ثبت بیش از 60 خبرنگار شهید در عملیات طوفان الاقصی ، تاریخ را به قضاوت می کشاند

6 نفر، 8 نفر،10 نفر...؛ اینچنین رقم‌ها افزایش می‌یابد، تا اینکه از عدد 60 عبور کرد. از همان روز یعنی پس از عملیات طوفان‌الاقصی، خبرهایی مبنی بر شهادت خبرنگارانی که در غزه مشغول تهیه گزارش بودند تا صدای مردم مظلوم غزه را به جهانیان برسانند، شاهد بودیم. تعداد شهدای خبرنگار هر روز بیشتر و بیشتر شد تا جایی که امروز تعداد شهدای غزه به بیش از 60 شهید رسیده است.

از آن روز که سیدحسن نصرالله وعده‌ای داد مبنی بر اینکه هرچه اسرائیل تلفات از ما بگیرد، به همان میزان انتقام می‌گیریم. همین اتفاق هم افتاد. بلافاصله بعد از شهادت آن دو خبرنگار، لبنان مقرر سربازان اسرائیلی را هدف قرار داد و گفت این حمله به انتقام خون خبرنگاران است. در این مدت شاهد بودیم که اسرائیلی‌ها به راحتی غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهند و سانسور خبری رسانه‌های رژیم صهیونیستی بیداد می‌کرد، به این معنی که کافی است یک خبرنگار از خبرگزاری داخلی و خارجی خودشان از این رژیم بخواهد یک عکس از شمال سرزمین‌های اشغالی به آنها مخابره کند، اصلاً چنین کاری نمی‌کنند؛ این یعنی سانسور خبری. این رژیم خبرنگاران شبکه المیادین را می‌زند می‌خواهد رعب و وحشت ایجاد کند، که هیچ خبرنگاری برای پوشش وقایع به آنجا نرود.
شهدای غزه در راه اطلاع‌رسانی شفاف از شرایط حاکم بر مردم مظلوم فلسطین از سوی رژیم غاصب صهیونیستی، به این مقام رسیدند.
دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه اعلام کرد که سلسله جنایات هدفمند رژیم صهیونیستی علیه اصحاب رسانه در جریان جنگ غزه از هفتم اکتبر گذشته همچنان ادامه دارد و تعداد آنها به بیش از 60 نفر رسیده است. اگر بخواهیم مروری بر خبرنگاران شهید داشته باشیم می‌توان به «آیات الخضور» خبرنگار فلسطینی اشاره کرد که در خانه‌ای در بیت لاهیا در شمال نوار غزه بر اثر بمباران‌های ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
همچنین «مصطفی الصواف»، روزنامه‌نگار برجسته و معاون سابق وزارت فرهنگ دولت فلسطین و «بلال جدالله» خبرنگار و مدیر بنیاد خانه مطبوعات غزه از دیگر شهدای خبرنگار هستند. الصواف پس از بمباران خانه‌اش در شهر غزه به همراه تعدادی از اعضای خانواده‌اش شهید شد.
ترور خبرنگاران با هدف خاموش کردن صدای حقیقتی است که اشغالگران و کشتارهای مداوم آنها در نوار غزه را برملا می‌کنند.
جدالله نیز هم در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی وی در شهر غزه به شهادت رسید.
از طرفی دیگر ایران و رسانه‌هایش همچون دیگر کشورها از همان ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی برای رساندن مظلومیت مردم غزه تلاش بسیار کرد که در این میان 700 رسانه ایران شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریات با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت کشتار بی‌سابقه مردم و خبرنگاران درجریان نبرد غزه، جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم و ضمن تأکید بر توقف این جنایت، یاد شهدای خبرنگار و سایر شهدا را گرامی‌ داشتند.
رسانه‌‌های جمهوری اسلامی ‌ایران هم‌صدا با همه آزادگان جهان، یاد و خاطره شهیدان راه روشنگری در غزه را گرامی ‌می‌دارد و این جنایات را مهر تأیید دیگری بر ماهیت خودکامه این رژیم جعلی و شقاوت حامیان آن می‌داند.
رسانه‌های انگلیسی برخلاف ادعاهای غرب در حمایت از آزادی بیان، هفته دوم درگیری‌ها در غزه، از تعلیق کاری ۶ خبرنگار شبکه «بی بی‌سی»، به خاطر انتشار پست‌هایی در حمایت از فلسطین در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌ بود.
روزنامه «فایننشال تایمز» در توضیح دلایل تعلیق این خبرنگاران، گزارش داده بود: پست‌هایی که توسط خبرنگاران سرویس عربی بی‌بی‌سی از جمله خبرنگاران این رسانه در مصر و لبنان توئیت یا لایک شده‌اند محتوایی در حمایت از فلسطین  یا انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی داشته‌اند.
از سوی دیگر کمیته حمایت از خبرنگاران (CPJ) اعلام کرد که جنگ اسرائیل علیه غزه خونین‌ترین جنگ برای خبرنگاران از بیش از ۳۰ سال پیش بوده است.  همچنین گردهمایی اهالی رسانه(تجمع‌الاعلامیین) برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و به شهادت رساندن خبرنگاران، روز یکشنبه 28 آبان در محوطه مجموعه فرهنگی ۱۳ آبان (لانه جاسوسی سابق) برگزار شد و در این مراسم فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تأثیرات رسانه‌ای عملیات طوفان‌الاقصی گفت: در زمان صدور فرمان عملیات طوفان‌الاقصی کسی باور نمی‌کرد که وارد چه مقطعی از تاریخ شدیم و هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی فروریخت و زود نشان داد که این هیمنه توخالی است و مهم‌تر از این عملیات روانی بود که توسط حزب‌الله صورت گرفت طوفان‌الاقصی، آثار بسیاری داشت و ظلم تاریخی علیه فلسطینی‌ها را دوباره به جریان رسانه برگرداند. اگر این خشم و سرکوبگری را شاهدیم به‌واسطه این است که تصویری که از رژیم صهیونیستی شکل گرفت تصویری از هم پاشیده بود که دود شد و هوا رفت.
همچنین مرتضی کارآموزیان، رئیس بسیج رسانه گفت: امروز خبرنگارانی که در غزه هستند و اینجا حضور دارند باعث افتخارند؛ جبهه رسانه‌ای در این مدت باقدرت شکل گرفته است. هر کدام از پیام‌ها، عکس‌ها و محتواهایی که تولید می‌کنند به‌مثابه موشک فتاح است و این جهاد فی‌سبیل‌الله است.
سردار حسین معروفی، معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین نیز گفت: شهدایی از اصحاب رسانه پیام بزرگی خواهد داشت که نقش رسانه در رساندن صدای مظلومان عالم چیست و هم‌صدایی جمعیت در کنار کاخ‌های عاملان این جنایت نشان‌دهنده نقش رسانه در این زمینه بود که مورد هجمه و هجوم قرار گرفتند.
خبرنگاران و عکاسان در همه رویدادهای تاریخی در خط مقدم هستند، تا بتوانند جزئیات را در تاریخ به ثبت برسانند و آیندگان خودشان قضاوت کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی