محبتی که عطر شهادت داشت

سِرّ دلبران

«بهاء ابوالعطاء» معروف به «ابو سلیم»، از فرماندهان تأثیرگذار گردان‌های قدس که به «بمب ساعتی» هم مشهور بود به شهید الخواجه ارادت بسیار داشت. او در سالگرد شهادت الخواجه متنی بدین مضمون نوشت: «ابو عرفات محمود الخواجه، از بنیانگذاران دستگاه نظامی جهاد اسلامی است که در پی چند عملیات نظامی قهرمانانه علیه اشغالگران، چهار بار از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل و دو بار توسط تشکیلات خودگردان فلسطین دستگیر شد. شهید ابوعرفات دارای شخصیتی سرسخت، صلابت و اراده‌ای تزلزل‌ناپذیر و شجاع بود. در سادگی و فروتنی و عشق شدید به مردم متمایز بود و همیشه لبخندی زیبا بر لب داشت. او یک مرد نظامی بلندپایه بود و خطرناک‌ترین عملیات نظامی را برای مقاومت فلسطین طراحی کرد. وی بر رازداری در عمل و تعهد به اجرای آنچه از مجاهدین خواسته شده بود، تمرکز داشت و سعی داشت اقدام نظامی، بیشتر علیه سربازان اشغالگر باشد تا شهرک‌نشینان. تأثیری که شهید محمود بر مقاومت فلسطین گذاشت، نیروی بیشتری برای ادامه راه و عشق بیشتر به شهدا و درس‌گرفتن از جانفشانی‌های آنان است و این‌که ما همیشه از شمشیر جلاد قوی‌تر هستیم و باید به جهاد و مقاومت ادامه دهیم تا تمام سرزمین فلسطین آزاد شود. پیامی که من به مقاومت در سالگرد شهادت ابوعرفات می‌فرستم این است که از رویکرد او نسبت به اقدام نظامی و اخلاق و رفتار او با مردم پیروی کنند.»

از زبان برادر
«ابو ابراهیم الخواجه» برادر شهید «محمود الخواجه» می‌گوید: «شهید بهاء ابوالعطاء آن‌قدر به ابوعرفات عشق می‌ورزید که عکس‌هایش از حضور در مراسم عروسی او را نگه داشته بود و عکس‌های ابوعرفات هم تا زمان شهادتش نزد او بود. ابوسلیم با وجود مشغله و وظایف بزرگی که بر عهده داشت، مشتاق حضور در مراسم سالگرد شهادت سردار محمود الخواجه بود و در تمامی فعالیت‌های بزرگداشت این سالگرد شرکت کرد. اگر به خاطر تواضع و محبت ابوعرفات به مردم نبود، او چنین مقام و منزلتی را به دست نمی‌آورد؛ او در میان مردم ناشناس بود و وقتی به شهادت رسید حتی بسیاری از فرزندان جهاد اسلامی و نزدیکانش هم از فعالیت‌های امنیتی و کار جهادی او چیزی نمی‌دانستند تا اینکه اعلام شد ابوعرفات، فرمانده نظامی گردان‌های القدس بوده است.»

روایت مادر
 «ام یوسف» مادر سردار شهید محمود‌ الخواجه در سالگرد شهادت فرزندش در گفت‌وگویی تأکید کرد که همچنان و در هر لحظه و در هر موقعیتی، به یاد فرزندش است و هر اتفاقی هم که بیفتد هرگز از ذهن او خارج نمی‌شود.»
 مادر در حالی که از فراق فرزندش اشک می‌ریخت گفت:«محمود، جوانمرد بود و نیکی را دوست داشت و به همه از کوچک و بزرگ احترام می‌گذاشت. او شجاع بود و از مرگ و زندان نمی‌ترسید و با پدر و مادرش مهربان بود. ما در همه مناسبت‌ها و موقعیت‌ها از او یاد می‌کنیم. ابوعرفات نقش مهمی در گسترش آگاهی‌های دینی داشت، زیرا پسران را به مساجد می‌برد و به آنها قرآن و احکام نماز و چیزهای دیگر آموزش می‌داد.»
 ام‌ یوسف در مورد اینکه چه چیزی بیش از همه باعث افتخار او شده است، گفت: «زمانی که برای دیدار فرزندانم به زندان‌های اشغالی می‌رفتم، سربازان صهیونیست به من «ام‌محمود الخواجه» می‌گفتند و با عصبانیت از رفتار محمود، به من نگاه می‌کردند.» او گفت: «شهید محمود با رهبران مقاومت و دیگر جناح‌های فلسطینی رابطه‌ای عالی داشت، همان‌طور که با شیخ احمد یاسین و دیگر رهبران مقاومت ارتباط نزدیک داشت.»
پدر از زبان پسر
عرفات فرزند ارشد شهید محمود الخواجه نیز به نوبه خود تأیید کرد که از دست‌دادن پدرش تأثیر زیادی بر زندگی او داشته است، اگرچه او به پدرش بسیار افتخار می‌کند زیرا او رهبر و بنیانگذار ارتش جهاد اسلامی است. وی در ادامه سخنان خود گفت: «پدر در سه‌سالگی من ترور شد و از آن زمان به بعد احساس غرور و افتخار کردم زیرا فرزند مردی هستم که با عملیات جهادی خود اشغالگران را آزار داد و طعم بلاها را به آنها چشاند.»
 وی ادامه داد: «همه بر این امر گواهی می‌دهند که پدرم اثری بارز و حُسن شهرت از خود برجای گذاشت. او فردی جوانمرد، شجاع و به حقیقت متعصب بود و در برابر بی‌عدالتی سکوت نمی‌کرد.»


منابع:
• سرایا القدس، صور.. الشهید القائد "محمود الخواجة": حقاً إنه رجل لا یتكرر، ۲۲ ژوئن ۲۰۱۹
• وكالة شمس‌نیوز الاخباریة، وثیقة بخط ید الشهید القائد بهاء أبوالعطاء تروی نوادر جهادیة عن الشهید القائد محمود الخواجه، 23 ژوئن 2022

جستجو
آرشیو تاریخی