جهاد اسلامی فلسطین و تغییر معادلات؛ پادشاه لخت است!

مهدی خالدی

کارشناس مسائل غرب آسیا

داستان «پادشاه لخت» را احتمالاً شنیده‌اند. ماجرای خیاطی که رندانه وعدۀ لباس ویژه را به شاه می‌دهد و ادعا می‌کند فقط حلال‌زاده‌ها قادر به دیدن آن هستند؛ حال آنکه اصلاً لباسی در کار نیست و از وزیر گرفته تا تک‌تک مردم، جرأت بیان حقیقت را نداشتند. پایان قصه ولی با افشاگری کودکی همراه است که صادقانه فریاد می‌زند: «پادشاه لخت است»، فریادی که همۀ ذهن‌ها را بیدار و دروغگو را رسوا می‌کند! 
ماجرا شرح‌حالی بر این روزهای رژیم صهیونیستی است. قدرت نظامی نخست خاورمیانه، جایگاه چهارم نیروی هوایی دنیا، تنهادموکراسی خاورمیانه و همۀ این واژه‌های دروغین و پرطمطراق، تلاشی ازسوی غرب درراستای مشروعیت‌سازی برای رژیمی است که در منطقه هیچ مشروعیتی نداشت. خانۀ عنکبوت اما برای فروپاشی به نسیمی بند بود؛ بادی که با «طوفان‌الاقصی» برپا شد و تزلزل اسرائیل را بر همگان اثبات کرد.
جنگ ترکیبی علیه رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵مهرماه) کلید خورد؛ نبردی کم‌نظیر با مشارکت همۀ اضلاع درونی و بیرونی مقاومت. حضور دوشادوش رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی در تقابل با صهیونیست‌ها تعبیر عینی وحدت میدان‌هاست. امروز در کنار گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس که می‌توان آن را قوی‌ترین و تأثیرگذارترین جریان نظامی مقاومت فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی در بیست سال گذشته دانست، سرایاالقدس (گردان‌های قدس) شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز یکی دیگر از گروه‌های تأثیرگذار در عملیات اخیر بود.
جهاد اسلامی را می‌توان از قدیمی‌ترین جنبش‌های مقاومتی فلسطین دانست. این جنبش در سال1979 ازسوی شهید فتحی شقاقی متشکل از جوانان فلسطینی محصل در دانشگاه‌های مصر و با الگوبرداری از انقلاب اسلامی و مشی امام‌خمینی(ره) پایه‌گذاری شد. جهاد در دهۀ80 میلادی به‌مرور به یک گروه مبارز مسلحانه تبدیل شد. پس از ترور شقاقی در مالت ازسوی موساد در سال1995، رمضان‌‌عبدالله شلح، رهبری جنبش را در اختیار گرفت و درپی بیماری و درگذشت وی، زیاد نَخاله در سال۲۰۱۸م به دبیرکلی جنبش منصوب شد. جهاد اسلامی بر اصولی مانند به‌رسمیت‌نشناختن رژیم صهیونیستی، مخالفت با راه‌حل دو دولت و ورودنکردن به سیاست تأکید دارد. این گروه کاملاً یک جنبش مقاومتی و متکی بر قدرت نظامی است. از جنگ بیست‌ودوروزۀ2009 تا هشت‌روزۀ2012 و سپس نبرد پنجاه‌ویک‌روزۀ سال2014، جنبش با انجام عملیات‌های مختلف، وزن و جایگاه بسیار بیشتری پیدا کرد. جهاد اسلامی در عملیات طوفان‌الاقصی که به هلاکت ۱۴۰۰ اسرائیلی و به‌اسارت‌درآمدن چندصد صهیونیست منجر شد نیز مشارکت فعالی داشت. جنبش اعلام کرده است بیش از سی اسیر اسرائیلی در اختیار دارد.
افزایش بازیگری جهاد اسلامی به‌عنوان نیرویی مُصر بر راه مقاومت در مقابله با اشغالگری باعث شد تا صهیونیست‌ها طی چند سال اخیر برای حذف این گروه دست‌به‌کار شوند. در این مسیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چندی‌پیش مدعی شد اسرائیل در حال تلاش برای اجرای یک «عملیات چندساله ترور» برای حذف فیزیکی سران مقاومت بعد از اتمام جنگ غزه است. تل‌آویو در گذشته در ترور برخی فرماندهان جهاد اسلامی ازجمله فتحی شقاقی، عِصام بَراهَمه،‌هانی عابد و... موفقیت‌هایی به دست آورده، اما در سال‌های اخیر باوجود روی‌کار‌آمدن رهبرانی از دل تشکیلات نظامی، در این امر ناکام مانده‌ است؛ حتی حملات هوایی گسترده به غزه در طول بیش از هفتاد روز جنگ بی‌امان، ضعف بانک اطلاعاتی اسرائیل را در شناسایی موقعیت فرماندهان مقاومت اثبات کرد. برای جبران و سرپوش‌گذاشتن بر این شکست، اشغالگران در چندین نوبت به جنگ روانی روی آوردند‌ و مدعی فرار فرماندهان مقاومت از غزه شدند؛ دسیسه‌ای که با بیرون‌آمدن تصاویر فرماندهان مقاومت در جبهۀ نبرد و همچنین اعتراف اسرای صهیونیستی مبنی‌بر ملاقات مستقیم با یحیی سنوار در درون تونل‌های حماس کاملاً شکست خورد.
