سخنان به یادگار مانده از شهید احمد الجعبری در یک مستند

مهندس رزم

سردار شهید احمد الجعبری حدود 20سال قبل در مستندی با نام «در ضیافت سلاح» که توسط شبکه الجزیره ساخته و در ایران توسط ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام منتشر شد، به بیان برخی نظرات در رابطه با گردان‌های عزالدین قسام پرداخت که مرور آنها پس از شهادت این فرمانده فلسطینی، خالی از لطف نیست.

او در این مستند می‌گوید: کار جهادی را با سازمان جهاد‌الدعوة، زمانی شروع کردم که برخی رزمندگان اخوان‌المسلمین با انجام عملیات‌های چریکی به گشتی‌های اسرائیل در نوار غزه حمله می‌کردند.
بعد از چند عملیات، گردان‌های «شهدا»، ابتدا در شمال نوار غزه، سپس در جنوب و مرکز و بعد از آن نیز در سراسر نوار غزه شکل گرفت. از اینجا بود که فکر تأسیس یک نهاد نظامی منسجم به نام (گردان‌های عزالدین قسام) مطرح شد. الجعبری ادامه می‌دهد: مقاومت و مبارزه با صهیونیست‌ها را با بمب شروع کردیم تا اینکه بعد از مدتی، سازماندهی شده و به آموزش نیروها شروع کردیم.
وی با اشاره به بازداشت خود توسط ارتش اسرائیل و 13 سالی که (از سال 1982 تا 1995) در زندان‌های این رژیم گذراند، می‌گوید: ما در حماس شروع به تشکیل بخش‌های ویژه آموزشی، علمی، صنعتی، فرهنگی و عقیدتی کردیم و همچنین به‌دنبال اجرای طرح تشکیل دادگاه‌های نظامی برای گردان‌های القسام بودیم تا پرونده این یگان تکمیل شود. الجعبری در پاسخ به سؤالی که خبرنگار الجزیره از او می‌پرسد مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها می‌گویند شما نفر دوم گردان‌های قسام و جانشین محمد‌الضیف هستید، می‌گوید: صحبت اسرائیلی‌ها برای من مهم نیست. ما در یگان‌های قسام، مقام و منصب نداریم و تنها یک مبارز فی‌سبیل‌الله هستیم. هرکجا که میدانی برای مبارزه در راه خدا باشد، می‌توانید من را همانجا پیدا کنید. البته این برای من یک افتخار است که در کنار کسی مثل محمد الضیف کار کنم اما این مسائل بین ما مفهومی ندارد. تنها چیزی که برای ما مهم است، شرافت و مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

عملیات‌های قسام بی‌نظیرند
بررسی عملیات‌های گردان‌های عزالدین قسام، موضوع دیگری بود که الجعبری در مستند الجزیره به آن اشاره کرد و گفت: به لطف خدا من افتخار شرکت در آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برخی عملیات‌‌های جهادی را داشتم و به جرأت می‌گویم که 90 درصد عملیات‌های قسام بی‌نظیرند. اتاق عملیات‌های قسام هیچ عملیاتی را تا مرحله اجرا جلو نمی‌برد مگر اینکه همه مراحل تخصصی آن را به دقت بررسی کرده باشد.

بومی‌سازی سلاح‌ها
اوایل که ساخت آرپی‌جی را در نوار غزه شروع کردیم، باید قطعات آن را می‌خریدم، قطعاتی که تا 14 هزار دینار اردنی برایمان تمام می‌شد اما امروز به لطف خدا هم قطعه می‌سازیم همه قبضه سلاح را بومی‌سازی کرده‌ایم.

برای فلسطین جان می‌دهم
خبرنگار از فرمانده حماس می‌پرسد: شما به مرگ خیلی نزدیک هستید، این چه تأثیری در زندگی شما دارد؟ الجعبری جواب می‌دهد: درست است. اما فلسطین برای ما ارزش زیادی دارد. یک روز که از محل جلسه با دوستان بیرون می‌آمدم، موشکی در پشت سرمان به زمین خورد و من به وسط خیابان پرتاب شدم و شروع به خواندن شهادتین کردم. در همان عملیات بود که پسرم محمد، برادرانم حسین و فتحی و برخی از دوستان به شهادت رسیدند.

استراتژی مبارزه با اشغالگران
او همچنین درخصوص استراتژی مبارزه با اشغالگران می‌گوید: تمام یهودیانی که وارد سرزمین فلسطین شدند، از نظر ما قاتل، جنایتکار، متجاوز و اشغالگرند و همان یهودیانی هستند که ما با آنها مبارزه می‌کنیم ولی یهودی که در کنیسه خودش در امریکا و اروپاست با او کاری نداریم اما اگر وارد این سرزمین شوند، با آنها می‌جنگیم و آنها را خواهیم کشت. سیاست ما این است که دامنه درگیری‌ها را به خارج از مرزها نبریم. ما برای آزادی کامل برادرانمان در کرانه باختری کار می‌کنیم. ما یک سازمان نظامی مجاهد هستیم که اسلحه برداشتیم و کشورمان را حفظ خواهیم کرد. ما فلسطین و طرح و استراتژی خود را برای آزادی کامل فلسطینیان حفظ خواهیم کرد. این جهاد و مقاومت ادامه خواهد داشت و هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی