معرفی چند دمنوش مناسب فصل سرما

سرد و گرمی چشیده‌ام که مپرس

فاطمه زارع‌جعفری
نویسنده


 بسیاری از افراد از تمام شدن فصل تابستان و خلاصی از گرمای طاقت‌فرسای آن خوشحال هستند. اما پاییز و زمستان فقط هوای خنک و برف و باران‌های زیبا نیست.
 با شروع فصل سرما، نه تنها میل انسان به نوشیدن مایعات کم می‌شود و این بی‌میلی خشکی پوست و کم شدن آب بدن را به همراه می‌آورد، بلکه سیستم ایمنی بدن نیز در فصل سرما ضعیف‌تر می‌شود و ویروس‌ها مجالی برای جولان دادن
می‌یابند. افزایش آلودگی هوا در کلان‌‌شهرها نیز در این فصل آسیب‌های جدی به سلامت شهروندان وارد می‌کند. برای حفظ سلامت، تنظیم میزان مایعات بدن، پیشگیری از بیماری‌ها و کمک به درمان آنها، چیزی در دسترس‌تر و مؤثرتر از نوشیدن دمنوش‌های گیاهی نیست.
دمنوش‌ها از گل، ساقه، برگ و گاهی ریشه گیاهان ساخته می‌شوند. معمولاً دمنوش‌ها را با توجه به نوع گیاه به‌صورت جوشیدنی یا دم‌کردنی استفاده می‌کنند.
 هر دمنوش خواص متفاوتی دارد اما تقویت سیستم ایمنی بدن، خاصیت مشترک بسیاری از دمنوش‌های گیاهی است. در ادامه چند دمنوش گیاهی مناسب برای فصل سرما و تقویت سیستم ایمنی بدن را به شما معرفی خواهیم کرد و خواص هر یک را برخواهیم شمرد.
 


دمنوش بابونه
گیاه بابونه خاصیت آرام‌بخشی دارد. در شب‌های بلند زمستانی که بعضی افراد با بدخوابی و کم‌خوابی مواجه می‌شوند، دمنوش بابونه می‌تواند تأثیر خوبی بر تنظیم خواب افراد بگذارد. علاوه بر آرامش بخشیدن، دمنوش بابونه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. طرز تهیه دمنوش بابونه به این صورت است که مقداری گل بابونه خشک یا تازه را در قوری می‌ریزید و آب جوش را به آن اضافه می کنید. سپس می‌گذارید ده دقیقه دم بکشد. می‌توانید این دمنوش را با عسل و آب‌لیمو بنوشید.
 


دمنوش گل بنفشه
گل بنفشه خاصیت ضدسرفه دارد. هرچند شربت‌های گل بنفشه برای تسکین سرفه در داروخانه‌ها موجود هستند اما دمنوش این گیاه نیز در درمان سرفه‌های خشک بسیار مؤثر است. این دمنوش بسیار خوش‌طعم است و ترکیب آن با گل سرخ طعم آن را بی‌نظیر می‌کند.
برای تهیه این دمنوش می‌توانید گل بنفشه را  با آب جوش ترکیب کنید و ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. برای شیرین کردن آن می‌توانید از عسل استفاده کنید.
 


دمنوش آویشن
آویشن خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدسرفه دارد. در زمان سرماخوردگی این دمنوش برای باز شدن راه بینی نیز مناسب است.
برای تهیه دمنوش آویشن، آویشن خشک را در آب جوش بریزید و روی حرارت غیرمستقیم به مدت ده تا پانزده دقیقه قرار دهید. ترکیب آویشن و پونه می‌تواند روند درمان سرماخوردگی را تسریع کند و تنگی نفس و سرفه را زودتر بهبود ببخشد.

دمنوش زنجبیل
زنجبیل دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است. این گیاه طبع بسیار گرمی دارد و می‌تواند در فصل سرما دما بدن را بالا نگه دارد.
به همین دلیل دمنوش زنجبیل برای بالا بردن ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار مؤثر است. ترکیب زنجبیل و لیمو به‌دلیل وجود ویتامین C این تأثیر را بیشتر می‌کند، چراکه ویتامین C خود به تنهایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. عسل نیز به‌عنوان یک ضدسرفه می‌تواند به این ترکیب طعم و تأثیرگذاری بهتری بدهد.
دمنوش زنجبیل را می‌توان با زردچوبه نیز ترکیب کرد. حاصل این ترکیب دمنوشی است که با آنتی‌اکسیدانی قوی، در درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر عمل می‌کند.
دمنوش زنجبیل را می‌توان با تکه‌های زنجبیل تازه یا خشک شده و همچنین با پودر زنجبیل درست کرد. اگر برای تهیه این دمنوش از زنجبیل تازه استفاده می‌کنید می‌توانید مقداری زنجبیل را رنده کنید و دم کنید. اما یادتان باشد که پس از دم کشیدن حتماً دمنوش را از صافی رد کنید.
 


دمنوش نعنا
نعنا خاصیت ضدنفخ دارد و در فصل زمستان که خوردن غذاهایی با طبع سرد ممکن است به دردهای شکمی منجر شود، در رفع این دردها مؤثر است. همچنین دمنوش این گیاه در رفع گلودرد و گرفتگی بینی بخوبی عمل می‌کند و بهبود دهنده حالت تهوع و تب است.
به دلیل طعم تند گیاه نعنا اغلب دمنوش آن را در ترکیب با گیاهان و مواد دیگر درست می‌کنند. رازیانه، زنجبیل و عسل در ترکیب با نعنا دمنوش بی‌نظیری به دست می‌دهند که نه‌تنها نفخ و دردهای شکمی، دردهای عضلانی و سردرد را از بین می‌برد، بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و مقاومت در برابر سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. این دمنوش نیز به‌صورت دم‌کردنی
تهیه می‌شود.
 

