اعتصاب غذای هنرمند هالیوودی برای آتش بس دایمی در غزه

نوای بمباران غزه، این روزها حکم ناقوسی را دارد که همه را به فطرت گمشده خود فرا می‌خواند. صدای زنگی که همه را از خواب بیدار می‌کند. حتی آن‌هایی که خود را به خواب‌ زده‌اند. جنگ در غزه، از نوع دیگری است. در این جنگ، ابزارهای جنگی، تنها در سلاح و مهمات خلاصه نمی‌شوند. فکری که از مقاومت مردم غزه به دنیا مخابره می‌شود را نمی‌توان با هیچ ابزار جنگی، جلوی آن را گرفت؛ حتی جنگنده‌های فوق پیشرفته امریکایی هم نمی‌توانند از گسترش تفکر مقاومت مبتنی بر وجوه اسلامی مردم غزه جلوگیری کنند. نظام فکری‌ای که­ پایه‌های لیبرال دموکراسی غربی را بخصوص نفوذ گسترده صهیونیسم بر جوامع را به چالش انحطاط کشانده است. حتی فریاد سینتیا نیکسون هنرپیشه امریکایی هالیوودی هم برای پایان سرنوشت تلخ نظام اومانیستی جریان فکری صهیونیست کافی نیست.

هانیه شجاعی زند
کارشناس سینما

جلوداری سینتیا نیکسون
برای اعضای پنتاگون
در میان اخبار حمایت‌های جهانی از مردم غزه، اعتراض هنرپیشه امریکایی سینتیا نیکسون، رنگ و بوی دیگری دارد. این هنرپیشه تازه پا گرفته برنامه‌های تلویزیونی با اعتصاب غذای پنج روزه مقابل کنگره امریکا، روبه‌روی کاخ سفید، از بایدن خواسته تا به جنایاتی که در غزه در حال رخ دادن است، توجه کند.
این هنرپیشه با حضور در تجمعی که روبه‌روی کاخ سفید با حضور معترضان به ادامه جنگ در غزه برگزار شده بود، گفت: «به‌عنوان یک فرد یهودی و مادر کودکان یهودی که پدربزرگ و مادربزرگم از بازماندگان هولوکاست هستند، پسرم از من خواسته است تا از هر صدایی که می‌خواهم استفاده کنم و تا جایی که ممکن است با صدای بلند تأکید کنم که شعار «دیگر هرگز» برای عدم تکرار هولوکاست، به معنای «دیگر هرگز» برای همه در همه زمان‌ها است نه فقط برای جلوگیری از تکرار هولوکاست!»
البته این هنرپیشه معترض به نسل‌کشی مردم غزه در این چند روز میهمان‌های ویژه‌ای هم داشته است. او در سومین روز از اعتصاب غذای پنج روزه خود در یک کنفرانس مطبوعاتی با گروهی از فعالان، قانونگذاران ایالتی و بازیگران این کشور نشست برگزار کرده است. میهمانانی که به‌نوعی با اعلام حضور در این اعتصاب، حمایت خود را از سینتیا نیکسون ابراز کرده‌اند.
بعید نیست که تا چند روز آینده، اعضای پنتاگون هم برای ابراز همدردی به سینتیا نیکسون بپیوندند. ابراز عجز امریکا از هزینه‌های سنگین مالی در جنگ رژیم صهیونیستی تا تأیید پنتاگون مبنی بر اینکه که امریکا دیگر پولی برای تقویت نیروهای خود در خاورمیانه ندارد، این شبهه را در اذهان ایجاد می‌کند که اگر باز هم بپذیریم که فطرت انسانی سینتیا، او را برای دفاع از مردم غزه بیدار کرده است، باز این شائبه را در ذهن ایجاد می‌کند که این هنرپیشه یهودی که خود را میراث‌­دار ماجرای جعلی هولوکاست می‌داند، تنها بازیگر یک شوی خیابانی است تا برای مقامات درمانده امریکایی در مقابل نفوذی‌های رژیم صهیونیستی جلوداری کند و امریکا را از بازی بی‌نتیجه و پرهزینه جنگ غزه نجات دهد.

بیداری فطرت گمشده بشری
با طوفان‌الاقصی
از زاویه نگاهی دیگر، اعتراضات گسترده جهانی بخصوص در جوامع غربی، مقابل جنایات صهیونیستی، مانند اعلام خشم هنرمندان هالیوودی و حتی اخراج کارکنان رسانه‌های معتبر جهانی به‌دلیل حمایت از مردم غزه و در نزدیک‌ترین واکنش‌ها، اعتصاب غذای بازیگر مشهور تلویزیون امریکا مقابل کاخ سفید، نشانه‌ای از تحولاتی است که در مقابل ابرازنظرهای عجیب در همین چند ماه پیش در جنگ اوکراین در اذهان شکل‌ گرفته بود؛ اینکه در دنیا، امروز مرگ یک سفیدپوست در مقابل قتل‌عام مردم رنگین‌پوستان چقدر مهم است.  اظهارنظرهایی مانند اینکه ممکن است جنگ عراق یک فاجعه بوده باشد اما این کشور متمدن نبوده است. یا تأکید خبرنگاران رسانه‌های امریکایی بر موضوع‌ نژاد و رنگ مو و چشم مردم اوکراین از دیگر مواردی است که مصداق نژادپرستی به شمار می‌رفت یا بی‌تفاوتی نسبت به مرگ کودکان افغانستانی در مقابل هیاهوی دنیا در مقابل مرگ سفیدپوستان اوکراینی تنها بخشی از نژادپرستی‌های بی‌منطق دنیا در مقابل تعریف جنایت و حقوق بشر در جهان بود که امروز طوفان‌الاقصی با عیان کردن ماهیت واقعی نظام فکری جهان، غرب را به مرحله جدیدی از فلسفه وجودی خود وارد کرده است.

 

دنیای پس از طوفان‌الاقصی

درحالی‌ برخی دنیای پس از طوفان‌الاقصی را شمارش معکوس برای پایان اشغالگری در فلسطین می‌دانند که با نگاهی عمیق‌تر، این پایان‌بندی ابعاد بسیار وسیع‌تری خواهد داشت. دنیای آینده، دنیایی است که علیه صهیونیسم بین‌الملل به پا می‌خیزد و لابی‌های صهیونیستی در احزاب کشورها بخصوص جوامع غربی، تحت فشار افکار عمومی، نفوذ خود را از دست خواهند داد.
صهیونیست افسارگسیخته، امروز نه تنها آزادی‌خواهی و دموکراسی پوشالی نظام اومانیسم را به چالش نقد بی‌بازگشتی کشانده است که حتی بیم آن می‌رود تا اصلاح نظام فلسفه جهان غرب، تناقضات غربگرایان یکی پس از دیگری در مسیر‌ گذار خود، به تحولی عمیق برسند؛ تحولی که در دنیای امروز، تنها منطق مقاومت مردم غزه حرف اول را می‌زند؛ منطقی که وجوه ناب اسلام را در خود دارد و در کسادی رو به انحطاط فلسفه غرب، تنها نسخه امروز دنیا، الگوی فکری مردم غزه است که موج حمایت‌های مردم جهان، از این باریکه کوچک تحول‌ساز و پیامدهای روشنگرایانه آن نویدبخش همین جاگذاری است.

جستجو
آرشیو تاریخی