بررسی نقش عوامل مزدور موساد در ترور «ابوعرفات»

نفوذ

جزئیات ترور
 به گفته شاهدان عینی، این ترور بین ساعت شش و نیم تا 7 بامداد سال ۱۹۹۵ رخ داده است. خیابان‌ها خالی بود و فقط تعداد بسیار کمی از رهگذران که بیشتر آنها دانش آموزان بودند و برای امتحان به مدرسه ای در آن نزدیک می‌رفتند شاهد صحنه بودند. 
در میان شاهدان عینی، زنی حضور داشت که گفت: «در لحظه ترور ابوعرفات روی پشت بام خانه بودم و یک دستگاه پژو 404 را دیدم که رنگ آن بین آبی روشن و قهوه ای بود. آنها خیلی سریع از شیب خیابان به سمت محمود پایین آمدند و نقاب نداشتند، یکی از آنها از پشت سر محمود گلوله‌ای شلیک کرد و سپس از ماشین پیاده شدند. فرمانده محمود سعی کرد با وسیله نقلیه‌ای که در حال رانندگی‌اش بود به آنها ضربه بزند اما آنها به سرعت با گلوله‌های بیشتری از تپانچه با خفه کن به او شلیک کردند. او غرق در خون افتاد و ماشین با سرعت تمام حرکت کرد».
زن دیگری که محمود را پس از شلیک گلوله دید، گفت:« پسرم بیرون از خانه بود که صدای تیراندازی را شنیدم. فرزندم وحشت زده دوان دوان آمد و فریاد زد: «محمود را کشتند محمود را کشتند» بیرون رفتم تا محمود را دیدم که در پیاده رو دراز کشیده و در خون خودش غرق شده بود. شوهرم بیرون رفت تا محمود را حمل کند و او را با دیگران به بیمارستان ببرد. شاهدی که محمود را حمل می‌کرد ادامه می‌دهد: «برای حمل محمود دست‌هایم را زیر سر محمود گذاشتم و به‌خاطر اصابت گلوله‌ها از پشت سرش، انگشت‌هایم وارد جمجمه‌اش شد. داشت نفس‌های آخرش را می‌کشید که او را به سمت ماشین بردیم. قبل از رسیدن ما به بیمارستان، محمود نفس عمیقی کشید، سپس دنیا را به مقصد آخرت ترک کرد و زمین را به مقصد بهشت... در حالی که تکه‌هایی از سرش روی فرش ماشین پخش شده بود. خدا بعد از شهادتش او را رحمت کند. 9 گلوله به او اصابت کرد که یکی از آنها به سرش بین ابروها نفوذ کرد، گلوله دوم زیر چشمش بود و گلوله سوم به گردنش اصابت کرد و بقیه گلوله‌ها در سینه اش پخش شد».

 

تجسم زندگی فرمانده شهید محمود الخواجه
سفر زندگی از تولد و شهادت

جنبش جهاد اسلامی فلسطین و شاخۀ نظامی آن «سرایا القدس» کتابی را در بررسی زندگی شهید سردار محمود الخواجه با عنوان «سفر زندگی بین تولد و شهادت» منتشر کرده است. این کتاب که در مراسم رسمی سازمان‌دهی‌شده توسط جنبش جهاد اسلامی و شاخۀ نظامی آن سرایا القدس در شهر غزه رونمایی شده است، حاوی مصاحبه‌ها، شهادت‌ها و اسناد رسمی است که زندگی شهید الخواجه را روایت می‌کند. کتاب فضای گسترده‌ای را به صحبت دربارۀ نقش الخواجه در تأسیس شاخۀ نظامی جنبش جهاد اسلامی، «بخش» نیروهای اسلامی و توسعۀ آن از نظر تجهیزات، تأثیر و نقش بزرگ او در آن، الهام‌بخش او اختصاص داده است؛ شخصیت مجاهدان و مبارزان مقاومت و نظارت مستقیم وی بر اجرای بسیاری از عملیات‌های جهادی.
• جزئیاتی دربارۀ کتاب
این کتاب مستند، به قلم دکتر «ریاض ابو حشیش» و با استفاده از بیانات رهبران جنبش «جهاد» گردان‌های بیت‌المقدس و یاران و نزدیکان شهید خواجه به رشتۀ تحریر درآمده است. این کتاب شامل پنج فصل است و هر فصل شامل داستان و حکایتی است. این کتاب شامل گفت‌وگوها و مصاحبه با راویان شامل 300 شخصیت از شمال و جنوب تا شرق و غرب دور و همچنین شامل گفت‌وگو با رهبران همۀ گروه‌های فلسطینی است که رابطه‌ای قوی با شهید الخواجه داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی