مهندسی که سازمان اطلاعاتی صهیونیسم را بیچاره کرد

ماجرای تعقیب

در سال 1993 پس از اینکه سرویس‌های امنیتی اسرائیل متوجه شدند که شهید عیاش، این مرد جوان مهندس مواد منفجره و ماشین‌های بمب‌گذاری شده است شروع به درخشش کرد، بنابراین آنها یک کمپین نظارتی شدید و یورش‌های روزانه به شهر او و خانه‌های بستگان و دوستانش را در یک منطقه آغاز کردند. تلاش برای دستگیری او اما پس از تشدید آزار و اذیت او در کرانه باختری، تصمیم گرفت برای استتار به نوارغزه نقل مکان کند و فعالان گردان القسام را در زمینه ساخت مواد منفجره آموزش دهد.
ژنرال گیدئون عزرا، معاون سابق شین بت، تحسین خود را برای یحیی عیاش ابراز کرد. خدمات و آنها را به چالش می‌کشد. افراد اطلاعاتی چنان شروع به تعقیب او کردند که گویی چالشی شخصی برای هر یک از آنها بود و جلسات بی‌شماری برای برنامه‌ریزی چگونگی انحلال او برگزار شد... من از او متنفر بودم، اما از توانایی و شایستگی او قدردانی می‌کردم.
دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل پس از دریافت ضربه شدید اخلاقی به‌دلیل ناتوانی در پیگیری تحرکات و تحرکات مهندس، بویژه پس از انتقال مهندس به نوار غزه، پس از آن‌که همسر و پسرش به او پیوستند، تحت فشار شدید قرار گرفتند. دیدار مخفیانه مادر از نوار و ملاقات او با پسرش در آنجا دوراز چشم نیروها و خدمات، نیروهای اسرائیلی به‌رغم اینکه تمام اعضای خانواده عیاش و اهالی روستا مدام تحرکات خانواده را زیرنظر داشتند و کمین می‌گذاشتند. تحت نظارت دائمی قرار گرفتند.
رهبران نظامی مشکلاتی را که برای ادامه جست‌و‌جوی مهندس با آن روبه‌رو هستند توضیح دادند. از جمله کرانه باختری، گفتند که نمی‌دانند یحیی عیاش کجا زندگی می‌کند. ژنرال شاهک پس از دیدار با کمیته امورخارجه و امنیت از راهروهای کنست اظهارداشت: «جوان یحیی عیاش ملقب به مهندس، دقیقاً نمی‌دانم کجاست؟! مدت‌هاست که به دنبال او بوده‌ایم... تا زمانی که او را دستگیر کنیم به جست‌و‌جوی او ادامه می‌دهیم.» شاهاک می‌افزاید: «نیروهای ارتش اسرائیل در همه جا به دنبال او هستند و زمانی که محل اختفای او را بدانند، متوجه خواهند شد. ​​در مورد ژنرال بیران در مصاحبه مطبوعاتی: «ما باید مهندس را پیدا کنیم و هنوز نتوانسته‌ایم. ما می‌خواهیم به تلاش خود ادامه دهیم و به آن برسیم. طبق اعتقاد من در منطقه مرکزی قرار ندارد این کارآسانی نیست. سختی‌ها زیاد است، اما باید به تلاش خود ادامه دهیم.»
بیران با توجه به اینکه این سرویس‌ها «در مقابل اقدامات و برنامه‌هایی که عیاش انجام می‌دهد کاملاً ناتوان شده‌اند»، دستگاه‌های امنیتی را مسئول این شکست دانست و اینکه آنها باید منتظر عملیات‌های انتحاری بیشتری باشند.»
جستجو
آرشیو تاریخی