اطلاعات شما در اختیار کسی که در حباب زندگی می‌کند

ونوس بهنود
دبیر تحریریه


در حالی کاربران فیسبوک و اینستاگرام ‌‌بی‌محابا اطلاعات خصوصی خود را در این پلتفرم‌‌ها بارگزاری می‌کنند که مالک آن حتی اجازه نمی‌دهد کسی در همسایگی او زندگی کرده و از حریم خصوصی‌اش مطلع شود. این داستان عجیب اما آموزنده‌ای است. طی سال‌های اخیر همچنان که شرکت «متا» پر و بال گرفته و کاربران در انتشار اطلاعات حریص و حریص‌تر می‌شوند، مارک زاکربرگ حبا‌‌بی‌غیرقابل نفوذ برای خود ساخته و هر روز نیز حریم خصوصی خود را ارتقا می‌دهد، تا جایی که تمام املاک اطراف خانه‌اش را می‌خرد تا بتواند در محله خود با حریم خصوصی ویژه به‌تنهایی زندگی کند.
طبق گزارش‌‌های منتشر شده درسایت‌‌های خبری آن ور آ‌‌بی‌ میلیاردر امریکایی، مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک وب سایت شبکه اجتماعی، اخیراً مجموعه املاک و گزینه‌‌های تعطیلات تابستانی خود را گسترش داده است. زاکربرگ، زمستان گذشته بیش از 59 میلیون دلار امریکا را در دو ملک مجاور در دریاچه تاهو، در سیرا نوادا، بین کالیفرنیا و نوادا – منطقه‌ای که به خاطر سواحل و استراحتگاه‌‌های اسکی‌اش معروف است، خرج کرد. در این گزارش‌‌ها آمده است که خرید به‌صورت خصوصی و از طریق یک شرکت با مسئولیت محدود و یک مدیر رده‌بالا انجام شد تا معامله مخفی بماند. این چهارمین مکان در غرب ایالات‌متحده است که زاکربرگ در آن املاک و مستغلات خود را خریداری کرده است. او همچنین دارای املاک در پالوآلتو، کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و جزیره کائوآی‌‌ هاوایی است. در مجموع، زاکربرگ 10 ملک خریداری کرده است، اگرچه او در خرید املاک اطراف نیز مهارت دارد تا از حریم خصوصی خود اطمینان حاصل کند؛ چهار خانه را در اطراف محل سکونت اصلی خود در پالو آلتو خریداری کرده است.  زاکربرگ، میلیاردر بزرگ، تمام دارایی‌‌های اطراف خانه‌اش را خریده است تا بتواند در حباب خودش زندگی کند. دارایی خالص بنیان‌گذار فیسبوک(باوجود سقوط سهام متا (26- درصد در روز) بیش از یک‌ماه پیش سقوط کرد) اما هنوز حدود 69 میلیارد دلار ارزش دارد که برای خرید هر چیزی که او می‌خواهد، کافی است. زاکربرگ در ابتدا یک خانه را در پالوآلتو، کالیفرنیا به قیمت 7 میلیون دلار خریداری کرد اما سپس تصمیم گرفت هر چهار خانه اطراف خود را بخرد و آنها را به یک پروژه طراحی‌شده سفارشی تبدیل کند. او ملک دوم را در سال 2012 به قیمت 4.7 میلیون دلار، سومین ملک را در سپتامبر 2013 به قیمت 10میلیون دلار و سپس دو ملک دیگر را یک‌ماه بعد به قیمت 26 میلیون دلار خرید.
همسایه من یک سلبریتی نباشد
گفته می‌شود این کار را به این دلیل انجام داد که می‌خواست در همسایگی خودش زندگی کند و نمی‌خواست کسی بااستفاده از فاکتور «همسایه من یک سلبریتی است» خانه‌های نزدیک او را بچرخاند. زاکربرگ می‌خواست هر چهار خانه را تخریب کند تا یک سازه بزرگتر بسازد اما از آنجایی که فقط برای دو نفر می‌توانست مجوزهای مربوطه را بگیرد، ایده دیگری به ذهنش رسید و کار را با بازسازی دو خانه آغاز کرد، قبل از اینکه دو خانه دیگر را با بولدوزر تخریب کند تا خانه‌ای یک‌طبقه جایگزین شود، کاری که می‌توانید بدون تأیید شورا در شهرستان سانتا کلارا انجام دهید. همان‌طور که اوضاع پیش می‌رود، این مجتمع 1.83 هکتاری شامل چهار خانه مجزاست که به هم متصل شده‌اند اما زاکربرگ ظاهراً برنامه‌ای برای به‌دست آوردن ملک دیگری در این منطقه و تبدیل آن به خانه‌ای به مساحت 3554 فوت مربع با گاراژ 789 فوت مربعی دارد. زاکربرگ در مجموع حداقل 50 میلیون دلار برای این پروژه پرداخت - که شامل بازسازی می‌شود و حتی وقتی نوسانات بازار مسکن کالیفرنیا را در نظر بگیرید، تصور اینکه ارزش ملک اکنون کمتر از 100 میلیون دلار باشد، دشوار است.
بستری برای برهم زدن حریم خصوصی
در کنار مراقبت‌‌های زاکربرگ از حریم خصوصی خود باید دید پلتفرمی ‌که وی ابداع کرد تا چه حد در رعایت حریم خصوصی کاربران کارساز است.
هر چند اینستاگرام که عکس محور است آداب و قوانین خاص خود را دارد و یک فرد با ارسال عکس خود به دیگران اعلام می‌کند که این عکس حریم خصوصی من نیست و لطفاً آن را کپی کنید، انتشار تصاویر تا زمانی نقض حریم خصوصی محسوب نمی‌شود که از آن سوءاستفاده تبلیغاتی یا تجاری نشود. به محض آنکه یکی از این دو اتفاق رخ دهد باید از فرد، کسب تکلیف شود درغیر این صورت فرد می‌تواند علیه منتشرکننده اقامه دعوا کند. در واقع اینستاگرام به‌دلیل نوع بستر آن خود به یکی از پلتفرم‌‌های برهم زدن حریم خصوصی تبدیل شده و باور مردم را نسبت به آن تغییر داده است؛ تاجایی که افراد و خانواده‌‌ها از انتشار خصوصی‌ترین مسائل خود در آن ابایی ندارند.
باید پرسید آیا زاکربرگ خود از توانایی پلتفرم خود در انتشار اسرار و اطلاعات خصوصی افراد مطلع است که دست به ساخت حبا‌‌بی ‌پیرامون خود زده است و آیا کاربران مطلع نیستند که سبقت‌گرفتن برای انتشار اطلاعات خصوصی‌شان در واقع صدور مجوز برای بازنشر آن توسط هر فرد دیگری است؟ 

جستجو
آرشیو تاریخی