حال قافیه تا جایی بر صهیونیست‌ها تنگ شده که طبق گزارش مجلۀ+972 که از سال2010 به تهیۀ گزارش‌های تحقیقی دربارۀ فلسطین مشغول است، رژیم در تلاش برای بهره‌برداری از سیستمی به نام «هابسورا» یا «گاسپل» در هدف‌قراردادن رهبران مقاومت فلسطین است. این سیستم تا اندازه زیادی برمبنای هوش مصنوعی طراحی شده است و می‌تواند بانک اهداف را به‌صورت اتوماتیک و با سرعتی که قبلاً امکان‌پذیر نبود، تولید کند؛ مسیری که برخی از آن به «یک کارخانۀ ترور جمعی» تعبیر کرده‌اند.
اما باوجود این تلاش‌ها، واقعیات میدانی از بربادرفتن حیثیت سیستم اطلاعاتی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی در نبرد اخیر حکایت دارد. طوفان‌الاقصی با غافل‌گیری کامل شد و ارتش اسرائیل نتوانست آن را کشف و خنثی کند. این امر بیانگر موفقیت جهاد اسلامی و دیگرگروه‌های مقاومت در خنثی‌کردن ساختارهای پرمدعای اطلاعاتی و حفاظتی و فائق‌آمدن بر دیوارهای بزرگ بتنی چندلایه محصور با موانع الکترونیکی و نیز دوربین‌های مدرن کنترلی ارتش اسرائیل در مرز نوار غزه است. در عملیات مذکور مشخص شد که ساختار جاسوسی و شیوۀ کسب اطلاعات ارتش اسرائیل و سازمان شاباک علیه فلسطینی‌ها ناکارآمد بوده و گروه‌های مقاومت، حفاظت اطلاعات را به‌خوبی رعایت کرده‌اند. فلسطینی‌ها توانستند نفوذی‌ها را از تشکیلات و سازمان‌های مقاومت پاک‌سازی و جاسوسان اسرائیلی را با دقت شناسایی کنند. ازسویی مبارزان جهاد در جریان عملیات طوفان‌الاقصی توانستند همۀ اهداف طرح‌ریزی‌شدۀ خود را محقق سازند. آن‌ها به پایگاه‌های نظامی اسرائیل در هفت شهرک صهیونیست‌نشین دسترسی پیدا کردند و توانستند بیش از دویست صهیونیست ازجمله بیش از صد نفر از نظامیان اسرائیلی را اسیر کرده و به سلامت، آن‌ها را به مقرهای خود در نوار غزه منتقل کنند؛ به‌طوری‌که اسرائیل تاکنون نفهمیده است که آن‌ها در کجا و در چه مکان‌هایی نگهداری می‌شوند! طبق گزارش منابع صهیونیست، در عملیات طوفان‌الاقصی حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی ازجمله بیش از ۳۰۰ نظامی کشته‌ شده و بیش از 3هزارو500 نفر از آن‌ها نیز زخمی شده‌اند. این تلفات بالاترین تلفات اسرائیل طی همۀ جنگ‌های گذشته ظرف یک‌روز است. فلسطینی‌ها همچنین توانستند در جریان حمله مقداری از اسناد و مدارک اسرائیلی‌ها را با خود به نوار غزه منتقل کنند که این اقدام می‌تواند کیفیت و کمیت اطلاعات فلسطینی‌ها را از دستگاه‌های جاسوسی و نیز ارتش اسرائیل بهبود بخشد.
درنهایت اینکه با بالارفتن آمار شهدا و گسترۀ ویرانی‌ها در باریکه غزه زیر تهاجم افسارگسیخته اشغالگران، در مقاطعی، برخی با طرح این پرسش شبهه‌برانگیز که مگر مقاومت اسلامی به عواقب کار خود در حمله به رژیم اشغالگر فکر نکرده بود، سعی کردند دستاوردهای بزرگ حماس و جهاد اسلامی در طوفان‌الاقصی را زیرسؤال ببرند. باوجوداین حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، 18مهرماه در دانشگاه افسری امام علی(ع) به کلیدواژۀ مهمی اشاره کرده و فرمودند: زلزلۀ ویرانگر ۱۵مهر، یک شکست اطلاعاتی و نظامی ترمیم‌ناپذیر برای رژیم صهیونیستی است. بله، این اصل ماجراست. طوفان‌الاقصی برکات بسیاری داشت؛ از تعبیرشدن واقعیت وحدت میدان‌ها میان اضلاع مقاومت در غزه و سرتاسر منطقه گرفته تا تغییر دکترین رژیم صهیونیستی از آفندی به پدافندی و بسیاری ثمرات دیگر که کم‌کم نمایان شده و نابودی نهایی رژیم اشغالگر را رقم خواهد زد؛ ان‌شاءالله.
 

جستجو
آرشیو تاریخی