 دمنوش گل‌ گاوزبان
گل گاوزبان تسکین‌دهنده اعصاب است. از ترکیب لیمو عمانی و گل گاوزبان دمنوشی مناسب برای سرماخوردگی تهیه می‌شود. تسکین گلودرد و اختلالات تنفسی، تنظیم ضربان قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن از اثرات این دمنوش است.
 بهترین روش تهیه دمنوش گل گاوزبان که خواص آن را بیشتر نمایان می‌کند این است که نیم ساعت آن را بجوشانید و سپس بگذارید ده دقیقه روی حرارت غیرمستقیم دم بکشد.

دمنوش به‌لیمو
به‌لیمو خاصیت ضدعفونی‌کنندگی
و ضداسپاسم دارد. این گیاه معطر بویی شبیه به بوی لیمو دارد. از خواص درمانی این گیاه می‌توان به رفع تپش قلب، استرس و خستگی‌های روحی، بی‌خوابی، سرماخوردگی و سرفه اشاره کرد. همچنین دمنوش این گیاه را می‌توان برای کاهش تورم و التهاب در بدن، محافظت از ماهیچه‌ها، تسکین درد معده و کاهش تب مورد استفاده قرار داد. این دمنوش نیز دم‌کردنی است البته نکته قابل‌توجه این است که این دمنوش برای افراد باردار و شیرده منع مصرف دارد.
 


دمنوش دارچین
دارچین خواص ضدالتهاب و ضدعفونی‌کنندگی دارد و اگر با گیاه گزنه ترکیب شود دمنوشی می‌سازد که برای درمان بیماری‌های باکتریایی بسیار مفید است. طبع گرم دارچین در گردش خون بیشتر و در نتیجه پیشگیری و درمان سرماخوردگی مؤثر است و در ترکیب با گزنه، سیستم ایمنی بدن را نیز بخوبی تقویت می‌کند.
طعم دمنوش دارچین کمی تند است و با لیمو و عسل می‌توانید علاوه بر بهتر کردن طعم دمنوش، اثرگذاری آن را نیز بیشتر کنید. برای تهیه این دمنوش چند تکه چوب دارچین را به همراه لیمو در آب جوش بریزید و بگذارید پانزده تا بیست دقیقه روی حرارت کتری دم بکشد. هنگام نوشیدن عسل را به آن اضافه کنید.
 


دمنوش اسطوخدوس
اسطوخدوس یا لاوندر گیاهی زیبا و خوش‌عطر است که خاصیت ضداضطراب دارد. دمنوش این گیاه در سلامت سیستم قلبی عروقی، درمان اختلالات کبد و مجاری ادراری و تسکین سرفه، سردرد و سرگیجه مؤثر است. همچنین دمنوش اسطوخدوس در رفع افسردگی فصلی که در فصل‌های سرد رایج‌تر است بخوبی عمل می‌کند. برای تهیه این دمنوش حرارت غیرمستقیم لازم نیست و کافی است مقداری از گیاه را در لیوانی آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. از ترکیب بابونه و اسطوخدوس نیز برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید استفاده کنید.
 


دمنوش مریم‌گلی
برگ‌های گیاه مریم‌گلی خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی دارد و دمنوش این گیاه خلط‌آور است. نوشیدن این دمنوش در زمان سرماخوردگی به تسکین گلودرد کمک می‌کند. همچنین این دمنوش در هضم غذا و تسکین درد معده، نفخ، اسهال و سوزش سر دل مؤثر است. برای تهیه دمنوش مریم‌گلی مقداری از گیاه را پانزده دقیقه روی حرارت بسیار کم بجوشانید. این دمنوش را در دوران بارداری و شیردهی مصرف نکنید و از مصرف طولانی‌مدت آن به‌دلیل احتمال بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب بپرهیزید.
 


دمنوش هل و زعفران
زعفران یک گیاه نشاط‌آور است و دارای طبعی گرم. این گیاه تقویت‌کننده قلب و کلیه‌ها، ضدسرفه و حساسیت است و برای کاهش سردرد نیز کاربرد دارد. همچنین با بالا بردن گردش خون در بدن دمای بدن را مخصوصاً در ناحیه شکم بالا می‌برد. ترکیب زعفران با هل می‌تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند.
 


دمنوش بادرنجبویه
بادرنجبویه گیاهی خوشبو است که دارای کافئین است. دمنوش این گیاه برای سرماخوردگی و آبریزش بینی مفید است. همچنین کاهش استرس، التیام زخم‌ها، درمان دندان‌درد و گوش‌درد، درمان تب و تهوع و درمان آنفلوآنزا از خواص دیگر این دمنوش است. برای درمان خستگی و آلرژی‌های فصلی نیز می‌توان از این دمنوش استفاده کرد.  برای تهیه دمنوش بادرنجبویه می‌توان از برگ‌های خشک یا تازه گیاه استفاده کرد. مقداری از گیاه را در آب جوش بریزید و بگذارید ده تا پانزده دقیقه دم بکشد.
 


دمنوش رزماری
رزماری خاصیت سم‌زدایی دارد. دمنوش این گیاه برای تسکین فشارهای عصبی و عضلانی و درمان خستگی مفید است و ادرارآور بودن از خواص دیگر این گیاه است. طرز تهیه دمنوش رزماری به این شکل است که آب در حال جوش را در قوری بریزید و به آن ۳۰ ثانیه استراحت
 بدهید.
سپس مقداری از گیاه را در آن بریزید و بدون گذاشتن روی حرارت اجازه دهید پانزده دقیقه دم بکشد. نوشیدن این دمنوش با خرما، عسل و توت خشک خواص آن را افزایش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی