های القدس انجام دادند، ازجمله نبرد «مژده‌هی پیروزی» و نبرد «آسمان آبی» نظارت می‌کردند. همچنین وی در نبرد «شکست سکوت»، نبرد «بنیان مرصوص» و نبردهای دیگر، فرماندهی یگان موشکی گردان‌های القدس در نوار غزه را برعهده داشت. خالد منصور یکی از رهبرانی بود که دائم در آرزوی توسعۀ کار نظامی و صنایع دفاعی کیفی بود و نقشی قوی داشت.

بنیان‌گذار جنگ‌افزارهای بی‌سرنشین 
 خالد منصور به یکی از رفقای خود در تشکیلات، بسیار ارادت داشت که در مسئلۀ شهادت با هم رقابت داشتند. المنصور با همراهی مهندس و فرمانده شهید «عوض‌القیق» اولین سنگ‌بنای ساخت «اسلحه‌های بی‌سرنشین» را در گردان‌های القدس گذاشت. این دو فرمانده پروژۀ تولید اولین پهپاد را در ژانویۀ ۲۰۰۸ آغاز کردند. فرمانده خالد منصور برای به‌دست‌آوردن افتخار پیشگام‌بودن، آفرینش و نوآوری جاه‌طلب بود و همیشه با ذهنی باز برنامه‌ریزی می‌کرد. مهندسین این پروژه، هواپیماهای بدون سرنشین را طی سالیان متمادی توسعه دادند تازمانی‌که پس از استفاده از آن‌ها، ارزش نظامی خود را از طریق تجربۀ عملیاتی ثابت کردند و برای اولین‌بار دو خودرو نظامی صهیونیستی را با هواپیما در نبرد «حمم البدر» در سال ۲۰۱۹ میلادی هدف قرار دادند.

ابتکار راه‌اندازی «یگان ویژه»
شهید خالد منصور به نقش اصلی یگان‌های ویژه زبده و نخبه در نبرد با دشمن صهیونیستی اعتقاد داشت. 
 وی به‌دلیل نفوذ و واردکردن خسارات به نیروهای دشمن، یکی از اصلی‌ترین پیشنهاددهندگان ایدۀ تأسیس یگان ویژۀ گردان‌های القدس از سال۲۰۰۳ میلادی بود که منجر به تأسیس «یگان ویژۀ نخبگان» شد. او در سال‌های آخر حیاتش شخصاً بر گزینش و آموزش این نیروهای زبده به‌ویژه پس از انتصاب به رهبری منطقۀ جنوب نظارت می‌کرد. همچنین او بیشتر وقت خود را صرف آموزش آن‌ها به انجام عملیات فرود در پشت خطوط دشمن و مقابله با صهیونیست‌ها کرد.

ایجاد رسانه‌های جنگی
فرمانده خالد منصور، یکی از بنیان‌گذاران یگان رسانه‌های نظامی در گردان‌های قدس به‌شمار می‌رود. این یگان به‌عنوان شبکه‌ اطلاع‌رسانی مقاومت راه‌اندازی شد که هدف اصلی آن برجسته‌سازی چهره گردان‌های القدس بود. محتوای رسانه‌ای تولیدشده توسط این یگان، شامل بیانیه‌های نظامی، ارائه‌های تصویری، نماهنگ‌ها و گزارش‌های ویژه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، رسانه‌ها و اماکن عمومی بود.

فرماندهی که انسانیت را ترویج می‌کرد
خالد منصور با افراد ساده و نیازمند و فقیر نزدیک بود و دغدغه‌ها و آرزوهای آنان را احساس می‌کرد و در جبهه‌های مختلف به‌همراه قهرمانان رزمنده در میدان حضور داشت و وضعیت آنان را بررسی می‌کرد و بر آماده‌سازی و بازپروری آنان نظارت می‌کرد. محبت و دیدار او با همه در مناسبت‌های خاص با وجود مشغلۀ کاری قطع نمی‌شد و اگر یک روز غیبت می‌کرد، فردی را به نمایندگی می‌فرستاد و در حمایت از جوانی که در شُرف ازدواج بود، کوتاهی نکرد و در کنارش ایستاد و در عملیات‌ها هم به مجروحین آرامش می‌داد.

مردی که شهادتش کام همه را تلخ کرد 
سرانجام مردی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شخصاً او را تهدید به مرگ کرده بود، شامگاه ۶ اوت ۲۰۲۲ میلادی در شهر رفح در جریان حمله رژیم موقت اسرائیل به نوار غزه در جریان حمله به یک محلۀ مسکونی که در آن هفت نفر شهید و ده‌ها نفر مجروح شدند، ترور شد.
 تیم‌های نجات پس از ساعت‌ها عملیات جست‌وجو، به پیکر مطهر او در زیر آوار رسیدند. خالد منصور همیشه می‌گفت: «مرگ یا شهادت فی‌سبیل‌الله در دفاع از وطن، مرگ شگفت‌انگیز و جاودانگی شگفت‌انگیزتر است و جان‌دادن انسان در این راه، پیروزی بزرگی است.» پس از آن نبرد، بحث «وحدت میدان‌ها» آغاز شد که در آن گردان‌های القدس طعم قدرت خود را به دشمن چشانیدند و شهرهای صهیونیستی را با تولیدات و اختراعات شهید خالد منصور ویران کردند.

منابع:
• المیادین، من هو‌الشهید القائد خالد منصور الذی اغتالته «إسرائیل» فی رفح، ۷ آگوست ۲۰۲۲.م
• سرایا القدس، خالد منصور، قائد عسكری فذ أذاق العدو بأس جهاده ولهیب نیرانه، شنبه 20 آگوست 2022.م
• 1405961، خبرگزاری مهر، شهید «خالد منصور» که بود؟، ۱۶مرداد ۱۴۰
 

جستجو
آرشیو تاریخی