فیلمی که تعجب صهیونیست‌ها را برانگیخت

هنر ضدتروریسم

یک فیلم داستانی تاریخی توسط شبکه رسانه‌ای الاقصی در سال 2009 با نام «عماد عقل... افسانه مقاومت» ساخته شد که در آن به داستان زندگی شهید و وقایع رخ داده در آن پرداخت. کارگردانی آن را ماجد جندیا و فیلمنامه آن را محمود الزهار رهبر ‌جنبش ‌مقاومت ‌اسلامی حماس برعهده داشتند. این فیلم زندگی و شهادت فرمانده جوان گردان‌های القسام را از بدو تولد تا زمان شهادت وی توسط ارتش اشغالگر در سال 1993 مرور کرد.

واکنش صهیونیست‌ها به فیلم
در این میان اما واکنش صهیونیست‌ها به ساخته شدن فیلم برای عماد عقل دیدنی بود؛ تا آنجا که اکران فیلم در غزه، تیتر یک روزنامه‌های صهیونیستی شد. مطبوعات اسرائیل بر ارزش‌های اسلامی فیلم و توانایی حماس در تولید آن با وجود محاصره شدید غزه تمرکز کردند. روزنامه یدیعوت آحارونوت در عنوان گزارش خود تیتر «این‌هالیوود نیست... حماسیوود است» را انتخاب کرد. این رسانه نوشت که جنبش حماس با وجود کمبود سالن‌های نمایش در نوار غزه پس از نابودی آنها در دهه 1980 با وقوع انتفاضه اول، توانست این فیلم را تولید کند. در توضیح این گزارش، بازدیدکنندگان سایت این روزنامه با استقبال از «هنر سینمایی حماس» خواستار پخش این فیلم در شبکه‌های یک و دهم تلویزیون صهیونیستی شدند. برخی دیگر امیدوار بودند که جنگ بین حماس و رژیم اشغالگر صهیونیستی به یک جنگ در صفحه نمایش تبدیل شود و یکی از آنها گفت: اجازه دهید جنگ بین خود را به جای جنگ واقعی به یک جنگ نرم تبدیل کنیم. شهرک‌نشین دیگری با تمسخر رنج مردم فلسطین گفته بود: «اگر گندم ندارید، فیلم بخورید.»
روزنامه معاریو نیز به دروغ درباره فیلم «شهید القسام» اظهارنظر کرد و نوشت: «رهبران حماس می‌خواهند درباره قسام فیلم بسازند، اما او در حیفا متولد شده است و حماس در حال حاضر نمی‌تواند در حیفا فیلمبرداری کند.» اما آنچه حقیقت دارد، این است که القسام در سوریه به دنیا آمده و در حیفا به دنیا نیامده است.
معاریو توجه بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را به این نکته جلب کرد که تمام زنانی که در فیلم حماس بازی کردند، لباس‌های بلند و روسری به سر داشتند.
این روزنامه به نقش اسحاق رابین، نخست‌وزیر سابق رژیم‌صهیونیستی و بازی او در این فیلم به عنوان عامل تروریسم پرداخته است که درباره حوادث دهه نود میلادی صحبت می‌کند. این روزنامه با اشاره به اینکه بسیاری از رهبران حماس در مراسم افتتاحیه در دانشگاه اسلامی غزه حضور داشتند، نوشت: پس از پایان نمایش، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر فلسطین جلوی دوربین‌ها خندید و به بازیگران تبریک گفت. این روزنامه در زیر عکس محمود‌ الزهار‌، رهبر ‌حماس که در این مقاله منتشر شده، نوشت: «اگرچه شخصیت الزهار قوی و ترسناک به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد که او روحیه هنری دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی