شهیدی که اشغالگران را به بازی گرفت

مبارز جسور

عملیات‌های چریکی شهید عماد عقل بین کرانه باختری و غزه یک تغییر کیفی در مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری بود و منبع الهام بسیاری از کسانی بود که در عملیات‌های چریکی علیه ارتش اسرائیل و شهرک نشینان آن جنگیدند. اسناد منتشر شده در سایت‌های وابسته به جنبش‌مقاومت ‌اسلامی (حماس) حاکی از آن است که شهید عقل حدود 40 عملیات علیه اهداف اسرائیل انجام داد که طی آن 15 سرباز کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند و همین کافی بود اسحاق رابین به او لقب «افسانه» یا «شکارچی» بدهد.

 دست برتر
اولین عملیات نظامی عماد‌عقل، کمینی بود که در 13 اردیبهشت 92 برای سربازان اشغالگر با استفاده از تفنگ «کارلو گوستاو» و هدف قرار دادن ژنرال یوسی آونی فرمانده پلیس اسرائیل در نوار غزه انجام داد. در این عملیات گوستاو آسیبی ندید. با تشدید حملات صهیونیست‌ها، عماد به کرانه باختری نقل مکان کرد؛ جایی که در آن زمان امکان رفت و آمد وجود داشت و یک گروه نظامی جدید تشکیل شد. وی بعدها در آپارتمانی در شهر رام‌الله مستقر شد، اما برخی یاران او حدود دو ماه پس از ورود به منطقه مذکور دستگیر شدند. پس از این «رویدادها»، همان‌طور که گردان‌های قسام آن را توصیف کردند، شهید عقل به سمت الخلیل در جنوب کرانه باختری حرکت کرد؛ جایی که این شهر و اطراف آن صحنه چندین عملیات تیراندازی از فاصله صفر بود که در جریان آنها خودروهای نظامی و سربازان اسرائیلی زیر ضربه رفته بودند.
در ابتدا، عماد قصد داشت یک یا چند سرباز ارتش اشغالگر را دستگیر کند و از آنها برای آزاد کردن رهبران و اعضای حماس که پس از تأسیس جنبش در سال 1987 به رهبری بنیانگذار شهید شیخ احمد یاسین دستگیر شده بودند، استفاده کند. اقامت عقل در الخلیل چندان طول نکشید تا اینکه نیروهای اشغالگر نسبت به ساختار گروه عملیاتی او آگاه شدند و به تعقیب اعضای آن پرداختند. وی در 23 نوامبر 1992 به غزه بازگشت.
 
 نمایش اسرائیلی
سایت «القسام» می‌گوید که رابین نخست‌وزیر اشغالگر، در آن زمان به خانواده عقل پیشنهاد داد که پسرشان را به مصر یا اردن بفرستند. پاسخ عماد به پیام رابین، صهیونیست‌ها را شوکه کرد: «رابین نمی‌تواند مانع مرد جوانی شود که تصمیم به مرگ گرفت.»
بعد از این، عماد به فعالیت خود ادامه داد و بین غزه و الخلیل حرکت کرد و در فاصله نوامبر 1991 تا مارس 1993 یک سری عملیات انجام داد که در آن تعدادی از نظامیان اسرائیلی کشته و زخمی شدند. گردان‌های قسام می‌گویند که عقل نیز پس از تشدید فشارها، همه پیشنهادها مبنی بر خروج از نوار غزه به مصر یا اردن را رد و بر مبارزه پافشاری کرد و گفت: «تا شهادت در فلسطین خواهم ماند و وارد بهشت ​​خواهم شد.»
 
 عماد، سلاح متحرک
عبدالحکیم حنینی (اسیر فلسطینی که در معامله وفاء الاحرار آزاد و توسط اسرائیل به قطر تبعید شد) در مصاحبه‌ای با الجزیره - ضمن صحبت از آغاز عملیات نظامی در کرانه باختری - گفت که عقل با «هوش تیز، شجاعت و قدرت» متمایز عمل می‌کند. حنینی افزود: عقل از سلاح‌های خودش برای انجام عملیات در کرانه باختری و غزه استفاده کرده است.
بشیر حماد اسیر آزاد شده فلسطینی (همراه شهید عقل) در خاطرات خود به مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین وابسته به حماس اشاره کرد که عماد قبل از 18 سالگی با اخوان المسلمین بیعت کرده است. او یکی از 50 نفر اول این گروه در منطقه خود بود که همزمان با تأسیس دستگاه امنیتی حماس در منطقه شمال غزه حاضر بود.
 حماد افزود: آغاز کار عماد با گروه «شهدا» بود که توانست شش مأمور اسرائیلی را اعدام کند.
وی خاطرنشان کرد: اعضای گروه عماد عقل با هویت‌های جعلی بین غزه و کرانه‌باختری از جمله شهر ‌بیت‌المقدس حرکت کردند و در معرض کمین‌ها و موقعیت‌های خطرناک قرار گرفتند که به طور معجزه آسایی از آن جان سالم به در بردند.
 
 الهام بخش نیروها
عملیات‌های عماد از آن زمان تاکنون الهام مبارزان مقاومت فلسطین بوده است. حتی با دستیابی حماس به موشک، برخی عملیات‌های سازمان‌یافته و انفرادی که شبیه عملیات‌های سابق حماس هستند، در سال‌های اخیر دوباره تکرار شده‌اند، اما تفاوت این است که توسعه فناوری‌ها، ردیابی عاملان و محاکمه آنها از طریق دستگیری یا ترور را تسریع می‌کند.
عملیات جهادی عدی التمیمی (23 ساله) در یک ایست بازرسی نظامی در نزدیکی اردوگاه آوارگان شعافات در شرق بیت‌المقدس در 8 اکتبر شباهت زیادی به عملیات‌های عماد عقل دارد. او یک ایست بازرسی نظامی را از فاصله صفر هدف قرار داد و به شهادت رسید، همچنین سربازان صهیونیست در آن منطقه مجروح و مجبور به عقب‌نشینی بدون درگیری شدند.
التمیمی با وجود تعقیب و گریز و اینکه صهیونیست‌ها در جست‌و‌جوی وی بودند، پس از 10 روز در عملیات دیگری در ورودی شهرک معال در شرق بیت المقدس عملیاتی دیگر اجرا کرد و در حالی که مجروح شده بود به شهادت رسید.
 
 سرعت و دقت مثال زدنی
برخی شنیده‌های او در مورد شهید عقل توسط زندانی و نویسنده سابق،‌هانی ابواسبعه نقل می‌شد که از نزدیک عماد عقل را همراهی می‌کرد و با برخی همرزمانش در زندان‌‌های اسرائیل زندگی می‌کرد.
ابو اصبعه می‌گوید: «عماد به سرعتی که از فاصله صفر عملیات خود را انجام می‌داد، معروف بود که بارزترین آن ‌عملیات هدف قرار دادن فرمانده پلیس در غزه بود که اولین عملیات فیلمبرداری شده در تاریخ مقاومت فلسطین بود.»
او اضافه کرد که آنچه عماد را متمایز می‌کند، «توانایی او در جذب جوانان بود. او محبوب بود و برای هر مشکلی راه‌حل و جایگزینی داشت.» وی ادامه داد: شهید عماد عقل زمانی که ضرورت انتقال عملیات نظامی از غزه به کرانه باختری را دید، دوراندیشی کرد و شهر الخلیل را که نزدیک‌ترین نقطه از کرانه باختری به نوار غزه بود برای اقامت و آموزش نیروها انتخاب کرد و چندین عملیات نیز انجام داد.
جستجو
آرشیو تاریخی