ترور ابراهیم، نماد شکست صهیونیست‌ها

اسطوره جهاد

اسحاق رابین، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، پس از عملیات جهاد اسلامی در «بیت‌لید» که در تاریخ ۲۵ژانویۀ۱۹۹۵م (۱۳۷۳/۱۲/۶ش) انجام شد و منجر به کشته‌شدن ۲۲ اسرائیلی و زخمی‌شدن ۱۰۸ نفر دیگر شد، شخصاً دستور ترور دکتر فتحی شقاقی را صادر کرد. شهید فتحی شقاقی از سال‌ها پیش از انجام این عملیات، زیرنظر عوامل موساد بوده است. اوری ساگی، رئیس اطلاعات نظامی وقت اسرائیل، نسبت به انجام عملیات ترور دکتر فتحی شقاقی در دمشق به‌دلیل برانگیخته‌شدن خشم مردم سوریه هشدار می‌دهد و بر‌همین‌اساس عملیات ترور وی به خارج از سوریه منتقل می‌شود. دکتر فتحی شقاقی که به‌ندرت از دمشق خارج می‌شود، در روزهای ابتدایی ماه اکتبر دعوت‌نامه‌ای برای شرکت در کنفرانس «رهبران سازمان‌های هدایت‌کنندۀ جنگ‌های خیابانی» در لیبی دریافت می‌کند. در همین موقع موساد متوجه می‌شود که موسی مراره معروف به ابوموسی از جنبش فتح نیز قرار است در این کنفرانس شرکت کند و تصمیم می‌گیرد بدین‌وسیله از چگونگی سفر دکتر فتحی شقاقی باخبر شود.
عوامل موساد دو شیوه را برای ترور شهید شقاقی طراحی می‌کنند. در شیوۀ نخست پیشنهاد می‌شود که او را در جریان سفرش که از طریق «مالت» است، بربایند؛ اما به‌دلیل احتمال جنجال‌های بین‌المللی، رابین با آن مخالفت می‌کند. راه دوم، ترور مستقیم فتحی شقاقی در مالت است که اسحاق رابین بی‌درنگ با آن موافقت می‌کند.
بدین‌ترتیب عوامل موساد به مالت می‌روند و در فرودگاه این شهر، منتظر آمدنش می‌شوند؛ اما در هیچ‌کدام از سه پرواز مورد انتظار، دکتر شقاقی وارد فرودگاه مالت نمی‌شود و این امر موجب ناامیدی عوامل موساد برای ترور او می‌شود تا اینکه در لحظات آخر یکی از مأموران از طریق بی‌سیم به همکارانش اطلاع می‌دهد که آنجا یک نفر تنها روی صندلی نشسته است. سپس به فرد مدنظر نزدیک می‌شود و این‌بار اطلاع می‌دهد که این فرد بسیار شبیه فتحی شقاقی است؛ اما جرئت نمی‌کنند دست به کاری بزنند.
دکتر فتحی شقاقی یک ساعت در فرودگاه مالت منتظر می‌ماند و سپس عازم لیبی می‌شود؛ بدون اینکه بداند تحت‌نظر عوامل موساد است. در ۲۶اکتبر، برابر با ۴آبان، شهید شقاقی به مالت بازمی‌گردد. در ساعت۱۱:۳۰ با هدف رفتن برای خرید از مجموعه تجاری «مارک اند اسپنسر» از هتل محل اقامتش خارج می‌شود. پس از آن دکتر فتحی شقاقی که سه مرتبه به فروشگاه‌های مدنظرش می‌رود و عوامل موساد پس از حصول اطمینان از هویتش، او را تعقیب می‌کنند و درنهایت مقابل هتل محل اقامتش در این جزیره، دو مأمور موتورسوار با شلیک پیاپی سه تیر به مغزش، دکتر فتحی شقاقی، دبیرکل جهاد اسلامی، را به شهادت می‌رسانند.

تاوان سریع
باید یادآور شد که «اسحاق رابین» چند روز پس از شهادت دکتر فتحی شقاقی به وسیلۀ «ایگال عمیر» که یک صهیونیست تندرو بود، به سزای اعمال ننگینش می‌رسد و به درک واصل می‌شود. 

عزاداری سه‌میلیونی
اسحاق رابین جنایتکار با اعلام خوشحالی از ترور شهید دکتر فتحی شقاقی در لیبی، گفت: قاتلان برای یک نفر دلتنگ شده‌اند و عدالت بهشتی او را خوشحال نکرده است. در سحرگاه 31/10/1995، سوری‌ها به‌همراه جمعیت زیادی از مردم فلسطین و جنبش‌های اسلامی از همۀ جناح‌ها و گرایش‌ها در کل جهان عرب، پیکر شهید را تحویل گرفتند. پیکر شهید روز بعد پس از تبدیل‌شدن مراسم تشییع‌جنازه به جشن مقاومت، در مزار شهدای اردوگاه یرموک به خاک سپرده شد؛ درحالی‌که بیش از 3میلیون عزادار در میان شعارهای تهدید به انتقام و تسلیت شهادت، از وی استقبال کردند.

برخی منابع: 
• زینب امینی، فتحی برای شقاق در حکومت صهیونیسم، آبان‌ماه 1400
• ایرنا، شهید فتحی شقاقی؛ جان عزیزی که بر سر جهاد گذاشته شد، ۳ آبان ۱۳۹۹
• وحدت‌الاسلامیه، چگونه و چرا موساد شهید دکتر شقاقی را ترور کرد؟ شماره 14 4، دسامبر 2013.م

جستجو
آرشیو تاریخی