شهید علی الغالی: فرمانده متعهد در سایه

مرد موشکی فلسطین

شهید «علی حسن الغالی» ملقب به ابومحمد در سال 1975 میلادی در شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه دیده به جهان گشود. او از اوایل دهه 1990، به جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیوست و سپس به عضویت صفوف نظامی گردان‌های القدس درآمده و از اولین کسانی بود که عضو یگان‌های شهادت‌طلب شد.

عملیات‌های نظامی و مسوولیت‌ها
سردار الغالی قبل از بر عهده‌گرفتن مسوولیت فرماندهی نیروی موشکی و جانشینی سردار شهید «خالد منصور» از سال 2019 (که منصور به سمت فرماندهی منطقه جنوب تعیین شد)، در گردان‌های القدس، وظایف متعددی بر عهده داشت، به عنوان مثال:
1- او در ایجاد یگان موشکی در گردان‌های القدس مشارکت داشت و از سال ۲۰۱۰ میلادی، به عنوان معاون این یگان فعالیت می‌کرد.
2- وی بر آموزش مجاهدین یگان‌های موشکی و تمرینات شلیک نظارت داشت.
3- فرمانده از سال ۲۰۰۲ میلادی، شخصاً در عملیات پرتاب راکت از غزه به سمت شهرک‌ها و اعماق سرزمین اشغالی شرکت داشت و بر استقرار و پرتاب موشک‌های فجر ۵ در سال ۲۰۱۲ میلادی، مستقیماً نظارت کرد.
4- علی الغالی از همراهان محبوب شهید «خالد منصور» و نزدیک‌ترین فرد به وی در مدیریت یگان موشکی و سال‌ها معاون او بود.
5- شهید الغالی، مسوولیت نیروی موشکی جنبش جهاد اسلامی را بر عهده گرفت و به‌عنوان جانشین شهید «خالد منصور» که پیش از او طی بمباران هوایی منزلی در شهر رفح در جنوب نوار غزه توسط نیروهای اشغالگر ترور شد، منصوب شد.
6- شهید علی الغالی در سال ۲۰۱۹ میلادی، به عضویت شورای نظامی گردان‌های القدس درآمد و چند بار از سوء قصد جوخه‌های ترور صهیونیست‌ها به‌ویژه در نبرد سیف‌القدس در ماه مه‌سال ۲۰۲۱ میلادی جان سالم به در برد اما به‌شدت مجروح شد.
7- شهید الغالی فرمانده فجر و مسئول شلیک راکت‌ها، از جمله موشک‌های سنگین و دوربرد، به‌عنوان بخشی از نبرد «انتقام آزاد» توسط مقاومت فلسطین در پاسخ به تجاوزات اشغالگران علیه فلسطین بود.

ذهن درخشان و خلاق
فرمانده علی الغالی به‌عنوان یکی از ذهن‌های درخشان و خلاق در عرصه فنی شناخته می‌شد که در ساخت موشک‌اندازهای زمینی و قابل حمل سرآمد بود. وجه دیگری که این فرمانده را متمایز می‌کرد، تعهد وی به کار در سایه، کاملاً مخفیانه و با حضور محدود در محافل مردمی و رسانه‌ای بود. این در حالی است که شهید الغالی به دلیل نقش پررنگش در مقاومت در برابر اشغال، همواره در زمره «تحت تعقیب‌ها» بود لذا اشغالگران در اردیبهشت 2021 میلادی در نبرد «سیف‌القدس» تلاش کردند او را هدف قرار دهند. این عملیات جراحت شدیدی بر پیکر او بر جا گذاشت اما مانع از آن نشد که وی همچنان در رأس کار جهادی خود باقی بماند.

خانواده فداکار سردار
سردار علی الغالی، از خانواده‌ای بود که از فداکاری در راه مقاومت دریغ نکردند. او یک برادر به نام محمد هم دارد که از سال 2002 میلادی در زندان‌های فلسطین اشغالی در بازداشت به سر می‌برد و به اتهام شرکت در عملیات کماندویی در حال گذراندن حکم ۲۵ سال زندان است. در دوره اول که عملیات نظامی در نوار غزه آغاز شد با توجه به کمبود امکانات فنی و مالی، سردار طلاهای همسرش را فروخت و پول آن را برای خرید سلاح در روزهای انتفاضه دوم اهدا کرد. یک منبع در رسانه‌های جنگی به گردان‌های القدس گفت: «دو نفر از آنها که همراه شهید الغالی بودند نیز در عملیات ترور به شهادت رسیدند: برادرش «محمود حسن الغالی» و خواهرزاده‌اش «محمود عبدالجواد منصور».

روایت شهادت
با ادامه درگیری‌ها بین گروه‌های مقاومت و رژیم غاصب اسرائیل در روز پنجشنبه 11 می‌2023 میلادی، آژیر‌های هشدار در شهرک‌های صهیونیست‌نشین فعال شد و صهیونیست‌ها چهارمین فرمانده جهاد اسلامی را طی ۳ روز به شهادت رساندند. جنبش جهاد‌اسلامی فلسطین، بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای از شهادت «علی حسن الغالی» عضو شورای نظامی این جنبش و مسئول یگان موشکی خبر داد.
 بر اساس این بیانیه، این فرمانده در حمله بامدادی امروز به شهر «حمد» واقع در غرب «خان‌یونس» در نوار غزه به شهادت رسیده است. با شهادت این فرمانده، شمار ‌شهدای میدانی جهاد اسلامی طی سه روز، به چهار تن افزایش یافت و «علی الغالی» به یاران شهیدش «جهاد الغنّام»، «خلیل البهتیمی» و «طارق عزالدین» پیوست.
 مردم فلسطین، پیکر شهید «علی الغالی» فرمانده یگان موشکی فجر در «گردان‌های القدس» را به همراه پیکر برادر و خواهرزاده شهیدش در خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه تشییع کردند.

در مسیر شهدا
مسلم است شهادت، فرماندهان مقاومت به رهبری جنبش جهاد اسلامی فلسطین را از ادامه راهشان باز نمی‌دارد. رسانه‌های جنگی گردان‌های القدس، ویدئویی از این یگان موشکی منتشر شد که نشان می‌داد موشک‌ها در میان پرتابگرها به‌ویژه از نوع «بُراق‌ـ85» آماده حمله به عمق جبهه داخلی سرزمین‌های اشغالی بودند. «ابوحمزه» سخنگوی این یگان نیز گفت: «هزار فرمانده، جانشین این فرمانده می‌شوند و این یگان، شوالیه‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت که راه آن‌ها را ادامه می‌دهند.»
 مقاومت فلسطین بلافاصله به این ترور بزدلانه جواب داد و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را موشک‌باران و شمار زیادی از صهیونیست‌ها را روانه پناهگاه‌ها کرد. «یاسمین الغالی» دختر شهید، در گفت‌وگویی یادآور شد: «در تمام جنگ‌هایی که علیه غزه انجام می‌شود جهان در سکوت، نظاره‌گر این جنایت و تجاوز است. در جنگ اوکراین، همه در دنیا اعم از عرب‌ها و خارجی‌ها از اوکراین دفاع می‌کنند اما در برابر غزه ساکتند و حتی عرب‌ها از ما طرفداری نمی‌کنند! کسی از شما توقع مبارزه و جنگیدن ندارد، به ما فقط سلاح بدهید ما خودمان از مقدسات و کشورمان دفاع کنیم.»
 ابوعلی الغالی پدر شهید علی الغالی هم در گفت‌وگویی تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی فقط زبان زور و قدرت را می‌فهمد. صهیونیست‌ها آگاه باشند هر گاه کسی شهید می‌شود، هزاران فلسطینی دیگر به جای او آماده شهادت می‌شوند.»

منابع:
• المیادین، من هو الشهید القائد علی حسن الغالی الذی اغتالته "إسرائیل" فی غزة؟، 11 می‌2023.م
• سما الاخباریه، من هو الشهید علی الغالی الذی اغتالته إسرائیل فجراً؟، ۱۱ می‌۲۰۲۳.م
• 837119، جهان‌نیوز، شهادت علی حسن الغالی، فرمانده واحد موشکی جهاد اسلامی،
• شبکه العالم، دختر فرمانده شهید فلسطینی: به ما سلاح دهید تا خودمان از مقدسات‌مان دفاع کنیم، پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
 

جستجو
آرشیو تاریخی